Ingezonden persbericht


Onderzoek gebundelde ISP diensten: triple play met mobiel vergroot afnamebereidheid

Ongeveer de helft van de breedband internetters in Nederland wil gebruik gaan maken van triple play diensten. Belangrijke voorwaarden zijn wel dat de bundels voor zowel Telefonie, Internet als Televisie goedkoper worden en de kwaliteit gelijk blijft. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van een onderzoek onder 2000 breedbandinternetgebruikers, dat is uitgevoerd door Yarzon in samenwerking met Nedconcepts.

Van de ADSL internetgebruikers is 48% bereid triple play diensten af te nemen. Voor Kabel internetgebruikers is dat 50%. Als het aanbod naast Telefonie, Internet en Televisie wordt uitgebreid met Mobiele Telefonie is zelfs 60% van de ondervraagden bereid over te stappen naar een gebundeld pakket van één aanbieder. 75% van de geïnteresseerden vindt daarentegen wel dat de diensten goedkoper moeten worden.

De voornaamste redenen om te willen overstappen naar triple play is het goedkoper uit zijn en de overzichtelijkheid van één aanbieder (= één rekening). Daarnaast geeft 40% van de ADSL internetters als motief via triple play van KPN af te kunnen. Het van de kabel af willen scoort bij deze groep met 19% een stuk lager. In tegenstelling tot Mobiele Telefonie kent de bundeling met andere type betaalde diensten zoals back up service of remote PC service minder grote belangstelling. Wel is de vraag naar goede beveiliging groot. Belangrijke redenen om niet over te stappen op een gebundeld aanbod van Telefonie, Internet en Televisie is de vrees voor een te grote afhankelijkheid van één bedrijf, de twijfel aan de betrouwbaarheid en de kwaliteit én het idee dat KPN niet kan worden opgezegd als men ADSL heeft.

Hoewel de afnamebereidheid van een gebundeld pakket groot is, verwacht woordvoerder van Yarzon Mark Breedveld dat de daadwerkelijke overstap lager zal zijn. Voor een ruime meerderheid van de breedband internetters moet de kwaliteit van de diensten via triple play minimaal hetzelfde zijn of zich bewezen hebben. Slechts 11% van de breedband internetters stapt over als het 20% goedkoper is, maar met een lagere kwaliteit. Voor de nieuwe aanbieders een uitdaging om aan te tonen dat de betrouwbaarheid en kwaliteit van hun triple play diensten minimaal even goed is als de diensten van KPN of de Kabelbedrijven.

Achtergrond informatie onderzoek
Het onderzoek is gehouden onder de populatie breedband internetters (n=2084). De populatie is gedefinieerd als de populatie consumenten die toegang hebben tot internet via de kabel (n=824) of via ADSL (n=1260).

Bezoekers van de vergelijkingssites van Nedconcepts, Breedbandshop.nl en ADSLwinkel.nl, hebben de mogelijkheid gehad om via een vragenformulier deel te nemen aan het onderzoek. De vergelijkingssites van Nedconcepts genereren vanuit grote generieke sites, zoals startpagina.nl, per maand 550.000 unieke bezoekers. De enquête resultaten zijn opgeschoond en geverifieerd op representativiteit en betrouwbaarheid. Het onderzoek vormt daarmee een goede afspiegeling van de markt voor triple play diensten onder bree dbandinternet gebruikers.

Het rapport kan worden besteld bij Yarzon. De kosten hiervan bedragen ¤ 495,-, exclusief 19% BTW. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Mark Breedveld van Yarzon (010-4660112) of onze website raadplegen voor een samenvatting van het rapport (www.yarzon.nl).