Print
Groot in alle opzichten: de nieuwe Volkswagen Jetta
(25-5-2005)
In september dit jaar start in Nederland de verkoop van de nieuwe
Volkswagen Jetta. Het model is ten opzichte van zijn voorganger niet
alleen gegroeid, ook het comfort, weggedrag en de vormgeving hebben
een stap voorwaarts gemaakt.
Daarmee is de nieuwe Jetta niet alleen sportief-elegant, maar ook een
klasse op zich geworden. Volkswagen heeft ervoor gekozen om wereldwijd
weer één naam te gebruiken voor haar sedan in de compacte
middenklasse. Voor Europa betekent dit de terugkeer van de naam Jetta.
In de VS is deze naam sinds jaar en dag een begrip. De Jetta is daar
met afstand het best verkochte Europese model.
ân Klasse op zich
Net als een aantal andere onlangs geïntroduceerde Volkswagen-modellen
zoals de Passat en de Polo, heeft de Jetta de kenmerkende V-vormige
grille. Vooral de afwerking met chroom springt daarbij in het oog. Het
front is âscherpâ vormgegeven en straalt daardoor zowel elegantie als
sportiviteit uit. Ook de achterzijde is opvallend te noemen. Niet
alleen door de inmiddels typische Volkswagen-lijnvoering, maar ook
door de opvallende LED-achterlichten. In vergelijking met zijn
voorganger is de Jetta flink gegroeid. Alleen daardoor al vormt hij
een klasse op zich. De totale lengte bedraagt nu 4,55 meter (+17,8
cm), de breedte is 1,78 meter (+4,6 cm) en de hoogte 1,46 m (+ 1,3
centimeter). De wielbasis is met 6,5 centimeter toegenomen tot 2,58
meter.
Interieur: alle ruimte
De toegenomen ruimte komt vooral de inzittenden ten goede, ook in dit
opzicht laat de Jetta zien dat hij een klasse apart is. Vergeleken met
zijn voorganger, biedt de Jetta achterin 5 centimeter
extra beenruimte en 2,4 centimeter meer hoofdruimte. De inhoud van de
kofferruimte inhoud bedraagt maar liefst 527 liter - een toename van
72 liter. In de zeldzame gevallen dat dit ontoereikend is, kan de
achterbank in twee ongelijke delen worden neergeklapt om zo extra
bagageruimte te creëren.
Zeven motoren, zes met directe inspuiting
Behalve de 1.6 75 kW/102 pk sterke benzinemotor, hebben alle benzine-
en dieselmotoren die voor de Jetta beschikbaar zijn directe
brandstofinspuiting. Naast de basismotor zijn drie FSI-motoren
leverbaar: de 1.6 85 kW/115 pk en de 2.0 met 110 kW/150 pk - de zeer
sportieve 2.0 T (Turbo) met 147 kW/200 pk wordt in een later stadium
verwacht. Ook de drie dieselmotoren (TDI) hebben alle directe
inspuiting. De 1.9 TDI basisversie is al goed voor 77 kW/105 pk,
vervolgens is er een 2.0 TDI, 103 kW/140 pk sterke uitvoering en de
sterkste 2.0 TDI heeft een vermogen van 125 kW/170 pk. Alle
dieselmodellen zijn leverbaar met roetfilter. De Turbo FSI en alle
TDI-modellen kunnen optioneel van een DSG-versnellingsbak met dubbele
koppeling worden voorzien. De benzine-uitvoeringen met 1.6 75 kW/102
pk en 2.0 110 kW/ 150 pk zijn leverbaar met een automatische
zesversnellingsbak.
Optimale prijs-kwaliteitverhouding
De Volkswagen Jetta wordt leverbaar in drie uitvoeringen: Trendline,
Comfortline en Sportline. Zelfs het basismodel - de Trendline - heeft
al een zeer complete standaarduitrusting die onder meer bestaat uit
Climatic airconditioning, boordcomputer, cruise control,
radiovoorbereiding met zes speakers, zes airbags, crashactieve
hoofdsteunen, elektromechanische stuurbekrachtiging, elektrische
raambediening vóór en achter, centrale deurvergrendeling met
afstandsbediening en elektrisch verstelbare en verwarmde
buitenspiegels en 16 inch wielen. De prijzen worden in een later
stadium bekend gemaakt.
Grenzenloze Volkswagen Jetta
De Jetta wordt geproduceerd in Puebla (Mexico). Daar worden de
modernste productiemethoden en - technieken gebruikt. De carrosserie
bijvoorbeeld ontleent zijn spectaculair toegenomen stijfheid mede aan
de toepassing van laser-lastechniek. Naast Duitsland en de VS, zijn de
belangrijkste markten voor de Volkswagen Jetta Groot-Brittannië,
Turkije, Oostenrijk, Spanje, Italië, Frankrijk, Nederland, België,
Australië en Zweden. Op 29 september staat de Jetta in de Nederlandse
Volkswagen-showrooms.
AutoRai