Gemeente Exaten
Concept toekomstvisie en het dienstverleningsconcept Exaten
* Concept toekomstvisie 24-05-2005
1
Sterk Exaten
Een nieuwe gemeente, nieuw elan !
.Welkom in de nieuwe gemeente Exaten.
0. Voorwoord
.Exaten. is een werknaam voor de gemeente die, naar verwachting, per 1 januari 2007 gaat
ontstaan, uit een fusie van de gemeenten Haelen, Heythuysen, Hunsel en Roggel en Neer.
Het vormen van een nieuwe gemeente is een uitdaging. Een uitdaging die wij graag met u
willen aangaan. Voor u ligt . in concept - de toekomstvisie voor de gemeente Exaten.
De gemeenteraden van de nog bestaande gemeenten hebben besloten, die visie op te
stellen.
Het doel van de visie is meervoudig. Op de eerste plaats bevat het visiedocument een groot
aantal richtinggevende uitspraken met betrekking tot het beleid van de gemeente zodat de
huidige en toekomstige bestuurders er hun voordeel mee kunnen doen. Een
gedachteontwikkeling over de vraag waar de huidige gemeenten nu staan en waar we met
de nieuwe gemeente naar toe willen.
De nieuwe gemeenteraad zal moeten bepalen of hij kan instemmen met de ambities die
omschreven staan in deze visie.
Van groot belang is, dat deze toekomstvisie ook moet worden gezien, als een uitnodiging
aan de inwoners, bedrijfsleven, maatschappelijke en sociaal-culturele organisaties om actief
mee te denken over de nieuwe gemeente. Wat zijn de ambities van deze gemeente? Wat
verwacht men van het gemeentebestuur en de gemeentelijke organisatie? Hoe zal het zijn
om in een plattelandsgemeente met circa 37.000 inwoners te wonen, werken en recreëren?
Dit zijn vragen, die in de dialoog met de burger of groepen van burgers in gezamenlijkheid
beantwoord moeten worden. Alle burgers, bedrijven en organisaties worden uitgenodigd hun
stem te laten horen!
Tenslotte vormt de visie een basis voor de koers van de nieuwe gemeente en voor de
ontwikkeling van de bestuurlijke en ambtelijke organisatie.
De opzet van dit document is als volgt. Allereerst wordt in hoofdstuk 1 stilgestaan bij het feit
waarom een herindeling nodig is. Daarna volgt in hoofdstuk 2 een korte uiteenzetting van de
kansen, die de nieuwe gemeente biedt. In hoofdstuk 3 is de toekomstvisie concreet
verwoord. Tenslotte volgt een epiloog. In een afzonderlijk document is de .procedure
vaststelling toekomstvisie. en het .communicatietraject toekomstvisie. vastgelegd.
Mei 2005,
De Regiegroep en de Stuurgroep Exaten.
2
1. Inleiding
Waarom een herindeling?
a.
De landkaart van Limburg, waarop de gemeentelijke indeling staat, wijzigt om de zoveel tijd.
Sinds het ontstaan van het Koninkrijk der Nederlanden in 1818 hebben in Limburg twintig
herindelingen plaatsgevonden. De ene keer gaat het om kleine herindelingen, een andere
keer om grootschalige. Omdat onze samenleving complexer wordt, is hogere kwaliteit van
bestuurders en ambtenaren nodig. Dat noopt tot schaalvergroting. Ook bedrijfseconomische
en efficiency-overwegingen leiden tot gewenste schaalvergroting. Herindelingen zijn
ingewikkelde processen met interne en externe gevolgen. De ministerraad heeft dd. 13
december 2002 een beleidskader gemeentelijke herindeling vastgesteld waarin
uitgangspunten staan met betrekking tot een gemeentelijke herindeling.
Herindelingen kunnen op vrijwillige basis tot stand komen op initiatief van gemeenten of
provincie. Uit het door het rijk vastgestelde en momenteel geldende beleidskader vloeit voort,
dat het kabinet geen gemeentelijke herindeling van bovenaf oplegt.
In de twintigste eeuw hebben in Midden-Limburg twee herindelingen plaatsgevonden: één in
1942 waarbij Nunhem en Buggenum opgingen in de gemeente Haelen en waarbij Ittervoort
resp. Neeritter samen zijn gegaan met Hunsel. De andere herindeling is nog van redelijk
recente datum, (1991) toen o.a. Baexem, Grathem en Heythuysen een nieuwe gemeente
gingen vormen en Horn en Haelen zijn samengevoegd tot de nieuwe gemeente Haelen. De
gemeente Neer
tenslotte vormt sinds 1991 samen met Roggel de nieuwe gemeente, Roggel en Neer.
I
n 1999 heeft de gemeente Hunsel aan de gemeenten Haelen, Heel, Heythuysen,
Nederweert, Roggel en Neer, Thorn en Weert gevraagd een onderzoek te doen naar een
mogelijke herindeling. Dat verzoek werd nauwelijks een jaar later .ingehaald. door een
provinciaal onderzoek naar de bestuurlijke gemeentelijke organisatie in geheel Limburg: de
zogenoemde .bestuurskrachtmonitor.. Het provinciebestuur ziet het als haar taak .een
evenwichtig samenstel van krachtige en herkenbare gemeenten te realiseren, die in staat
zijn om generieke en specifieke opgaven/ ambities waar te maken voor een langere periode
en tegen een aanvaardbare prijs.. De resultaten van het provinciaal onderzoek lieten een
gedifferentieerd beeld zien en hadden betrekking op verschillende niveaus van de
gemeentelijke organisatie (strategisch, tactisch en operationeel niveau).
Naar aanleiding van dit onderzoek kwamen de gemeentebesturen van Haelen, Heel,
Heythuysen, Hunsel, Roggel en Neer en Thorn tot de conclusie, dat hun gemeente
onvoldoende .robuust. was om de maatschappelijke opgaven en ambities van de komende
25 jaar aan te kunnen. Het antwoord op de vraag of gemeentelijke schaalvergroting daarbij
een uitweg zou zijn, zou besloten moeten liggen in een onderzoeksrapport.
Dit verscheen op 21 februari 2002 van de hand van Cap Gemini Ernst & Young; de regiovisie
.De Tuin van Limburg in bestuurlijke bloei.. Die regiovisie gaf aan dat de zes gemeenten een
sterke interne samenhang hebben ten aanzien van beleidsspeerpunten en gemeentelijke
profielen. Daarnaast waren er geen duidelijke ruimtelijke, sociale of bestuurlijke
belemmeringen, die een schaalvergroting in de vorm van één .Maaslandgemeente. in de weg
zouden staan.
Samenvoeging van gemeenten tot een grotere gemeente maakt de samenwerking met de
omliggende gemeenten en de regio niet overbodig. Herindeling en samenwerking kunnen
elkaar aan vullen. Naast de hoofdstructuur van rijk, provincies en gemeenten zullen
hulpstructuren in de vorm van intergemeentelijke samenwerking onontbeerlijk zijn. Het rijk
zegt, dat intergemeentelijke samenwerking een antwoord kan zijn op grensoverschrijdende
(strategische) vraagstukken. De provincie wijst ter zake op de positionering van de regio en
het oppakken van grootschalige projecten. Intergemeentelijke samenwerking is ook een
3
antwoord voor gemeenten, die gemeenschappelijk bepaalde taken willen uitoefenen. Deze
taken, veelal van uitvoerende aard, kunnen in samenwerking effectiever en efficiënter ter
hand worden genomen.
Over de vorming van één Maaslandgemeente bestond geruime tijd bij de zes
gemeentebesturen unanimiteit. Het provinciebestuur steunde de wens om .van onderop. tot
herindeling te komen, maar vond de omvang zodanig, dat er geen sprake zou kunnen zijn
van een evenwichtige herindeling op de schaal van Midden-Limburg. Bovendien nam de
gemeente Maasbracht het initiatief om met Thorn en Heel te praten over samenvoeging.
Het provinciebestuur nam het door de gemeenten vrijwillig gestarte proces van herindeling
over. Meerdere varianten zijn daarop onderzocht. Door een bestuurlijke uitspraak op 19
november 2004 stelden Provinciale Staten in een herindelingadvies aan de minister van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vast dat de gemeenten Haelen, Heythuysen,
Hunsel en Roggel en Neer één nieuwe gemeenten zouden moeten vormen en wel per 1
januari 2006. Het woord is thans aan de minister van Binnenlandse Zaken onder wiens
verantwoordelijkheid de herindelingswet dient te worden voorbereid. Eerst na aanneming
van de wet door de Tweede respectievelijk de Eerste Kamer der Staten Generaal en
plaatsing in het Staatsblad kan de wet in werking treden en is de herindeling een feit.
Inmiddels is duidelijk, dat deze herindeling op z.n vroegst op 1 januari 2007 haar beslag zal
krijgen. Deze vier gemeentebesturen hebben bij herhaling uitgesproken, dat verder uitstel
onaanvaardbaar is.
b.
Momenteel wordt de beoogde herindeling op politiek niveau (gemeenteraden), bestuurlijk
niveau (colleges) en ambtelijk niveau (ambtenarenapparaten) voorbereid. Dat gebeurt
binnen een daartoe opgerichte projectorganisatie. Aan de hand van een plan van aanpak
werkt die projectorganisatie aan uiteenlopende zaken. Eén van die zaken is dus het
opstellen van een toekomstvisie voor de nieuwe gemeente. In het volgende hoofdstuk wordt
ingegaan op de kansen die de nieuwe gemeente Exaten kan bieden.
4
2. Exaten: méér dan de moeite waard !
De kansen uiteengezet en een globale historische blik!
Globale terugblik
De nieuwe gemeente wordt gekenmerkt door veel rust, veel ruimte en een gaaf landschap in
meer typen. Het verleden, de historie van dit gebied is nog herkenbaar aanwezig. We
herkennen het Maaslandschap, het Maasdal. We herkennen het, historisch gezien,
rivierduinenlandschap: het Leudal. We herkennen het ontginningslandschap: vooral het groot
en jong buitengebied van Roggel en Heibloem en verder tot Ell en Haler. Ze zijn alle drie
typerend voor deze nieuwe gemeente.
De primaire landbouw was omstreeks de tweede helft van de 19e eeuw enkel in het Maasdal;
pas later ook op de zgn. woeste gronden. Niet veel later, ca. 1900, kreeg de
landbouwveredeling gestalte via molens, melkfabrieken e.d. Niet alleen de gewassen op het
veld, maar ook de industriële verwerking daarvan.
Er vestigden zich religieuze organisaties. Die organisaties hebben weer sturing gegeven aan
de zorg, het onderwijs en de daaruit volgende werkgelegenheid.
Daarnaast ontwikkelde zich het gebruik van delfstoffen, van klei voor de fabricage van
stenen, pannen enz. Veel later kwam de grootschalige grindwinning.
Er werd een netwerk van energieproductie overheen gelegd, met name de Maascentrale in
Buggenum, de waterkrachtcentrale in Linne, en de Clauscentrale in Maasbracht.
Door de ontwikkeling van technologie en mobiliteit (weg, water en spoor) ontstonden steeds
gunstiger vestigingsvoorwaarden voor de ondernemers in dit gebied. Ook de
plattelandseconomie verbreedde zich steeds verder.
Kansen
Exaten: een grote plattelandsgemeente van circa 37.000 inwoners die functioneel sterk is,
ligt nu binnen handbereik. In deze nieuwe plattelandsgemeente kunnen al onze belangen
veiliggesteld zijn, als wij dat willen. Een grote plattelandsgemeente met een breed
takenpakket en met tal van potenties. Wij schetsen de volgende hoofdlijnen.
1. Exaten heeft qua landschap en natuurgebieden veel te bieden. Het Leudalgebied is
een schitterend natuurgebied. De rijkelijk aanwezige natuurwaarden vragen om
bescherming. Ook het tussen Leudal en de Maas gelegen overgangsgebied dient te
worden genoemd. De rijkdom aan bosgebieden, landschapselementen en de open
ruimte tussen de kernen, maken dat er binnen het grondgebied vele kansen
aanwezig zijn voor toerisme en recreatie en daarop georiënteerde bedrijven. De
gemeente zal evenwichtig moeten omgaan met enerzijds te beschermen
natuurwaarden en de open verbindingszones tussen de kernen en anderzijds de
toeristische/economische ontwikkelingen.
2. De gemeente kent enkele goed geoutilleerde en geografisch strategisch gelegen
bedrijventerreinen met regionale betekenis. Zo ligt in Ittervoort aan de Napoleonsweg
N273 en vlakbij de autosnelweg A2 het .Bedrijventerrein Ittervoort.. Haelen kent zelfs
twee bedrijventerreinen: Windmolenbos en Zevenellen, gelegen dicht bij
centrumgemeente Roermond en qua infrastructuur ontsloten door de Napoleonsweg
en de Maas.
5
3. Exaten beschikt over een groot agrarisch buitengebied. Aan de ene kant is dat
positief voor de vele agrariërs én hun toeleveranciers, aan de andere kant betekent
dit ook een zorgpunt. Immers, de agrarische sector is een krimpsector voor wat
betreft het aantal arbeidsplaatsen. Reconstructie van het buitengebied vormt het
beleidskader van rijk en provincie gericht op een betere inrichting en herordening van
het landelijk gebied, om zowel natuur als landbouw nieuwe kansen te bieden. De
gemeente vervult als beleidsmaakster en medeuitvoerster van plannen een
belangrijke rol in het landbouwherstructureringsproces. De energie die er is, de
ideeën die leven bij bewoners, individuele grondeigenaren en potentiële
investeerders moeten worden benut. Deze grote nieuwe plattelandsgemeente moet
evenwicht zien te vinden tussen moderne landbouw, kleinschalige bedrijven en
commerciële en niet-commerciële diensten met ruimte voor nieuwe economische
dragers.
4. Het bevorderen van commerciële diensten- en detailhandelsfunctie van formaat, kan
voor de burger in het gebied grote voordelen bieden. Het midden- en kleinbedrijf
vormt in deze plattelandsgebieden van oudsher een belangrijke motor voor de
werkgelegenheid en verdient dus ruimte voor expansie. De trend naar verhoging van
de gemiddelde leeftijd leidt tot een leefpatroon, waarmee ook economische kansen
gemoeid zijn.
5. Heel bijzonder is de bedrijvigheid op het gebied van de zorg in de nieuwe gemeente.
Sprake is van een specifieke situatie als gevolg van de aanwezigheid van
hoogwaardige intramurale zorg zoals Hornerheide. Een niet gebiedsgebonden
functie, die hier wel is. De intramurale en extramurale zorg bieden . vaak
hooggekwalificeerde - werkgelegenheid aan een omvangrijke groep mensen. Gezien
de vergrijzing van de samenleving is binnen Exaten een potentiële groeimarkt
aanwezig. De gemeente kan hiervan gebruik maken en heeft hierin taken te vervullen
in de zin van het ondersteunen van particuliere initiatieven.
6. De zestien dorpen van Exaten met in totaal circa 37.000 inwoners vormen de
krachtbronnen van de gemeente. Behoud van het voorzieningenniveau, met name
expliciete aandacht voor de niet-commerciële voorzieningen, een leefbare en veilige
woonomgeving en flankerend beleid ter versterking van de sociale cohesie is
essentieel. Ook na de herindeling zal de sociale infrastructuur in stand worden
gehouden. De ervaring leert dat het gemeenschapsleven na fusies van gemeenten
gewoon doorgaat. De nieuwe gemeente zal erop toe moeten zien en de
noodzakelijke randvoorwaarden moeten creëren en instandhouden (o.a. de
accommodaties) opdat het gemeenschapsleven zijn kracht behoudt en verder tot
bloei wordt gebracht.
7. Het verenigingsleven vervult een belangrijke taak in de samenleving. Binnen het
verenigingsleven komt de gemeenschap tot leven. Voor de sociale infrastructuur van
een gemeenschap is het verenigingsleven van groot belang. De verenigingen zijn
bovendien vaak de ambassadeurs van de gemeenschap. Van oudsher is in deze
regio een rijk geschakeerd verenigingsleven aanwezig. Op gebied van
amateuristische kunstbeoefening, folklore, cultuur, jeugd- en jongerenwerk en sport is
sprake van een sterke binding en een groot aanbod. Exaten zal de huidige kwaliteit
en variëteit koesteren.
6
De gemeente heeft de opdracht om verenigingsleven te stimuleren en tot op
zekere hoogte te faciliteren.
8. De gemeente Exaten zal op basis van haar ruim 37.000 inwoners naar verwachting
zo.n 250 woningen per jaar bouwen. Daarbij is het van belang het aanbod goed af te
stemmen op de vraag. Het volkshuisvestingsplan moet hiervoor het kaderstellend
plan vormen. Op basis van het inzicht in doelgroepen (senioren, starters,
gehandicapten etc.) en de behoeften zal volkshuisvestingsbeleid worden uitgewerkt.
Op de veranderende woningvraag kan worden ingespeeld door strategische
nieuwbouw en aanpassing van de bestaande woningvoorraad (door b.v.
herstructurering van bestaande wijken).
9. Aan de kern Heythuysen is in het verleden door de provincie een beperkte regionale
woon . en verzorgingsfunctie toegekend. Uit deze aanwijzing vloeiden taakstellingen
voort, zoals het creëren van vestigingsmogelijkheden voor regiogebonden
bedrijvigheid, het in stand houden en waar nodig verder ontwikkelen van de
(sub)regionale verzorgingsstructuur en beperkte opvang voor perifere detailhandel.
Als gevolg van deze aanwijzing heeft Heythuysen in de achterliggende jaren gewerkt
aan concentratie van winkelvoorzieningen en zodoende een winkelcentrum met een
breed aanbod gerealiseerd. Ook zijn er andere regionale centrumfuncties gevestigd.
Voor de nieuwe gemeente de uitdaging om zowel de winkelvoorziening in de kern
Heythuysen verder uit te bouwen, als de vestiging van commerciële en niet-
commerciële diensten te bevorderen die het winkel- en voorzieningenhart van dit
dorp nog sneller te doen kloppen. Kwaliteit is hierbij het sleutelwoord. De ontwikkeling
in de kern Heythuysen mag de ontwikkeling in de andere kernen niet in de weg staan.
Na een de historische terugblik en een opsomming van kansen, wordt in het volgende
hoofdstuk de toekomstvisie concreet verwoord.
7
3. Naar een sterke plattelandsgemeente in Midden-Limburg
De toekomstvisie verwoord..
Aan een visie gaat een missie vooraf. De missie van de nieuwe gemeente Exaten luidt:
De gemeente Exaten moet zorgdragen voor een prettige en veilige woon-, werk- en
leefomgeving met zo sterk mogelijke instandhouding van de huidige voorzieningen in
alle kernen.
Exaten is een sterke, zelfbewuste partner in de driehoek Exaten-Roermond-Weert.
De gemeente gaat uit van de Samenwerkingsgedachte, is Toekomstgericht, Energiek, werkt
Resultaatgericht en is Kwaliteits- en klantgericht, kortom: een STERK Exaten.
De burger en het lokale verenigings- en bedrijfsleven mag van de nieuwe gemeente
verwachten, dat zij:
1. de zestien (h)echte gemeenschappen met samenhang en identiteit verder ontwikkelt,
waarbij de lijnen tussen het gemeentebestuur en de gemeenschappen zo kort
mogelijk zijn;
2. het woon-, werk- en leefklimaat in de gemeente in stand houdt en zomogelijk
verbetert;
3. de regionale samenwerking, zowel in Midden-Limburg als in Noord- en Midden-
Limburg maar ook daarbuiten waar nodig intensiveert om zowel op de
gemeentegrensoverstijgende bestuurlijke opgaven en op de regionale ontwikkelingen
te kunnen inspelen.
Deze drie thema.s veronderstellen effectiviteit van de nieuwe gemeente.
De onderhavige concepttoekomstvisie is opgebouwd met bovengenoemde
ontwikkelingsthema.s.
Op basis van deze ontwikkelingsthema.s zijn tien ambities geformuleerd. Die ambities zullen
in de nieuwe gemeente in belangrijke mate grondslag vormen voor discussies in de raad.
De ambities zijn in deze visie vertaald in actiepunten zoals hierna verder uitgewerkt.
8
Ambitie 1: Passende relatie burger . bestuur maken
Een mogelijk gevolg van een gemeentelijke schaalvergroting is, dat de afstand tussen
enerzijds de gemeentelijke klanten en anderzijds het gemeentebestuur en de ambtelijke
organisatie wordt vergroot. Een andere wijze van werken, inzet en gebruik van middelen
kunnen er toe bijdragen dat dit voorkomen wordt en dat de toegankelijkheid van en naar de
burgers gehandhaafd blijft.
Actiepunt: Wijze van werken
. Openheid over en transparantie van bestuurlijke besluitvorming.
. Het bestuurlijke en ambtelijke apparaat moet zo eenvoudig mogelijk toegankelijk
zijn.
. Hoewel het een voornemen is om qua dienstverleningsconcept naar een
klantgerichte organisatie over te gaan, dient er oog te zijn voor een respectvol
contact met de burgers.
. Verzoeken van burgers dienen adequaat te worden behandeld.
. Het stimuleren van de oprichting, respectievelijk het functioneren van dorpsraden
, alsmede het faciliteren ervan. Initiatieven daartoe moeten door het dorp zelf
worden genomen, m.a.w. dorpsraden als het dorp dat zelf wil.
Ambitie 2: Lastendruk voor burgers op huidige niveau handhaven
Een evenwicht van inkomsten en uitgaven is ook voor de gemeentelijke huishouding van
belang. De gemeente vraagt voor haar dienstverlening aan burgers, bedrijfsleven en
instellingen een prijs. Dat kan plaatsvinden via de heffing van o.a. leges en de heffing van
belastingen, zoals de afvalstoffenheffing en de rioolrechten. Daarnaast heeft de gemeente
de mogelijkheid om via de heffing van onroerende-zaakbelastingen inkomsten te verwerven.
Actiepunt: Lastendruk
. De lastendruk zo dicht mogelijk laten aansluiten bij het gewogen gemiddelde van
het huidige niveau.
. Het gemeentelijk financieel beleid is sober met inachtneming van de ambities in
deze visie.
. Subsidies (zoals bijvoorbeeld provinciale en Europese) en rijksbijdragen,
waarvoor de gemeente in aanmerking kan komen, worden actief verworven.
Er zijn ook initiatieven van particulieren, die met inschakeling van de gemeente
gesubsidieerd kunnen worden.
Ambitie 3: Variatie bevorderen in soorten werkgelegenheid/economische zaken
De nieuwe gemeente is een gevarieerde plattelandsgemeente. De werkgelegenheid is van
oudsher gericht geweest op landbouw en landbouwgerelateerde activiteiten. De agrarische
sector is evenwel een krimpsector. Reconstructie vormt het beleidskader om het
buitengebied nieuwe krachtige impulsen te geven. De nieuwe gemeente heeft uitgebreide
potenties op het gebied van zorg, commerciële en niet-commerciële diensten, detailhandel,
industriële bedrijvigheid en recreatie en toerisme.
9
Actiepunt: Variatie in werkgelegenheidsaanbod/economische zaken; verbreding
plattelandseconomie.
. Optimale samenwerking met het bedrijfsleven; richting ondernemers een
voorwaardenscheppende, actieve en faciliterende houding tonen.
. Inzetten op een uitbreiding van het werkgelegenheidsaanbod in de sectoren
dienstverlening, gezondheidszorg, industrie, handel, recreatie en (dag- en
verblijfs)toerisme en het stimuleren van deze sectoren als economische dragers.
. Samen met externe partners de werkgelegenheid op de bedrijventerreinen
Haelen en Ittervoort krachtig stimuleren.
. Agrariërs, die in het kader van de reconstructie van het landelijke gebied andere
bedrijfsactiviteiten willen starten, constructief tegemoet treden.
. Innoverende agrarische activiteiten met daadkracht ondersteunen.
. Particulier initiatief in de zorg ondersteunen.
Ambitie 4: Behoud van de aantrekkelijke woon- en leefomgeving
Exaten beschikt over een prachtige woon- en leefomgeving. Het is een belangrijke taak
hiermee zorgvuldig om te gaan en de kwaliteit op niveau te houden.
Actiepunt: Behoud natuur
. Zorgdragen voor instandhouding en het beheer van de vele waardevolle
landschapselementen en landschappelijke en bosrijke natuurgebieden.
. Met daadkracht uitvoering geven aan reeds opgestelde plannen op het gebied
van o.a. de reconstructie van het platteland respectievelijk het
landschapsontwikkelingsplan.
Actiepunt: Beperking gebruik grondstoffen
. Er wordt gekozen voor duurzaamheid door duurzame projecten te stimuleren en
te faciliteren.
. De gemeente geeft het voorbeeld door zelf duurzaam te bouwen.
. Zorgdragen voor een zuinig energiebeleid.
Actiepunt: Stimuleren van kennis door milieu-educatie.
Ambitie 5: Voldoende woon- en vestigingsmogelijkheden voor alle doelgroepen
Huisvesting is een belangrijk gemeentelijk taakveld. Woningbouw dient aan te sluiten bij de
behoefte en de vraag en dit geldt zowel kwalitatief als kwantitatief. Het gemeentelijke beleid
vindt zijn grondslag in het volkshuisvestingsplan, waarin de opgaven op dit werkterrein zijn
geformuleerd. Voor de vele kernen is het van belang inzicht te hebben in de behoeften per
doelgroep. Volkshuisvestingsbeleid dient zich mede te richten op vernieuwbouw van wijken
en aanpassen van woningen t.b.v. doelgroepen.
Actiepunt: Woningbehoefte
. Er dienen op basis van geconstateerde behoeften voorwaarden te worden
geschapen voor voldoende koop- en huurwoningen (inclusief sociale
huurwoningen). Ingespeeld moet worden op een veranderende woningvraag.
. Zowel jongeren als ouderen moeten in hun eigen dorp kunnen blijven wonen.
. Door deze aanpak kan een doorstroming worden bevorderd.
. Woningbouwmogelijkheden in alle kernen open houden.
10
Ambitie 6: Leefbaarheid en zorg voor sociaal zwakkeren
De leefbaarheid van een gemeente wordt voor een belangrijk deel bepaald door de
aanwezigheid van voldoende en op maat zijnde voorzieningen.
Gestreefd wordt daarom naar het op peil houden van medische, sportieve, culturele en
detailhandelvoorzieningen in de directe nabijheid of op beperkte afstand van woningen. Ook
de openbare veiligheid speelt hierbij een rol. Daarnaast moet ook gedacht worden aan
andere, meer subjectieve aspecten zoals de veiligheidsbeleving van de burger.
Actiepunt: Het behoud van leefbaarheid
. Ruim aandacht voor openbare orde en veiligheid; sociale veiligheid in de
woonkernen.
. Integraal beleid conform de veiligheidsketen wordt nagestreefd.
. Er worden voorwaarden geschapen om het voorzieningenniveau in stand te
houden.
. Verenigingen en vrijwilligersorganisaties (en verdere differentiatie ervan) worden
gestimuleerd en gefaciliteerd.
. Stimulering van mantel- en familiezorg.
. Zorg voor groepen die extra aandacht behoeven.
Ambitie 7: Regionaal samenwerken waar nodig
Een gemeente maakt deel uit van de regio. Een fusie van gemeenten maakt
intergemeentelijke samenwerking niet overbodig. Door de schaalvergroting, zal de gemeente
een flinke kwalitatieve en kwantitatieve bestuurlijke en ambtelijke slag maken en meer .in
eigen huis. afwerken. Intergemeentelijke samenwerking zal in sommige gevallen efficiënter
of doeltreffender blijken. Voor de uitvoering van een aantal taken ligt regionale
samenwerking voor de hand.
Actiepunt: Bestaande samenwerkingsverbanden handhaven en waar nodig nieuw opzetten
. De samenwerkingsverbanden, waarin de bestaande gemeenten participeren,
worden in beginsel gehandhaafd.
. Er wordt gewerkt aan een actieve samenwerking in de regio, waar deze om een
aantal redenen voor de hand ligt c.q. gewenst is.
. Tezamen met de buurgemeenten wordt eraan gewerkt Midden-Limburg .op de
kaart te zetten..
Ambitie 8: Een adequaat bestuurs- en ambtelijk apparaat
Bestuurlijke schaalvergroting vraagt een alert bestuur en een alerte organisatie. De wijze van
handelen in de nieuwe grote gemeente is een andere dan in de kleine gemeenten.
Actiepunt: Realiseren van een adequaat bestuurlijk apparaat
. Er komen in principe fulltime wethouders.
. De wethouders kunnen in principe geen andere baan hebben.
. De gemeenteraad, de individuele fracties en raadsleden, eventueel ingestelde
raadscommissies en de rekenkamer(functie) dienen ruim te worden ondersteund
door onder meer een volwaardig ingevulde griffiefunctie.
Actiepunt: Realiseren van een adequaat ambtelijk apparaat
. Uitgangspunt: de organisatie wordt sober en doelmatig ingericht om de huidige
taken zélf uit te kunnen voeren. Hierbij wordt uiteraard rekening gehouden met
het sociaal statuut.
11
. Herplaatsing van de medewerkers dient zoveel mogelijk binnen de eigen
organisatie te gebeuren. Het is belangrijk om de eigen mensen te laten
doorgroeien naar nieuwe functies die zullen ontstaan doordat tot nu toe extern
uitgevoerd werk in de eigen organisatie kan worden ingevuld.
. Aan de ambtelijk functionarissen wordt de eis gesteld dat zij beschikken over de
volgende competenties: resultaatgericht, innovatief, creatief, efficiënt en effectief.
. Het bestuur bevordert het functioneren van de ambtenaren door het voeren van
een goed personeelsontwikkelingsbeleid en door voortdurend te investeren in
opleiding/scholing.
. De nieuwe ambtelijke organisatie is plat van structuur, kent geen verkokering en
leent zich door z.n model voor een optimale invulling gericht op klantgerichtheid.
. De besturingsfilosofie voor het ambtelijk apparaat kenmerkt zich door
klantgerichtheid, integraal management, ruime onderlinge .checks and balances.
(ondermeer door planning & control), lage verantwoordelijkheden, effectief werken
en een klein leidinggevend kader.
. De nieuwe gemeente heeft oog voor werknemers van sociale werkvoorzieningen
en gaat uit van marktconform werken.
Ambitie 9: Huisvesten van het bestuur en het ambtelijk apparaat
Om klantgericht en doelmatig te werken zal het bestuurlijk apparaat (gemeenteraad en
college) en het ambtelijke apparaat zo veel mogelijk op één locatie worden gehuisvest.
Actiepunt: Huisvesting bestuur en binnendienst moet doelmatig zijn
. Eén locatie aanwijzen waar bestuur en ambtelijk apparaat worden gehuisvest met
uitzondering van de buitendienst.
. Totdat het bestuur en ambtelijk apparaat van de binnendienst op één locatie zijn
gehuisvest, blijven de basisloketfuncties (burgerzaken) in de huidige vier
gemeenten in stand.
. Er wordt naar gestreefd het gemeentebestuur met ingang van de datum van
herindeling op één locatie te huisvesten.
Actiepunt: Huisvesting buitendienst op meer locaties
. De buitendienst wordt, afhankelijk van de te kiezen bedrijfsvoering, gehuisvest in
één of meer zelfstandige gemeentewerven.
Actiepunt: Huisvesting in z.n algemeenheid
. De huidige voorzieningen ten behoeve van het gemeentelijke functioneren
worden in eerste instantie tenminste op het bestaande niveau in stand gehouden.
Ambitie 10: De dienstverlening
Eén van de grote verbeteringen die van de samenvoeging wordt verwacht is die met
betrekking tot de gemeentelijke dienstverlening.
Actiepunt: Verbetering van de dienstverlening
. Een moderne opzet van de .front- and backoffice. zal aan het loket op de vraag
toegesneden dienstverlening mogelijk maken.
. Uitgangspunten zijn: het 1-loket-model en, zoveel als mogelijk, het .klaar-terwijl-uwacht-
principe..
12
. De gemeente kent ruime en flexibele openingstijden. De burgers worden, meer
dan nu, op afspraak bediend.
. Er wordt van moderne communicatiemiddelen gebruikgemaakt. Traditionele
vormen van dienstverlening via telefoon en loket blijven bestaan
13
Epiloog
Het voorliggende stuk is dus de toekomstvisie voor de nieuwe gemeente. De huidige
gemeentebestuurders willen op gestructureerde wijze .in gesprek. komen. Daartoe doen zij
in deze visie suggesties.
Zij willen van u: burgers, ondernemers, instituten, vrijwilligers en andere betrokkenen van
harte uitnodigen te reageren op deze visie. Ook als u suggesties heeft stellen wij het zeer op
prijs als u deze kenbaar wilt maken. Uiteraard gaat de regiegroep (waarin zijn
vertegenwoordigd de fractievoorzitters van de vier gemeenteraden) ervan uit, dat deze
oproep de eigen verantwoordelijkheid van burgers, ondernemers, enz. om zelf voor zaken op
te komen, onverlet laat.
Voor de zomervakantie zullen de raden een eerste reactie geven op de concepttoekomstvisie.
Deze reactie maakt deel uit van het communicatietraject.
In het najaar van 2005 zullen de respectievelijke gemeenteraden met inachtneming van alle
reacties ten aanzien van de visie hun standpunt bepalen.
Het bekrachtigen in een definitief besluit is aan de nieuwe raad.
De visie kan worden gezien als een advies van de regiegroep en de huidige raden aan de
nieuwe raad van Exaten. De uitwerking hiervan is aan het nieuwe gemeentebestuur. Het
gaat dan om het omzetten van aangedragen bouwstenen in beleid. Vervolgens zal hieraan
uitvoering worden gegeven. Dat vergt betrokkenheid, duidelijkheid en knopen doorhakken.
De nieuwe gemeente zal nadrukkelijk haar geest moeten opmaken en haar positie ten
aanzien van verantwoordelijkheden en taken moeten bepalen. Maar dat doen wij uiteraard
niet zonder u. Via onze website kunt u de voortgang bijhouden en u kunt te allen tijde met
vragen omtrent dit proces terecht bij het projectbureau. Wij zien uw reactie graag tegemoet!