Wettelijke verplichting voor stoppen telefoonterreur
23 mei 2005
Meldpunt Consumentenbond levert duizenden reacties op
Consumenten moeten gratis, gemakkelijk en effectief van
verkooptelefoontjes kunnen afkomen. Daarvoor moet er een goed werkend
register komen van mensen die niet gebeld willen worden. Alle
bedrijven moeten wettelijk verplicht bij dat register zijn
aangesloten. De Consumentenbond pleit hiervoor naar aanleiding van
zijn meldpunt Stop Telefoonterreur, waar 6.700 meldingen zijn
binnengekomen.
Eind maart heeft de Consumentenbond drie dagen een telefonisch
meldpunt opengesteld waar mensen konden klagen over ongevraagde
verkooptelefoontjes. De afgelopen periode heeft de bond de 6.700
reacties geanalyseerd en een voorstel gemaakt om mensen te vrijwaren
van ongewilde verkooptelefoontjes.
Veel consumenten die het meldpunt belden of via internet reageerden
ergeren zich aan zaken zoals het tijdstip van bellen, het doorvragen
als aangegeven wordt geen belangstelling te hebben en aan het feit dat
de beller naam en persoonlijke gegevens weet. De mate waarin het
gesprek als storend wordt ervaren verschilt wel. Ongevraagde
telefoontjes van een bedrijf waar men klant is, voor een gift aan een
goed doel of voor deelname aan een enquête worden als iets minder
storend ervaren. Als bedrijven bellen om iets te verkopen vindt
nagenoeg iedereen dit zeer storend.
Uit het meldpunt blijkt verder dat het voor komt dat mensen zich
hebben aangemeld bij het zelfreguleringssysteem Infofilter, maar toch
worden gebeld.
Ook houden bedrijven zich niet altijd aan de gedragsregels uit de Code
Telemarketing: er wordt niet direct verteld of er gebeld wordt voor
een commercieel doel of enquête en als men aangeeft geen interesse te
hebben wordt het gesprek niet onmiddellijk beëindigd.
De Consumentenbond pleit voor een goed werkend en voor bedrijven
verplicht register, waar consumenten zich kosteloos kunnen afmelden.
Een overheidsinstantie moet als een strenge waakhond toezien op de
naleving van de wettelijk aansluitplicht. Consumenten die toch nog
gebeld worden moeten een eenvoudig toegankelijke klachtenmogelijkheid
hebben.
Mensen die er voor kiezen zich niet te laten registeren kunnen wel
ongevraagd gebeld worden; om te zorgen dat bedrijven zich dan houden
aan de gedragsregels uit de Code Telemarketing, moeten er strengere
sancties zoals boetes komen. Tot slot vindt de bond dat die
gedragsregels moeten worden aangescherpt.
Meer informatie
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Lees ook:
* Samenvatting uitkomsten Meldpunt Telefoonterreur
* Aanbevelingen bij uitkomsten Meldpunt
Consumentenbond