BEND over seks
Sensoa gooit preventie naar homomannen over andere boeg:
BEND is de eerste Vlaamse preventie-glossy
BEND is de naam van het free magazine voor
homomannen van Sensoa, het Vlaams service- en expertisecentrum voor
seksuele gezondheid en hiv. Het is de eerste maal in Vlaanderen dat
Sensoa voor deze aanpak kiest: preventieboodschappen naar homomannen
vertalen in meer persoonlijke verhalen zoals getuigenissen en
interviews én deze plaatsen tussen meer algemene, soms luchtigere
artikels over seksuele gezondheid, in magazine-vorm. Sommige van de
behandelde thema's zijn relatief nieuw, het gros van de artikels gaat
echter over de klassieke thema's van Sensoa, in een nieuw jasje:
veilig vrijen, syfilis en andere soa. In Nederland en Groot-Brittannië
experimenteren preventie-organisaties al een tijdje met deze nieuwe
manier om voorlichtingsboodschappen via een magazine te brengen.
Nieuwe preventietechnieken zijn immers nodig. De kennis over veilig
vrijen bij de doelgroep laat niet te wensen over, maar de kennis
blijkt soms op zich te staan, los van reële situaties zodat ze ook
niet wordt toegepast in de realiteit.
BEND is een magazine dat vormelijk aansluit bij de format van de
glossy lifestyle magazines die gratis verdeeld worden in het
uitgaansleven, zoals cafés en clubs . Deze glossy is echter geen
tijdschrift, het is niet de bedoeling er meerdere edities van te
publiceren. Ook als nadien gekozen wordt voor een volgende editie, dan
is het niet zeker dat het concept herhaald wordt. Eigenlijk kan je
stellen dat de glossy een voorlichtingsfolder is die zich voordoet als
een magazine.
Door een (glossy) magazine te ontwikkelen, wil Sensoa de
basisinformatie over veilig vrijen van de diverse eigen folders linken
aan diverse actuele thema's omtrent seksuele gezondheid.
In hoofdzaak richt BEND zich op Vlaamse en Brusselse homomannen in de
leeftijdsgroep 24 tot 40 jaar. Maar het magazine kan ook verdeeld
worden via de onthaalwerkingen van holebi(jongeren)verenigingen.
Hoewel Sensoa nog steeds een toename ziet van het aantal besmettingen
met hiv en andere soa onder homomannen, merken we dat de kennis over
veilig vrijen bij de doelgroep niet te wensen overlaat. Eén probleem
is alvast dat de kennis omtrent veilig vrijen vaak op zich staat en
niet altijd toegepast wordt op momenten dat het nodig is. Door de
informatie te verpakken in artikels, interviews en getuigenissen die
herkenbaar en uit het leven gegrepen zijn, wil Sensoa de info dicht
laten aansluiten bij de leefwereld van homomannen. Het moet het
makkelijker maken de informatie ook in echte leven toe te passen, wat
niet steeds evident is.
Het magazine presenteert verschillende thema's omtrent seksuele
gezondheid. Sommige van deze thema's zijn relatief nieuw: coming in,
hoe een partner vinden/hoe een relatie beëindigen, chatten, ontrouw
aan afspraken binnen vaste relaties. Het gros van de artikels
behandelt echter de klassieke' thema's van Sensoa, in een nieuw jasje:
veilig vrijen, syfilis en andere soa, De basisinformatie uit de
diverse folders wordt herhaald in het magazine, zij het in een nieuwe
vorm: homomannen vertellen over relaties en hun seksleven. Ook de
belevenis van hiv-positieve mannen is geïntegreerd in de teksten.
De vormgeving van de glossy is jong, fris en flashy met veel foto's.
Zowel de fotografie als de vormgeving vertrouwde Sensoa toe aan twee
jonge talenten, respectievelijk Yves De Brabander en Marcel Lennartz.
Fotograaf De Brabander selecteerde de niet-professionele modellen en
maakte met hen erotisch getinte foto's, die de nodige intimiteit
uitstralen.
BEND wordt gelanceerd op 25 mei en in het daarop volgend weekend
verdeeld in het homo-uitgaansleven, zoals cafés, roze huizen, bars,
clubs en sauna's.