NMa-onderzoek naar marktpositie Havenbedrijf Rotterdam
24-05-2005 / 11:06 / Adviezen aan derden
In haar `rapportage Havenbedrijf Rotterdam' concludeert de NMa dat
Havenbedrijf Rotterdam NV op een aantal gebieden over een economische
machtspositie beschikt bij de tariefstelling van havengelden voor
schepen die de Rotterdamse haven aandoen en dat er een gerede kans
bestaat dat het havenbedrijf in de toekomst misbruik zal kunnen maken
van die positie. De NMa adviseert het Kabinet daarom een tariefbeleid
ten aanzien van de haventarieven te ontwikkelen en op basis daarvan
maatregelen te formuleren die ertoe bijdragen dat dit beleid wordt
gerealiseerd. De NMa geeft in overweging maatregelen te treffen om
controle te kunnen uitoefenen op de hoogte van de Rotterdamse
haventarieven, door middel van sectorspecifiek toezicht of door andere
maatregelen.
Aanleiding voor de rapportage is de verzelfstandiging per 1 januari
2004 van het havenbedrijf in Rotterdam. Op dit moment is de gemeente
Rotterdam de enige aandeelhouder van het havenbedrijf. De
Rijksoverheid heeft het voornemen om in het havenbedrijf te
participeren. Naar aanleiding hiervan onderzoekt de Rijksoverheid of
de publieke belangen na de verzelfstandigingsoperatie voldoende zijn
gewaarborgd. In verband hiermee heeft de minister van Economische
Zaken, in samenspraak met de minister van Verkeer en Waterstaat, de
NMa verzocht te onderzoeken of Havenbedrijf Rotterdam op één of
meerdere markten over een economische machtspositie beschikt en indien
dat het geval zou zijn, of er een gerede kans bestaat dat Havenbedrijf
Rotterdam misbruik zou kunnen maken van die machtspositie. Het
onderzoek is bedoeld het kabinet in staat te stellen te beoordelen of,
met het oog op mogelijk misbruik door Havenbedrijf Rotterdam van een
economische machtspositie, naast de bestaande mededingingsregels
aanvullende regels nodig zijn.
Bij het onderzoek naar de concurrentiepositie van het Havenbedrijf
Rotterdam heeft de NMa twee hoofdactiviteiten van Havenbedrijf
Rotterdam onderzocht. Ten eerste de terbeschikkingstelling van
haveninfrastructuur aan schepen die de Rotterdamse haven aandoen
(waarvoor Havenbedrijf Rotterdam de zgn. haventarieven c.q.
havengelden in rekening brengt) en ten tweede de uitgifte van
bedrijfsterreinen (huur of erfpacht).
NMa-rapportage Havenbedrijf Rotterdam, maart 2005
Bijlage: Rapport van CRA (Charles River Associates) - 'Study on the
Port of Rotterdam - Market Definition and Market Power', 9 december
2004
Persbericht d.d. 23 mei 2005 van het Ministerie van Economische Zaken
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)