Van Wieringen (Onderwijsraad) op de bres voor cultureel-educatieve functie
universiteiten
Feestelijke uitreiking Onderwijs- en Onderzoeksprijs 2005
Universiteiten moeten zich meer bekommeren om hun cultureel-educatieve
potenties voor stad en regio, zoals het creëren van een creatieve
klasse (goed voor de werkgelegenheid), het stimuleren van sociale en
culturele netwerken (goed voor sociale integratie), het formuleren van
een cultureel referentiekader (canon) en het bevorderen van
burgerschap onder studenten en docenten (van normbesef tot
maatschappelijke participatie). De Erasmus Universiteit Rotterdam
(EUR) kan het kwetsbare, multiculturele Rotterdam een behoorlijke
sociaal-culturele én economische push geven.
Dit stelt prof. Fons van Wieringen, voorzitter van de Onderwijsraad,
in zijn gastrede 'De halfblinde universiteit' bij de uitreiking van de
jaarlijkse Onderwijs- en Onderzoeksprijs van de EUR, woensdag 25 mei
2005.
De Onderwijsprijs 2005 is toegekend aan dr. Wouter de Nooy, docent aan
de faculteit der Historische en Kunstwetenschappen, vanwege zijn
succesvolle vernieuwing van traditioneel lastige vakken als Methoden
en Technieken van Onderzoek.
De Onderzoeksprijs 2005 is gewonnen door dr. Eric Rassin, verbonden
aan de faculteiten der Sociale Wetenschappen en der Rechtsgeleerdheid,
vanwege zijn boeiende interdisciplinair benadering (vanuit recht en
psychologie) van maatschappelijk relevante themaâs zoals agressie en
angststoornissen.
Sinds 1987 kent de Erasmus Universiteit Rotterdam deze prijzen toe.
Naast publieke eer ontvangen de laureaten elk een geldprijs van 7.000
euro, beschikbaar gesteld door de Vereniging Trustfonds EUR.
Erasmus Universiteit Rotterdam