AMSTERDAM RAI
http://www.rai.nl
Zeer succesvol jaar Amsterdam RAI
ZEER SUCCESVOL JAAR VOOR AMSTERDAM RAI B.V.
Amsterdam RAI heeft ondanks de matige economische omstandigheden een
zeer succesvol jaar achter de rug. Het jaar 2004 is afgesloten met een
bedrijfsresultaat (inclusief resultaat verkoop deelnemingen) van EUR
12,7 miljoen (2003: EUR 6,6 miljoen) en een netto winst van EUR 7,2
miljoen, een forse verbetering ten opzichte van de EUR 92.000,- in het
voorgaande jaar. De netto omzet kwam uit op EUR 112,2 miljoen, tegen
EUR 130,9 miljoen in het jaar 2003. Deze ontwikkeling is in lijn met
de verwachtingen en het gevolg van de in 2004 gerealiseerde
desinvesteringen.
Van de netto winst is EUR 5,2 miljoen operationele winst en EUR 2,0
miljoen het saldo van bijzondere baten en lasten (waarbij de
bijzondere baten vooral het gevolg zijn van boekwinsten op de verkoop
van deelnemingen). De verbetering van de netto winst is vooral te
danken aan een verhoging van de bezettingsgraad, verbetering van de
marges en een structurele verlaging van de kosten.
Hoewel het financieel resultaat uitstekend te noemen is, zijn er een
aantal redenen, waaronder het verplaatsen van de Bedrijfsauto RAI
(The European Road Transport Show) en de verandering van de mix van
vakbeurzen en publieksbeurzen, waardoor het aantal bezoekers aan de
RAI in het 'even'jaar 2004 sterk verminderd is ten opzichte van
2003.
In lijn met de gekozen strategie om de activiteiten te concentreren op
de core business in Amsterdam, zijn in 2004 Turret RAI (UK,
100%-belang), South Africa RAI (90%-belang), RAI Bangkok
(100%-belang) en de minderheidsdeelneming Route One Publishing
verkocht en is ACS Audiovisual Conference Services (100%-belang) via
een management buy-out verzelfstandigd. Met de verkoop begin 2005 van
het 50%-belang in Eurocongres Conference Management aan de andere
aandeelhouder en het afstoten van het 50%-belang in de Turkse
onderneming NTSR is het geplande programma van desinvesteringen
afgerond.
Door de RAI georganiseerde evenementen
Hoewel voor de vakbeurzen geldt dat de nationale markt al enkele jaren
stagneert en uiterst concurrerend is, zijn er tekenen die op herstel
wijzen. Dit geldt voor vrijwel alle segmenten, van ICT tot en met de
horeca. Het afgelopen jaar kwam de groei nog grotendeels uit de
internationale titels. In de afgelopen tien jaar is het aandeel van
buitenlandse bezoekers aan deze beurzen (o.a. The European Road
Transport Show, Intertraffic, Interclean, Aquatech, METS) gestegen van
27% naar 42%. Daarnaast is het aandeel van het gemiddelde aantal
exposanten uit het buitenland in die periode gestegen van 55% naar
68%. Dank zij de internationalisering van de genoemde titels en de
daaruit voortvloeiende spin off effecten, is het belang van deze
beurzen voor de regio Amsterdam belangrijk toegenomen. Mede dankzij
revitalisering en ontwikkeling van nieuwe concepten is de neerwaartse
trend bij de nationale publieksbeurzen tot staan gebracht.
Evenementen van derden
Het afgelopen jaar werd gekenmerkt door een groeiend aanbod aan
evenementen van derden, waarbij grote bedrijfsevenementen (corporate
events) een steeds belangrijkere plaats innemen. Het grootste door een
externe partij in de RAI georganiseerd evenement was opnieuw de
International Broadcasting Convention (IBC), een combinatie van
tentoonstelling en congres die circa 40.000 bezoekers trok uit 120
verschillende landen en daarmee zorgde voor een spin off van ongeveer
EUR 50 miljoen. Om meer evenementen naar Amsterdam te halen is onder
de naam Amsterdam Convention Circle een samenwerkingsverband aangegaan
met zeven grote hotels in de directe omgeving van het RAI-complex. Via
gezamenlijke marketinginspanningen wordt de internationale markt
bewerkt. Mede door dit gezamenlijke initiatief steeg Amsterdam weer op
de internationale ranglijst van congressteden. Amsterdam neemt op deze
lijst nu een elfde plaats in en is daarmee de eerste congresstad in
Nederland. Met als doel het heroveren van een toptien notering zullen
de gezamenlijke marketinginspanningen de komende jaren worden
gecontinueerd. Ook van de citymarketing campagne 'I Amsterdam'wordt in
dit verband een positieve invloed verwacht.
Amsterdam RAI Theater
Met de formatie van een speciale theatercrew wordt ingespeeld op de
versterkte theaterfunctie van het geheel vernieuwde RAI Auditorium,
een sfeervolle locatie waar maar liefst 1.750 mensen kunnen genieten
van theater, toneel en muziek. Voor 2005 en 2006 heeft dit geleid tot
een verdubbeling van het aantal voorstellingen. Zo zijn in
samenwerking met Viable Entertainment alleen al voor een viertal
operaproducties 60 avonden gereserveerd. Het gaat om vier beroemde
opera's waarvan Nabucco van Verdi de eerste is.
Overige activiteiten
Begin 2004 is RAI Catering gereorganiseerd en afgeslankt. Met een
nieuw concept, waarbij de nadruk ligt op de regiefunctie en niet
langer op productie, concentreert het zich nu volledig op de
activiteiten van Amsterdam RAI zelf. De nieuwe aanpak blijkt succesvol
want RAI Catering heeft in 2004 voor het eerst in vele jaren een
positief operationeel resultaat behaald.
Met circa 120.000 geboekte kamerovernachtingen heeft RAI Hotel Service
in 2004 het beste resultaat ooit bereikt. Voor circa 90 evenementen
werd de kamerreservering verzorgd, met als belangrijkste evenementen
Tech.Ed (eind juni, 15.000 overnachtingen) en IBC (september, 35.000
overnachtingen).
RAI Langfords, uitgever van vakbladen en beursgerelateerde uitgaven,
behaalde uiteenlopende resultaten. Zo liepen de autobladen voorspoedig
en trad er ook verbetering op in de grafische wereld maar was er in de
portefeuille marketingcommunicatie sprake van teruggang. In de horeca
krijgt RAI Langfords een steeds betere positie met het blad PROOST! In
het afgelopen jaar is een overeenkomst getekend voor het exploiteren
van de BOVAGkrant die vanaf 1 januari 2005 voor vijf jaar in de
exploitatie is gekomen van RAI Langfords.
De door HISWA RAI Multimedia (HRM) georganiseerde
watersporttentoonstelling HISWA 2004 liet een groei van 10% zien in
bezoekersaantallen. Daarmee kwam een einde aan de dalende tendens van
de laatste jaren. De HISWA te Water was onveranderd succesvol. Met de
aankoop van FairPromotion is HRM nu ook actief in het superjacht
segment. Om ook het medium televisie in te kunnen zetten, is een
samenwerkingsdeal gesloten met Yacht Vision. HRM behaalde in 2004 een
goed bedrijfsresultaat.
Investeren in vernieuwing
In lijn met onze missie is in 2004 een substantieel bedrag van in
totaal EUR 14,3 miljoen uitgegeven aan upgrading van het RAI-complex.
Zo is in totaal EUR 9,1 miljoen geïnvesteerd in renovatie en
kwaliteitsverbetering. Iin dit kader is in de zomer van 2004 het
volledig vernieuwde Amsterdam RAI Theater- en Congrescentrum
opgeleverd en vond de omvorming plaats van het Europarestaurant tot
Europafoyer. Daarnaast is EUR 5,2 miljoen geïnvesteerd in zaken die
betrekking hebben op veiligheid en arbo-wetgeving.
De komende jaren staan, naast een aantal groot onderhoudsprojecten die
achter de schermen plaatsvinden, de volgende renovatie- en
nieuwbouwprojecten op stapel:
- toevoeging van een hoogwaardige, multifunctionele Expofoyer aan de
voorzijde van de RAI, geschikt voor congres gerelateerde activiteiten,
productpresentaties, grote banketten, recepties, feesten en
dergelijke
- omvorming van het Parkrestaurant tot Parkfoyer
- vernieuwing van de entrees, inclusief de vervanging van de kassa's
- renovatie / upgrading van de ondergrondse parkeergarages
- de bouw van een hotel aan de achterzijde van het RAI-complex.
Financiering
In het afgelopen jaar heeft een belangrijke herfinanciering
plaatsgevonden, waardoor de interestlasten fors zijn verlaagd. Dit was
mede mogelijk door vervroegde aflossing van een gedeelte van een
lening van de gemeente Amsterdam met eigen beschikbare kasmiddelen.
Per saldo leidde de transactie tot een rentevoordeel van circa 1,8%
ofwel EUR 0,7 miljoen op jaarbasis. In 2005 zal het proces van
herfinanciering worden voortgezet.
Vooruitzichten
Het jaar 2005 is voor Amsterdam RAI goed begonnen met onder meer een
succesvolle AutoRAI. Dit jaar zullen door ons zelf nog een aantal
andere grote publiekstrekkers worden georganiseerd, waaronder The
European Road Transport Show (TERTS). Verder staan uiteenlopende
evenementen van derden op het programma en organiseert Amsterdam RAI
een aantal nieuwe vakbeurzen in het buitenland.
Vanwege de verschillen in de beurskalender van de even en oneven
jaren, alsmede het het eenmalige karakter van de inkomsten uit
verkopen van deelnemingen, zullen het bedrijfsresultaat en de netto
winst in 2005 lager zijn dan in 2004, maar door een betere bezetting,
hogere marges en een strenge kostenbeheersing, alsmede lagere
rentekosten aanzienlijk beter uitvallen dan in het vergelijkbare jaar
2003.
Bericht voor de media,