mei 2005
Loevesteinlaan krijgt vrijliggend tramspoor (24 mei)
De nieuwe tramhalte, die aanvankelijk op de Loevesteinlaan was
gedacht, komt op de Erasmusweg. De halte wordt daardoor beter
bereikbaar. De inspraak van bewoners die vorig jaar heeft plaats
gevonden heeft hiervoor gezorgd. Ook krijgt het nieuwe fietspad aan de
onevenzijde van de Loevesteinlaan rood asfalt in plaats van tegels.
Het college heeft vandaag ingestemd met het ontwerp voor de tramsporen
in de Loevesteinlaan
Wethouder Bruno Bruins (Verkeer): Ten opzichte van het eerdere ontwerp
verleggen we de halte in de Loevesteinlaan naar de Erasmusweg. Dit om
de bereikbaarheid van de halte voor de bewoners rondom de
Cannenburglaan te verbeteren. De halte komt nu op de Erasmusweg ter
hoogte van de huidige uitstaphalte. Op die manier hoeven de bewoners
rond de Cannenburglaan niet de Erasmusweg over te steken om bij de
halte te komen. De huidige keerlus wordt niet meer in de
dienstregeling gebruikt, behalve voor eventuele calamiteiten. De
locatie van de andere nieuwe halte blijft wel hetzelfde. Dit wordt een
gecombineerde halte van lijn 9 en 16. Op die manier kunnen reizigers
richting het centrum uit twee lijnen kiezen.
Vrijliggende tramsporen en fietspaden
De sporen in de Loevesteinlaan komen vrij te liggen in de middenberm.
Hiervoor wordt de middenberm een meter breder gemaakt. Er blijven wel
gewoon 2x2 rijstroken voor het autoverkeer over.De vrijliggende
fietspaden op de Loevesteinlaan en de Erasmusweg worden doorgetrokken
tot en met de kruising. Fietser en voetganger krijgen daar een eigen
verkeerslicht ter verhoging van de verkeersveiligheid en de
doorstroming van de tram.
De werkzaamheden in de Loevesteinlaan zijn onderdeel van het
doortrekken van Lijn 16 naar het Wateringse Veld. Het project in de
Loevesteinlaan kost in het totaal 10 miljoen euro. In oktober wordt
met de werkzaamheden gestart. De planning is dat in 2007 lijn 16 over
de Loevesteinlaan rijdt
Gemeente Den Haag