Duurzaam veilig Mastenbroek
Zwolle heeft het landelijke streven bereikt om minimaal 50% van de
potentiële 30 of 60 km/u gebieden aan te pakken. Mastenbroek komt daar nog
bij. De wegen buiten de bebouwde kom ? tussen het Zwarte Water en de
spoorlijn Zwolle-Kampen ? worden ingericht als 60 kilometer per uur gebied.
Op de Oude Wetering wordt een zogenaamde Rippleprint aangebracht. Deze
aanpassingen worden betaald uit het RUP (Regionaal Uitvoeringsprogramma
IJsseldelta) van de Provincie Overijssel.
1
Mastenbroek wordt duurzaam veilig gemaakt door samenwerking van de
gemeente Kampen, Zwartewaterland en Zwolle alsmede de provincie
Overijssel. De gemeente Kampen heeft haar deel klaar. De andere drie
partijen hebben een gezamenlijke aanpak opgesteld, waarmee nu een start
wordt gemaakt.
Fase 1
Zwolle Zuid en Assendorp / Pierik zijn de eerste wijken die als
verblijfsgebied zijn ingericht. Berkum, Herfte, Westenholte en de
binnenstad volgden daarna. De wijken die voor dit jaar op de agenda staan,
zijn Dieze West, Spoolde / Engelse Werk, Aalanden, Oosten van de Vecht,
Wijthmen en Windesheim.
Prioriteit
De gemeente heeft ¤ 250.000,- gereserveerd voor de uitvoering van het
Duurzaam Veilig Programma, maar binnen dit budget kunnen niet alle wijken
worden aangepakt. De gemeente heeft daarom vastgesteld welke wijken
prioriteit hebben. Dit is bepaald aan de hand van criteria zoals het
aantal ongevallen en de aard van de ongevallen in de wijk
(verkeersonveiligheid), de mogelijkheid om het gebied in te richten tegen
lage kosten, mee kunnen liften met andere werkzaamheden en reeds bestaande
overlegcircuits. Een deel van de kosten om Mastenbroek 60 kilometer per
uur te maken wordt betaald uit het Regionaal Uitvoeringsprogramma
IJsseldelta van de provincie. Het andere deel wordt bekostigd door de
gemeente Zwolle.
---
Gemeente Zwolle