TRENDBOX BV
Tegenstanders grondwet EU: zekerheidzoekende mannen
Voor- en tegenstanders van de nieuwe Europese grondwet verschillen op
een aantal persoonskenmerken duidelijk van elkaar. Tegenstanders zijn
vaker mannen, hebben vaker een behoudende instelling, zoeken meer naar
zekerheden en houden zich meer bezig met concrete aardse zaken.
Voorstanders zijn gemiddeld wat ouder, hebben vaker een hogere
opleiding, staan positief in de maatschappij en hebben vaker een
sociaal ruimdenkende mentaliteit. De grote groep die nog geen keuze
heeft gemaakt, is voor een belangrijk deel minder politiek
geïnteresseerd en is verder verspreid over alle typen Nederlanders.
Trendbox doet continu onderzoek naar attitudes en gedrag van
Nederlanders op een groot aantal gebieden, waaronder de houding ten
aanzien van maatschappelijke thema s, (vrijetijds-)gedragingen,
interesses, politieke voorkeur en mediaconsumptie. De meeste recente
meting van deze Life & Living Trendmonitor werd in mei 2005 uitgevoerd
onder een landelijk representatieve steekproef van n=927 Nederlanders.
In deze peiling was de navolgende stelling opgenomen: Ik sta achter de
nieuwe Europese grondwet. Aan de hand van deze stelling werd een groep
voorstanders, een groep tegenstanders en een groep neutralen ten
aanzien van de nieuwe grondwet gedefinieerd. Van deze drie doelgroepen
werd vervolgens een profiel gemaakt met behulp van alle beschikbare
variabelen in de Life & Living Trendmonitor. Deze profielen tonen
interessante verschillen tussen de gedefinieerde groepen. Enkele
uitkomsten geven we hier weer.
Binnen de groep tegenstanders van de nieuwe Europese grondwet is een
sterke vertegenwoordiging van mannen, terwijl vrouwen meer dan
gemiddeld zijn vertegenwoordigd onder de neutralen, degenen die ten
tijde van het onderzoek nog geen keuze hadden gemaakt. Onder de
voorstanders zien we een sterk accent bij 65-plussers, terwijl
jongeren wat vaker geen mening hadden.
Op het gebied van algemeen maatschappelijke houding, waarbij veertien
themas de revue passeren, blijken voorstanders een positieve
verwachting te hebben ten aanzien van de economische ontwikkelingen.
Ook geven ze er blijk van, vaak nieuwe uitdagingen aan te willen gaan,
wat zich onder andere uit in een carrièregerichte instelling. Waarden
die de voorstanders meer aanspreken dan de tegenstanders zijn
gelijkwaardigheid, schoonheid en ruimdenkendheid.
De voorstanders staan relatief sterker in geestelijke en intellectuele
processen. Een hoger opleidingsniveau is daaraan inherent.
Interessevelden van de voorstanders van de nieuwe grondwet zijn vaker
dan gemiddeld tentoonstellingen, ontwikkelingshulp, vrijwilligerswerk
en politiek. Qua mediaprofiel onderscheidt de voorstander zich in het
luisteren naar Radio 1 en 2.
De tegenstanders, eerder mannen dan vrouwen, blijven liever wat
behoudender, bijvoorbeeld ten aanzien van de arbeidsemancipatie van
moeders. Ze hangen meer aan het verleden en zijn meer op zoek naar
zekerheden. Ze zijn ook meer dan de voorstanders bezig met aardse,
vaak ook egocentrische zaken. Hierbij valt te denken aan concrete en
breed uitgemeten probleemgebieden zoals werkgelegenheid en veiligheid.
Tegenstanders van de grondwet luisteren meer dan gemiddeld Sky Radio,
kijken Veronica en Discovery Channel en lezen naar verhouding vaak
Spits en Metro.
Het profiel van de neutralen komt het meest overeen met dat van
representatief Nederland. Dat wil zeggen dat de winbaren voor het
voor- en tegenkamp te halen zijn uit alle geledingen van de bevolking.
Toch zijn er accenten: jongeren en vrouwen zijn wat sterker dan
gemiddeld vertegenwoordigd onder de neutralen. De maatschappelijke
houding is eerder iets negatief dan positief, waarmee er een neiging
is naar het profiel van de tegenstanders. De neutralen interesseren
zich het minst voor politiek, zijn relatief meer egocentrisch gericht
(uitgaan, internetten), luisteren het meest naar Radio 538 en lezen
Libelle meer dan de andere twee groepen.
Tot zover dit persbericht. Voor meer informatie kunt u contact opnemen
met:
Trendbox B.V.
TEL.:020 669 44 14
Goos Eilander
(directeur)
goos.eilander@trendbox.nl
Richard Werkhoven
(Onderzoeksdirecteur)
richard.werkhoven@trendbox.nl
Over Trendbox
Trendbox B.V. is een van de grootste volledig onafhankelijke
marktonderzoekbureaus in Nederland. Vanaf de oprichting in 1990 heeft
het bedrijf een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans
tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft Trendbox
zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor
marktonderzoek en marktinformatie verworven. In het Life & Living
onderzoek van Trendbox, waar in dit bericht aan gerefereerd wordt,
worden sinds 1990 ontwikkelingen in houding, gedrag en mentaliteit van
Nederland in kaart gebracht. Inmiddels werkten ruim 70.000
Nederlanders aan het onderzoek mee. Trendbox is lid van de Research
Keurmerkgroep, de vereniging van ISO gecertificeerde
marktonderzoekbureaus in Nederland. Meer informatie over Trendbox is
te vinden op www.trendbox.nl.
25 mei 05 16:46