Armoedebestrijding richt zich op huishoudens met kinderen, chronisch zieken
en ouderen
Het College van Burgemeester en Wethouders heeft ingestemd met het
actieplan armoedebestrijding 2006 - 2009 'Iedereen doet mee, een steuntje
in de rug'. In het actieplan wordt de gemeenteraad concrete voorstellen
gedaan voor de te nemen maatregelen in 2006. Daarnaast worden voorstellen
gedaan tot nader te onderzoeken of nader uit te werken maatregelen. Tezamen
vormen zij de richting van het beleid voor armoedebestrijding voor de jaren
2006 ? 2009. Het actieplan richt zich op armoedebestrijding in zijn
algemeenheid en in het bijzonder op huishoudens met kinderen en op
chronisch zieken en ouderen. Het blijkt dat met name deze groepen moeite
hebben met rondkomen.
1
Het actieplan past in de beleidsvoornemens die opgenomen zijn in het
Meerjaren Ontwikkelingsprogramma 2005 ? 2009 (MOP 2005 ? 2009) van de
gemeente Zwolle. Het MOP definieert zes prioriteiten waarvan 'Iedereen
doet mee' er één van is. In het actieplan wordt onder armoede verstaan:
'het (al of niet in vergelijking met anderen) hebben van weinig of tekort
aan financiële middelen, waardoor iemand niet kan deelnemen of gebruik kan
maken van allerlei voorzieningen of niet meer rond kan komen'.
De aanleiding tot het actieplan armoedebestrijding ligt in:
De ambitie van Zwolle om het voeren van een goed beleid voor
armoedebestrijding. Het is gewenst om na te gaan of nog steeds aan de
ambitie wordt voldaan en hoe dit te verbeteren is.
De invoering van de Wet werk en bijstand (Wwb) per 1 januari 2004. De
invoering van de Wwb had en heeft tot gevolg dat het Rijk minder geld
beschikbaar stelt voor bijzondere bijstandsverlening en
armoedebestrijding.
Het feit dat mensen met een laag inkomen maar met moeite of niet meer
rondkomen. Dit blijkt uit publicaties (onder meer van het Nibud), een
toenemende vraag naar schuldsanering, signalen vanuit
belangenbehartigers en uit gesprekken met mensen die van een laag
inkomen leven.
De constatering dat in 2004 zowel het gebruik als de uitgaven onder de
ramingen zijn gebleven.
Maatregelen
Voor 2006 en verder worden de volgende maatregelen voorgesteld:
1. De activiteitensubsidie voor jongeren van zes tot achttien jaar
handhaven, de hoogte van de subsidie met ingang van 1 januari 2006
verhogen tot ¤ 150,00 per kind per jaar. De totale kosten bedragen in 2006
¤ 165.000,--.
2. De computerregeling voor schoolgaande kinderen van twaalf tot achttien
jaar voortzetten. De kosten voor 2006 worden begroot op ¤ 179.000,--
3. Voor ouderen en chronisch zieken een collectieve regeling in het leven
roepen voor deelname aan activiteiten en kleine kosten van medische aard.
De kosten worden voor 2006 begroot op ¤ 63.000,--
4. In 2005 onderhandelingen met ziekenfonds het Groene Land/Achmea voeren
met als doel te komen tot een collectieve aanvullende ziektekosten
verzekering voor Wwb uitkeringsgerechtigden en overige minima met een
inkomen tot 105% van de bijstandsnorm. De extra kosten van een dergelijke
maatregel worden begroot op ¤ 80.000,-- per jaar.
5. De subsidie voor vakantieactiviteiten handhaven en deze in 2006 uit te
breiden. In 2006 het hiervoor beschikbare bedrag van ¤ 23.000,-- te
verhogen tot ¤ 30.000,--.
6. De bepalingen ten aanzien van het aanwenden van de reserveringsruimte
bij de verstrekking van duurzame gebruiksgoederen zodanig wijzigen dat
mensen tot een bijstandsafhankelijkheid van 36 maanden, 100% van de
reserveringsruimte moeten aanwenden. Vanaf 36 maanden moet 50% aangewend
worden. De langdurigheidstoeslag wordt niet langer als middel gezien voor
de bijzondere bijstandsverlening.
7. Bij de bijzondere bijstandsverlening voor kosten van medische of
maatschappelijke dienstverlening geldt een drempelbedrag ad ¤ 100,00.
Alleen als mensen in een periode van twaalf maanden kosten hebben die meer
bedragen dan ¤ 100,--, kan voor het meerdere bijzondere bijstand worden
verleend. Voor de overige kosten geldt geen drempelbedrag.
8. In samenwerking met particuliere fondsen nagaan of een samenwerking
tussen gemeentelijke overheid, hulpverlening en sociaal maatschappelijke
fondsen met betrekking tot de financiële hulpverlening aan burgers die
geen beroep op bestaande regelingen kunnen doen, tot stand te brengen is
en voor 2006 hiervoor een bedrag ad ¤ 25.000,-- te reserveren.
9. Het is gewenst dat er planmatig nagedacht wordt over de wijze van
communiceren.
Uitgangspunten hierbij zijn dat onder meer het ontwikkelen van
foldermateriaal, na te gaan of het zinnig is themabijeenkomsten voor de
doelgroep te organiseren en hoe dit zou kunnen en dat er gebruik gemaakt
wordt van ouderenconsulenten en bezoekvrouwen en andere intermediaire
kaders.
Door de gespreide inzet van een bedrag dat in 2004 in de reserve
armoedebestrijding is gestort, is het in 2006 mogelijk de voorgestelde
maatregelen en de overige bijzondere bijstand te bekostigen uit de
bestaande middelen. Vanaf 2007 is aanvullende financiering nodig ( ¤
16.000,-- in 2007, ¤ 80.000,-- in 2008 en ¤ 9.000,-- in 2009).
---
Gemeente Zwolle