| |Nr. |2005-407 | | |Arnhem|23 mei 2005 | | |, | |VERZAMELPERSBERICHT BESLUITEN GS 24 MEI 2005
GEDEPUTEERDE STATEN STEMMEN IN MET TRACÉ DOORTREKKING N322 BENEDEN-LEEUWEN (A2) Gedeputeerde Staten hebben vandaag ingestemd met het tracé voor de doortrekking van de provinciale weg N322 bij Beneden-Leeuwen en Druten. Hierover is in de Stuurgroep N322 bestuurlijke overeenstemming bereikt met de gemeenten West Maas en Waal en Druten, het waterschap en de Landinrichtingscommissie. Op donderdag 26 mei zullen gedeputeerde M. van Haaren en de wethouders J.P.N. van Gruijthuijsen (West Maas en Waal) en A. W. van den Broek (Druten) een toelichting geven tijdens een bijeenkomst voor raads- en statenleden. Zie apart persbericht.
STATENVRAGEN EIGEN SPOOR VOOR TREIN IN TIEL (A3) Het dagelijks bestuur van Gelderland ziet bij voorkeur dat de treindienst Tiel-Arnhem niet wordt geknipt in Elst. Dit blijkt uit de beantwoording van statenvragen, naar aanleiding van het artikel "Eigen spoor voor trein in Tiel" in De Gelderlander van 19 april 2005 over het voornemen van de gemeente Overbetuwe om een eventueel derde eindperron aan te leggen voor de stoptrein Arnhem-Tiel op het station in Elst. Op basis van de Nota Voorkeursalternatief Regiorail KAN van het Knooppunt Arnhem-Nijmegen van 3 september 2003 heeft het college van Gelderland destijds onder voorwaarde ingestemd met het inkorten van de lijn Tiel-Arnhem tot Elst omdat de capaciteit van het baanvak ontoereikend is. De voorwaarde betroffen extra treindiensten tussen Arnhem-Wijchen en extra landelijke treinen. In Elst zou in dat geval een keervoorziening komen zodat reizigers goed kunnen overstappen. Mocht de capaciteit geen probleem zijn dan blijven GS bij haar voorkeur voor een rechtstreekse treinverbinding tussen Tiel en Arnhem.
REACTIE PROVINCIE OP PLANNEN RIJK VERBREDING A50 EWIJK-GRIJSOORD (A4) GS stellen Provinciale Staten voor in te stemmen met de plannen van het Rijk om de A50 tussen Ewijk en Grijsoord te verbreden. Op het gedeelte Ewijk-Valburg kiezen GS voor een verbreding naar 2x4-rijstroken aan de westzijde van de huidige verbinding. Op het gedeelte Valburg-Grijsoord stellen GS voor te kiezen voor een verbreding naar 2x3-rijstroken. Een aparte brug over de Rijn voor fietsers en landbouwverkeer achten GS niet noodzakelijk. Voor het knooppunt Ewijk gaat de voorkeur van GS uit naar het alternatief met de fly-over binnen door het knooppunt. Voor het knooppunt Valburg gaat de voorkeur uit naar het alternatief met 2 fly-overs door het knooppunt. Een eenvoudiger benuttingsalternatief voor het knooppunt achten GS ook aanvaardbaar. Ter hoogte van Heelsum-Renkum dient een ecoduct over de A50 in de plannen te worden opgenomen. De inpassing van de verbreding in het landschap moet zorgvuldig en in overleg met de betrokken gemeenten, provincie en belangenorganisaties plaatstevinden. GS stellen verder voor de luchtverontreinigingsproblematiek bij de minister nadrukkelijk onder de aandacht te brengen. Naast maatregelen op en rond de A50 is op landelijk niveau beleid noodzakelijk om te kunnen voldoen aan het Besluit luchtkwaliteit.
RUIM 6 MILJOEN EURO VOOR HET WONEN VAN OUDEREN (A5) Gedeputeerde Staten verdelen ruim 6 miljoen euro over 45 projecten voor ouderen en mindervaliden. De bijdragen van de provinciale is vooral bedoeld als bijdrage in de proces- en ontwikkelingskosten voor het begeleiden van de uitvoering van het project. Het omvat dus niet het dekken van daadwerkelijke investeringskosten. GS leggen het verdeelbesluit voor aan Provinciale Staten die daar in juni een definitieve beslissing nemen. Zie apart persbericht.
HOOFDLIJNEN NIEUW STREEKPLAN BLIJVEN OVEREIND (A9) GS zien in de ingebrachte bedenkingen en adviezen geen aanleiding om de hoofdlijnen van het nieuwe streekplan aan te passen. Dit staat in het voorstel van GS aan PS tot vaststelling van het Streekplan Gelderland 2005. Op het ontwerpstreekplan kwamen 1232 bedenkingen binnen: merendeels afkomstig van burgers, van vrijwel alle gemeenten, regio's en belangenorganisaties. Ook het Rijk gaf een, tussen de ministeries afgestemde, reactie. Daarin klonk grote waardering door voor de wijze waarop dit streekplan, als eerste in Nederland, in de geest van de Nota Ruimte is opgesteld. Zie apart persbericht.
GEBIEDSGERICHTE UITVOERING VAN PROVINCIALE OMGEVINGSPLANNEN (C2) GS willen de Gelderse omgevingsplannen gebiedsgericht gaan uitwerken. Op basis van Regionale Uitvoerings Programma's (RUP's) wil het college gebiedscontracten met alle Wgr-regio's (Achterhoek, Knooppunt Arnhem-Nijmegen (KAN), Rivierenland, De Vallei, Noordwest-Veluwe en Stedendriehoek) afsluiten. Daarmee hopen GS een wezenlijke bijdrage te leveren aan de fysieke, economische en sociale ontwikkeling van de regio's en ook dat de samenwerking tussen provincie en regio's wordt geïntensiveerd. Zie apart persbericht.
HOE GAAT GELDERLAND OM MET BREDE DOELUITKERING VERKEER EN VERVOER (C3) Dankzij de Wet Brede Doeluitkering (BDU) wordt het voor de provincie Gelderland makkelijker om rijksmiddelen voor verkeer en vervoer naar eigen inzicht te besteden. GS hebben hierover een notitie vastgesteld. Met deze wet, die 16 maart 2005 in werking is getreden, worden een aantal bestaande rijksbudgetten voor de Gebundelde Doeluitkering, Duurzaam Veilig, openbaar vervoer en vervoersmanagement gebundeld. Met de invoering van deze wet kan de provincie onder bepaalde voorwaarde naar eigen inzicht prioriteiten stellen aan de besteding van de BDU-gelden. Voor Gelderland gaat het in 2005 om een bedrag van circa E 56 miljoen. Gelderland bestemt dit geld op basis van het vorige jaar vastgestelde Provinciaal Verkeer- en Vervoer Plan voor onder andere het openbaar vervoer, veiligheid en mobiliteitsmanagement. Een deel van de BDU-middelen wordt in overleg met de gemeenten in regionaal verband besteed. Binnenkort stellen GS het bestedingsplan voor de BDU van 2005 vast. Dan wordt duidelijk hoeveel geld de regio's in Gelderland ontvangen van de provincie voor maatregelen op het terrein van mobiliteit. Ook is een nieuwe subsidieregeling voor de BDU-middelen in voorbereiding.
UIT DE SLOOT OP DE WAL IN DE ACHTERHOEK (C4)
De Stichting Radar uit Zutphen is een subsidie van E 306.400,- toegekend uit het Europese programma Leader+ en het Provinciale Fonds ter bevordering van de Maatschappelijke Participatie. Het geld wordt gebruikt voor een project dat onder de titel "Hoofdzaak" inzet op het kwalitatieve en duurzame dagbestedingsaanbod voor de psychiatrische cliënt in de Achterhoek. In totaal hebben GS voor deze tranche subsidieaanvragen E 3,7 miljoen euro beschikbaar gesteld aan 14 projecten, waarvan E 3,2 miljoen uit Brussel en bijna 5 ton aan provinciale middelen. Zie apart persbericht
BESTUURSOVEREENKOMST NIEUWE HOLLANDSE WATERLINIE (C5) GS hebben de bestuursovereenkomst Nieuwe Hollandse Waterlinie vastgesteld en besloten deze te ondertekenen. Met de ondertekening is de fase van visievorming afgesloten en begint de uitvoeringsfase. De bestuursovereenkomst wordt naar verwachting in september 2005 ondertekend. Partijen in deze overeenkomst zijn de 5 ministeries (LNV, Defensie, OC&W, VWS en VROM) en de 5 waterlinie-provincies (Noord-Holland, Utrecht, Zuid-Holland, Noord-Brabant en Gelderland). In 1999 is de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW) o.a. op basis van de Rijksnota Belvedere benoemd tot nationaal project. Doel van het project is de linie als onderdeel van het Nederlands cultureel en landschappelijk erfgoed tot een herkenbare eenheid te maken en deze duurzaam in stand te houden en waar mogelijk te ontwikkelen. Hiervoor is een ruimtelijke visie opgesteld, het zogenaamde Panorama Krayenhoff, dat in maart 2004 is vastgesteld. Deze ruimtelijke visie is o.a. meegenomen in het nieuwe Gelderse streekplan. Na de vaststelling van het Panorama Krayenhof is hard gewerkt om van een visie naar uitvoering te komen. Er zijn 5 ministeries, 5 provincies en 25 gemeenten betrokken bij dit project.
VOORMALIGE LOCATIES VAN GASFABRIEKEN WORDEN AANGEPAKT (C7) Het is de bedoeling dat nog voor de zomer met gemeenten en de NUON intentieverklaringen en een overeenkomst te ondertekenen over de sanering en herontwikkeling van de voormalige gasfabrieksterreinen in Gelderland. De sanering van de 31 locaties in 25 Gelderse gemeenten kost in totaal zo'n 50 miljoen euro. Met de gemeenten worden afspraken gemaakt over de herontwikkeling van de meeste terreinen. Voor 2015 moet een en ander zijn afgerond. Het Ministerie van VROM draagt eenderde bij in de kosten. Gelderland neemt 1,25 miljoen voor haar rekening. De rest van het bedrag wordt door de eigenaren waaronder NUON en betrokken gemeenten opgebracht. Drie locaties treden op de voorgrond waar na sanering forse woningbouw kan plaatsvinden, in overeenstemming met het provinciale woningbouwprogramma. Het gaat om Velp (Noordelijke Parallelweg), Ede (Schaapsweg) en Barneveld (Kallenbroekerweg).
INNOVATIEVE COMBINATIE TREIN, LIJNBUS EN REGIOTAXI IN ACHTERHOEK (C11) Met het pilotproject Syntus Plus wordt het voor de reiziger aantrekkelijker om in de Achterhoek over te stappen van regiotaxi naar bus of trein. De provincie Gelderland stelt hiervoor 1,7 miljoen euro subsidie beschikbaar uit het Innovatieprogramma Openbaar Vervoer. Door intensieve samenwerking tussen Syntus en Regionaal Vervoercentrum Achterhoek B.V. (RVC) en door het gebruik van geavanceerde apparatuur wordt de aansluiting tussen regiotaxi en bus gegarandeerd. De overstap van de regiotaxi naar de (goedkopere) bus, wordt daardoor vergemakkelijkt en de reiziger kan zonder veel tijdverlies goedkoper reizen. Het project start met een pilot op de lijn Lichtenvoorde-Eibergen. Als de opzet slaagt om taxibussen de lijnbus op te laten zoeken, wordt het systeem toegepast in de hele Achterhoek.
STAND VAN ZAKEN ECOLOGISCHE POORTEN OP DE VELUWE (C13) Het realiseren van 8 ecologische poorten op de Veluwe, is een van de majeure projecten uit Veluwe 2010 en is onderdeel van de reconstructieplannen voor de Veluwe en de Gelderse Vallei. De ambitie is om op 8 plaatsen de kwaliteit van natuur en landschap te versterken, door bijvoorbeeld het realiseren van nieuwe natuur maar ook de grondgebonden landbouw duurzaam te versterken. De poorten moeten in 2018 klaar zijn. Inmiddels is in 4 poorten - de Renkumse poort, Havikerpoort, Hierdense poort en Beekbergse poort - vanuit de streek met enthousiasme gestart. In een samenwerkingsproces met grondeigenaren en betrokkenen zijn toekomstvisies opgesteld en is begonnen met concrete uitvoeringsprojecten. De overige 4 poorten - Hattemer poort, Wisselse poort, Soerense poort en Voorthuizer poort - staan nog aan het begin. Voor de Voorthuizer poort en de Wisselse poort worden voorbereidingen getroffen om in 2006 te starten. Voor de Hattemer poort en de Soerense poort is de start eerst in 2007 voorzien.
SAMENWERKING TUSSEN PROVINCIE EN NS OP GEBIED VAN BODEMSANERING (C15) De provincie Gelderland en de Stichting Bodemsanering NS ondertekenen een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Hiermee stemmen GS in met een herziening van de saneringsvisie die in 2002 in een samenwerkingsovereenkomst is vastgelegd over de aanpak van bodemverontreiniging op emplacementen van de Nederlandse Spoorwegen in Gelderland.
PROVINCIALE REACTIE OP ONDERZOEK VERVUILING TEERSDIJK (C17) GS trekken na intern onderzoek de conclusie dat de provincie niet onjuist heeft gehandeld in het dossier Teersdijk. De bemoeienis van de provincie tussen 1987 en 1999 is niet ontoelaatbaar of onverantwoordelijk geweest. Het onderzoek is gestart naar aanleiding van statenvragen op 24 november 2004. De vragen werden gesteld vanwege een publikatie in De Gelderlander over mogelijk illegale stortingen van vervuilde grond en eventuele andere overtredingen op de locatie van het woonwagencentrum aan de Teersdijk in Nijmegen. Zie apart persbericht