AutoRai

Print

Groot in alle opzichten: de nieuwe Volkswagen Jetta

(25-5-2005)
In september dit jaar start in Nederland de verkoop van de nieuwe Volkswagen Jetta. Het model is ten opzichte van zijn voorganger niet alleen gegroeid, ook het comfort, weggedrag en de vormgeving hebben een stap voorwaarts gemaakt.
Daarmee is de nieuwe Jetta niet alleen sportief-elegant, maar ook een klasse op zich geworden. Volkswagen heeft ervoor gekozen om wereldwijd weer één naam te gebruiken voor haar sedan in de compacte middenklasse. Voor Europa betekent dit de terugkeer van de naam Jetta. In de VS is deze naam sinds jaar en dag een begrip. De Jetta is daar met afstand het best verkochte Europese model.

ân Klasse op zich
Net als een aantal andere onlangs geïntroduceerde Volkswagen-modellen zoals de Passat en de Polo, heeft de Jetta de kenmerkende V-vormige grille. Vooral de afwerking met chroom springt daarbij in het oog. Het front is âscherpâ vormgegeven en straalt daardoor zowel elegantie als sportiviteit uit. Ook de achterzijde is opvallend te noemen. Niet alleen door de inmiddels typische Volkswagen-lijnvoering, maar ook door de opvallende LED-achterlichten. In vergelijking met zijn voorganger is de Jetta flink gegroeid. Alleen daardoor al vormt hij een klasse op zich. De totale lengte bedraagt nu 4,55 meter (+17,8 cm), de breedte is 1,78 meter (+4,6 cm) en de hoogte 1,46 m (+ 1,3 centimeter). De wielbasis is met 6,5 centimeter toegenomen tot 2,58 meter.

Interieur: alle ruimte
De toegenomen ruimte komt vooral de inzittenden ten goede, ook in dit opzicht laat de Jetta zien dat hij een klasse apart is. Vergeleken met zijn voorganger, biedt de Jetta achterin 5 centimeter

extra beenruimte en 2,4 centimeter meer hoofdruimte. De inhoud van de kofferruimte inhoud bedraagt maar liefst 527 liter - een toename van 72 liter. In de zeldzame gevallen dat dit ontoereikend is, kan de achterbank in twee ongelijke delen worden neergeklapt om zo extra bagageruimte te creëren.

Zeven motoren, zes met directe inspuiting
Behalve de 1.6 75 kW/102 pk sterke benzinemotor, hebben alle benzine- en dieselmotoren die voor de Jetta beschikbaar zijn directe brandstofinspuiting. Naast de basismotor zijn drie FSI-motoren leverbaar: de 1.6 85 kW/115 pk en de 2.0 met 110 kW/150 pk - de zeer sportieve 2.0 T (Turbo) met 147 kW/200 pk wordt in een later stadium verwacht. Ook de drie dieselmotoren (TDI) hebben alle directe inspuiting. De 1.9 TDI basisversie is al goed voor 77 kW/105 pk, vervolgens is er een 2.0 TDI, 103 kW/140 pk sterke uitvoering en de sterkste 2.0 TDI heeft een vermogen van 125 kW/170 pk. Alle dieselmodellen zijn leverbaar met roetfilter. De Turbo FSI en alle TDI-modellen kunnen optioneel van een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling worden voorzien. De benzine-uitvoeringen met 1.6 75 kW/102 pk en 2.0 110 kW/ 150 pk zijn leverbaar met een automatische zesversnellingsbak.

Optimale prijs-kwaliteitverhouding
De Volkswagen Jetta wordt leverbaar in drie uitvoeringen: Trendline, Comfortline en Sportline. Zelfs het basismodel - de Trendline - heeft al een zeer complete standaarduitrusting die onder meer bestaat uit Climatic airconditioning, boordcomputer, cruise control, radiovoorbereiding met zes speakers, zes airbags, crashactieve hoofdsteunen, elektromechanische stuurbekrachtiging, elektrische raambediening vóór en achter, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en 16 inch wielen. De prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt.

Grenzenloze Volkswagen Jetta
De Jetta wordt geproduceerd in Puebla (Mexico). Daar worden de modernste productiemethoden en - technieken gebruikt. De carrosserie bijvoorbeeld ontleent zijn spectaculair toegenomen stijfheid mede aan de toepassing van laser-lastechniek. Naast Duitsland en de VS, zijn de belangrijkste markten voor de Volkswagen Jetta Groot-Brittannië, Turkije, Oostenrijk, Spanje, Italië, Frankrijk, Nederland, België, Australië en Zweden. Op 29 september staat de Jetta in de Nederlandse Volkswagen-showrooms.