Ingezonden persbericht


Amsterdam, Parma 23-05-2005

PERSBERICHT

Verkoop voorverpakte Parmaham in Nederland bijna vernegenvoudigd.

De supermarkten en detailhandel in Nederland hebben de voorverpakte Parmaham ontdekt. In de eerste vier maanden van 2005 zijn de verkopen in Nederland explosief gestegen (890 %) t.o.v. dezelfde periode vorig jaar en hebben de trend die vorig jaar was ingezet vervolgd. Het totale aantal pakjes dat in 2005 werd verkocht oversteeg in april al de 100.000. Over het gehele jaar 2004 bedroeg het totaal ca 160.000 pakjes.

Nederland is hiermee aan een inhaalslag begonnen met andere Europese landen waar het product al langer wordt gewaardeerd. In België werden in 2004 bijvoorbeeld bijna 1.7 mln pakjes verkocht.

Van de totale Parmaham productie wordt ongeveer slechts 20 % buiten Italië afgezet. Dit in tegenstelling tot de afzet van voorverpakte ham, waarvan juist 74 % geëxporteerd wordt. Belangrijkste afzetlanden zijn Engeland, Frankrijk en Zwitserland. De belangrijkste afzetlanden buiten de EU zijn de VS en Japan.

Voorverpakte Parmaham is herkenbaar aan de zwarte driehoek en de goudkleurige letters en Kroon van het Consortium aan de bovenzijde van de verpakking. Deze aanduiding mag alleen door Italiaanse producenten gebruikt worden en garandeert de echtheid van het product. Het gebruik van echte Parmaham in deze verpakkingvorm wordt door het Consortium streng gecontroleerd, inspecteurs zijn bij het verpakken aanwezig.

Naast de herkenbaarheid zijn de hoge kwaliteit en de uniformiteit belangrijke pluspunten voor de consument. Het product maakt een grotere spreiding over de verschillende distributiekanalen mogelijk. Speciaalzaken, delicatessen- en AGF winkels tonen reeds grote interesse. Het Consortium verwacht dan ook een verdere stijging van de consumptie in Nederland, ook in het convenience segment. Op dit moment zijn de belangrijkste afnemers vooral de betere supermarkten.


---



Ingezonden persbericht