kamervragen over de inkoop van politieagenten
Antwoorden op kamervragen over de inkoop van politieagenten
25 mei 2005
Antwoorden van de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties op de vragen van het kamerlid Externe link De Wit
(SP) over de inkoop van politieagenten.
---
1. Vraag
Waarom gaan sommige gemeenten over tot het `inkopen' van agenten voor
hun gemeente (De Telegraaf, 22 april jl.)? Betekent het overgaan tot
de verkoop van agenten dat er sprake is van een relatieve
overbezetting bij het korps? Of liggen er doorgaans klachten over de
beschikbaarheid van politieagenten voor bijvoorbeeld een bepaalde
gemeente aan ten grondslag? Hoe beoordeelt u een en ander?
4. Vraag
Hoe strookt het inkopen van agenten voor een gemeente met de
dienstverlening die de politie kan bereiken voor gemeenten die niet
tot een inkoop (kunnen) overgaan? Hebben gemeenten die niet overgaan
tot inkoop van agenten, hierdoor minder politiepersoneel in de regio
beschikbaar? Wordt de beschikbaarheid van politieagenten voor de regio
geanalyseerd voordat agenten worden `verkocht' aan een gemeente? Zo
ja, is daarin meegenomen dat er geen tweedeling mag ontstaan tussen
bijvoorbeeld gemeenten die wel kunnen overgaan tot het inkopen van
agenten ten opzichte van bijvoorbeeld gemeenten die dat niet (kunnen)
doen? Zo neen, waarom niet?
6. Vraag
Is het zo dat de agenten die aldus door de regio worden `verkocht'
niet nodig zijn voor de regio? Leidt dit voor u tot een heroverweging
van de verdeling van gelden voor agenten aan bepaalde korpsen?
1, 4 en 6 Antwoorden
Het verdelen van de beschikbare capaciteit binnen een korps valt onder
de verantwoordelijkheid van de korpsbeheerder die hierover overleg
pleegt met het regionaal college en zo kan concluderen dat in bepaalde
veiligheidssituaties, in afweging van de totale veiligheid in de
regio, onvoldoende politie-inzet beschikbaar is. Aan de hand van
prioriteitstelling wordt de keuze gemaakt hoe de politiecapaciteit
binnen de regio wordt ingezet. In afweging van de urgentie en zwaarte
zal de aanpak van sommige (veiligheids)problemen minder prioriteit
krijgen dan andere kwesties. Indien een gemeente van mening is dat
aldus onvoldoende politie-inzet beschikbaar is, kan de gemeente extra
toezicht inhuren. De afweging hieromtrent wordt doorgaans gemaakt aan
de hand van een gemeentelijk beleidsprogramma, dat door de
gemeenteraad is goedgekeurd. In het Integraal Veiligheidsprogramma is
aangegeven dat "Gemeenten (...) ook eigen financiële middelen (kunnen)
aanwenden voor extra politiecapaciteit 1).Tussen de gemeenten en de
korpsbeheerder kunnen, op basis van het beleidsplan van een korps,
afspraken worden gemaakt waarbij politiecapaciteit wordt "verhuurd"
aan de gemeente binnen de eigen regio".
Relatieve overbezetting bij het korps bestaat niet en kan dus ook
nooit aan de basis liggen van het besluit om agenten te "verhuren" aan
gemeenten. Een situatie als hierboven genoemd komt in meerdere regio's
voor. Ik beschouw dit gegeven als een nadere invulling van de lokale
verantwoordelijkheid om tot verdere verbetering van de veiligheid te
komen.
Verder laat ik u weten dat de geldstroom richting de politie onderwerp
is van de evaluatie van het politiebestel. Voor Prinsjesdag in
september zal het kabinetsstandpunt ten aanzien van deze evaluatie aan
de Kamer worden gestuurd.
2. Vraag
Welke modaliteiten kent deze inkoop? Gebeurt het alleen door gemeenten
binnen de regio of ook door gemeenten uit andere regio's, andere
politiekorpsen of wijken?
2. Antwoord
Op grond van prioriteitstelling heeft het gemeentebestuur van Duiven
de beleidskeuze gemaakt om binnen de begroting een bedrag te
reserveren voor toezicht op twee locaties die buiten de prioriteit van
het korps vallen. Hiertoe zijn twee politieagenten, boven- formatief,
aangesteld bij het korps Gelderland- Midden. Deze agenten blijven in
dienst van het korps maar worden tegen een financiële vergoeding
ingezet door de gemeente Duiven voor toezichthoudende taken. Uiteraard
bestaat een dergelijke financieringsstroom alleen tussen een korps en
een gemeente binnen dezelfde regio.
3. Vraag
Wie keurt `inkoop' van agenten goed?
3. Antwoord
Op basis van de begrotingsgelden kan het gemeentebestuur, na
goedkeuring van de raad, besluiten politiecapaciteit in te huren.
Doorgaans wordt hierover een convenant gesloten met de politie.
5. Vraag
Deelt u, gezien het gevaar van tweedeling, de mening dat gemeenten of
anderen die het kunnen betalen, de vrijheid moeten hebben om
politieagenten voor zichzelf te claimen?
5. Antwoord
Neen, politieagenten kunnen niet worden geclaimd door gemeenten of
anderen, wel kunnen afspraken worden gemaakt met de politie zoals in
de eerdere beantwoording reeds is aangegeven. Het valt onder de
beheersverantwoordelijkheid van de korpsbeheerder om de inzet van
politieagenten zodanig te organiseren als in een bepaalde situatie is
vereist. Daar waar een bepaalde veiligheidssituatie dit vereist, ligt
het voor de hand dat de reguliere politiecapaciteit wordt ingezet.
7. Vraag
Ziet u een voordeel in het toewijzen van agenten aan bepaalde
gemeenten zodat deze gemeenten deze kunnen inzetten al naar gelang hun
eigen behoefte? Denkt u dat dit systeem te verkiezen is boven het
regionaal toewijzen van agenten of zelfs het landelijk beheren van
politie inzet? Kunt u uw antwoord toelichten?
7. Antwoord
Ik acht het verlaten van het huidige systeem van verdeling van
politiecapaciteit geen optie. Ik acht het evenwel wenselijk dat in
bepaalde situaties een gemeente bovenop de reguliere inzet, extra
politiecapaciteit kan "inhuren". Ik zie hier geen principieel probleem
omdat zoals eerder toegelicht op deze wijze nader invulling kan worden
gegeven aan de verantwoordelijkheid voor de lokale
veiligheidsproblematiek.
1) Zie het Integraal Veiligheidsprogramma van 8 juni 1999, zie ook
Nota over Toezicht van de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken
van 4 november 1996.
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties