Media Plaza nieuwsbrief
Internetbetaling wordt volwassen
De toename van internetaankopen gaat onverminderd door. Dit blijkt onder meer uit de jaarlijkse Thuiswinkel Markt Monitor die onlangs door Blauw research is uitgevoerd. De markt voor online thuiswinkelen is in 2004 gegroeid naar een recordomzet van 1,68 miljard euro; een toename van maar liefst 36 procent ten opzichte van 2003. Deze markt zal volgens verwachting in 2005 doorstijgen naar een omzet van ruim twee miljard. De complete Thuiswinkel Markt Monitor wordt op 25 mei in Media Plaza gepresenteerd.
De forse groei van online bankieren blijft echter vaak onderbelicht. Bijna tweederde van de Nederlandse internetpopulatie regelt bankzaken al online. Dit komt enerzijds door de groeiende vertrouwdheid met internet en de mogelijkheden hiervan. Anderzijds spelen de initiatieven van het bankwezen om veilige en gebruiksvriendelijke toepassingen voor haar cliënten te ontwikkelen een belangrijke rol.
De laatste ontwikkeling op online betalingsgebied is Ideal. Een betaalproduct dat door een aantal grote Nederlandse banken is ontwikkeld (met uitzondering van de SNS-bank die onlangs haar eigen betaalsysteem Bill introduceerde) en dat de huidige online betaalproducten zal vervangen. Met Ideal kunnen klanten online betalen via het betaalsysteem van hun eigen bank en blijven zo in hun vertrouwde betaalomgeving. Bij transacties kiezen klanten tussen een bank of credit card betaling. Dit leidt tot één veilig en vertrouwd product wat het gebruik van online transacties ongetwijfeld zal stimuleren. Ideal wordt officieel in augustus gelanceerd maar tijdens het 'Met klikkende munt'-seminar op 23 juni te Media Plaza zal de pre-launch plaatsvinden. Mis het niet!
Media Plaza highlights:
17 mei 2005
Nationaal ICT Event 2005
Hét jaarlijkse evenement om ICT-toepassingen te stimuleren en het klimaat rond ICT en e-business te versterken
Wim van Rooijen
Directeur Media Plaza