Korte toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij
de 3VO manifestatie Sleutels voor veilig verkeer op 25 mei 2005 in Amsterdam
om 17.10 uur.
(Alleen de uitgesproken tekst geldt)
Allereerst wil ik mijn waardering uitspreken voor al het werk en de
inzet van de 3VO mensen: van beroepskrachten tot de vele
vrijwilligers.
Zij doen fantastisch werk, ook vandaag weer.
Het thema van de bijeenkomst vandaag is: `sleutels voor veilig
verkeer'.
En ik sta in het programma onder de kop:`Kabinet reageert'.
Dat klinkt mij eerlijk gezegd iets te passief in de oren.
Het kabinet reageert niet alleen, het regeert ook.
En regeren is vooruitzien.
In totaal hebben we voor verkeersveiligheid tot 2010 400 miljoen euro
in kas. Daarvan gaat driekwart naar de decentrale overheden.
U weet dat ik verkeersveiligheid een belangrijk onderwerp vind.
Vandaar dat ik nogal wat `sleutels' in handen probeer te krijgen om de
verkeersveiligheid te verbeteren:
- Ik wil onze infrastructuur duurzaam veiliger inrichten.
- Ik wil samen met collega Donner blijvend strenge en
gecoördineerde handhaving voor problemen als te hoge snelheid en
alcohol in het verkeer, want de praktijk bewijst dat dat werkt;
- Ik wil stimuleren dat we slimmere technieken ontwikkelen én
toepassen, denk aan ICT producten als de detection around the truck,
een soort hoogtechnologische dodehoekspiegel voor vrachtwagens, of de
Intelligente Snelheidsbegrenzer ].
- Ik wil zoveel mogelijk kennis delen om te voorkomen dat het
wiel niet telkens opnieuw uitgevonden wordt.
- En vanzelfsprekend blijf ik de vertrouwde en succesvolle
campagnes inzetten om het gedrag van weggebruikers te beïnvloeden
zoals BOB en Goochem het Gordeldier.
Met deze brede aanpak lijken we op de goede weg te zijn.
Eind vorige maand heb ik spectaculaire verkeersveiligheidscijfers
gepresenteerd voor 2004.
Spectaculair door de grootste daling van verkeersslachtoffers sinds
jaren: van bijna 1088 doden in 2003, naar 881 in 2004!
Ik ben daar ontzettend blij mee, maar ik reken me niet rijk.
We onderzoeken nog of deze daling een incident is of dat sprake is van
een trend.
Ik hoop uiteraard op het laatste, maar dat weten we eigenlijk pas
volgend jaar zeker.
Voorlopig bevestigen we in ieder geval onze status als Europese topper
op het gebied van verkeersveiligheid.
Die mooie cijfers hebben we te danken aan de inzet van iedereen,
overheden, bedrijven, en vooral óók de maatschappelijke organisaties
als 3VO.
Voor verdere winst moeten we vooral ook over de grens kijken.
We kunnen nog veel meer know how uit het buitenland halen en
initiatieven via Europese programma's laten lopen.
En dan heb je een slagvaardig Europa nodig.
U voelt al waar ik heen ga: voor een betere verkeersveiligheid is een
stem voor Europa, en dus ook een stem voor de Europese Grondwet een
goede zaak. Dat wil ik zo vlak voor 1 juni toch wel gezegd hebben.
Dames en heren, dit waren mijn sleutels die de deur naar veilig
verkeer wijd open moeten houden.
De belangrijkste sleutel ligt echter in handen van de weggebruiker
zelf.
Die moet zich aan de regels houden: geen alcohol in het verkeer,
gordels om, ook achterin, je aan snelheidslimieten houden, enzovoort.
Wat daarnaast heel belangrijk is, is dat mensen zich minder agressief
gedragen in het verkeer.
Agressie in het verkeer is een groot probleem.
Weggebruikers ergeren zich zelfs soms meer aan agressieve
medeweggebruikers dan aan files.
Dat zegt heel veel over de ernst van het probleem, dat begrijpt u.
Die agressors in het verkeer zijn niet alleen jonge opgefokte aso's of
macho's.
Ook bij keurige huisvaders of moeders slaan soms de stoppen door.
Die veranderen soms in notoire bumperklevers of snelheidsduivels in
woonwijken: de crèche sluit om zes uur, ik ga die vergadering missen,
enzovoorts...
Dat agressieve rijgedrag willen we met wortel en tak uitroeien.
Door strenge handhaving, door campagnes, maar ik werk ook aan een
Actieprogramma Aanpak Agressie, een nieuw wapen in strijd tegen
agressief weggedrag.
Het programma staat nu nog in de grondverf.
In het najaar wil ik van start gaan met het uitvoeren van het
programma.
En dan zullen we tegelijk met een nieuwe mediacampagne weggebruikers
nadrukkelijk wijzen op de gevaren van agressief gedrag in het verkeer.
Het belangrijkste doel is om maatregelen tegen agressie beter af te
stemmen en een betere samenwerking tussen landelijke en regionale
initiatieven te krijgen.
Ook hier geldt dat we het niet alleen willen bedenken, daar hebben we
alle partijen bij nodig, ook 3VO...
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat