Jaarrekening 2004:Nieuwegein één van de weinigen met
rechtmatigheidverklaring
Inleiding
Het college van B&W heeft het jaarverslag 2004 en de jaarrekening aan de
raad aangeboden. In het jaarverslag en de jaarrekening legt het college van
burgemeester en wethouders verantwoording af aan de raad over het financiële
beleid en beheer. In het jaarverslag wordt uitgebreid ingegaan op de
ontwikkelingen die zich in het afgelopen jaar hebben voorgedaan en hoeveel
geld hiervoor is uitgegeven. De accountant heeft verklaard dat de cijfers
van de jaarrekening een getrouw beeld geeft en dat de uitgaven rechtmatig
zijn gedaan. Er is landelijk de vrees dat veel gemeenten in 2004 geen
goedkeurende accountantsverklaring zouden ontvangen vanwege de nieuwe
rechtmatigheidseisen. De gemeente Nieuwegein heeft die goedkeurende
rechtmatigheidsverklaring wel ontvangen. De jaarstukken worden in de
raadsvergadering van juni 2005 aan de gemeenteraad ter goedkeuring
aangeboden.
Resultaat Jaarrekening
Het bedrijfsresultaat 2004 van de gemeente Nieuwegein is ¤ 32,5 miljoen
negatief. In de begroting 2005 was echter rekening gehouden met een tekort
van ¤ 39,5 miljoen dat zou worden gedekt uit de gemeentelijke reserves. Het
tekort werd verwacht vanwege de vorming van voorzieningen (reserveringen)
voor groot onderhoud van wegen, tunnels, bruggen en viaducten en voor de
Binnenstad nu daarvoor het plan in de raad van januari is vastgesteld. In
2004 bleek het tekort dus ongeveer ¤ 7 miljoen minder dan verwacht. Dit
resultaat heeft betrekking op de algemene taken van de gemeente (Algemene
dienst), de resultaten van de bestuurscommissies openbaar onderwijs en op de
grondexploitatie (Grondbedrijf). De Algemene dienst heeft ¤ 6,3 miljoen
minder uitgegeven dan verwacht, de Bestuurscommissies ¤ 14.000 en het het
Grondbedrijf ¤ 0,7 miljoen.
Resultaat Algemene dienst
De Algemene dienst heeft 6,3 miljoen minder uitgegeven dan verwacht.
De belangrijkste oorzaak is dat niet alle activiteiten die voor 2004 waren
gepland volledig zijn uitgevoerd in 2004. Er is dus geld op overgehouden (¤
3,5 miljoen). Het gaat dan om omvangrijke projecten die doorlopen tot na
2004. Het budget dat hiervoor beschikbaar was, wordt doorgeschoven naar
2005. Met name kunnen worden genoemd de maatregelen in het kader van het
meerjarenprogramma verkeer en vervoer (¤ 1,1 miljoen), het Project
Vreeswijk-Zuid (¤ 0,5 miljoen) en het project actualisatie
Bestemmingsplannen (¤ 0,5 miljoen). De overige door te schuiven budgetten
betreffen projecten waarvoor het gemeentebestuur reeds toezeggingen heeft
gedaan die nog niet in 2004 konden worden nagekomen maar in 2005 alsnog
moeten worden uitgevoerd.
Een meer algemene oorzaak is dat vanwege de nieuwe regels voor
rechtmatigheid, waaronder ook regels voor budgetoverschrijdingen, in de
Najaarsnota erg voorzichtig is begroot. Een aantal van die
voorzichtigheidshalve bijgeraamde tegenvallers zijn niet uitgekomen. Ook is
strenger getoetst op de naleving van de nieuwe verslaggevingsregels. Er is
veel strikter gekeken of de prestatie ook in het boekjaar (2004) is
verricht. Ten opzichte van voorgaande jaren is het aantal verplichtingen aan
het eind van het jaar 2004 sterk verminderd.
Verder was het ziekteverzuim in 2004 veel lager dan begroot. Vervanging door
extern personeel was hierdoor minder snel nodig. Ook werd een strenger
beleid gevoerd op inhuur van extern personeel. Hierdoor zijn de kosten van
extern personeel aanmerkelijk afgenomen.
Tenslotte ontving de gemeente in 2004 meer inkomsten op de algemene middelen
dan begroot. In totaal werd ¤ 340.000 meer ontvangen aan
belastingopbrengsten, algemene uitkering en rente.
Resultaat Grondbedrijf
Het gunstig resultaat van het Grondbedrijf is voor een belangrijk deel het
gevolg van renteverrekeningen op onderdelen van de grondexploitatie. Tevens
hebben zich binnen de kostprijsberekeningen van de diverse plangebieden
wijzigingen voorgedaan die mede van invloed zijn geweest op het resultaat op
de grondexploitatie.
Resultaatbestemming
Het college stelt voor om een deel van het resultaat van de Algemene dienst
te gebruiken voor activiteiten die na 2004 nog moeten worden gerealiseerd en
voor 2004 waren gepland (¤ 3,5 miljoen) en het resterende gedeelte van het
resultaat (¤ 2,7 miljoen) te storten in de Algemene reserve. Voor het
resultaat van het Grondbedrijf (¤ 0,7 miljoen euro) en de resultaten van de
bestuurscommissies openbaar onderwijs (in totaal ¤ 14.000) wordt voorgesteld
deze aan de bestemmingsreserves van deze onderdelen toe te voegen.
Bezuinigingen blijven nodig
Met een dermate positief rekeningsresultaat dient de vraag zich aan of de
noodzaak voor bezuiniging in het kader van 'Nieuwegein kiest!' in een ander
daglicht komen te staan. Helaas is dat niet het geval. Het 'echte' resultaat
van de gemeente is ¤ 32,5 miljoen negatief . Dat in 2004 ¤ 7 miljoen minder
is uitgegeven dan verwacht, is merendeels veroorzaakt door incidentele
factoren die slechts een beperkte invloed hebben op het
meerjarenperspectief. De begroting op basis van het huidige bestaande beleid
geeft een somber beeld van de gemeentelijke financiën in structurele zin
door met name het dalende inwoneraantal. Het college zal uiteraard wel
bekijken of het positieve rekeningsresultaat op bepaalde terreinen
budgettaire ruimte kan geven. Dat zal echter de ingezette lijn van
Nieuwegein kiest! niet wijzigen.
Invoerdatum 25-5-2005
Gemeente Nieuwegein