Dexia Bank
Press
Enquête Dexia Bank: internetbankieren steeds meer in trek, cliënten
globaal tevreden
24-05-2005
De systemen van Dexia Bank voor internetbankieren hebben onlangs de
grens van 465.000 abonnees overschreden, wat overeenkomt met een
stijging van 35% over de laatste twaalf maanden. Het internetbankieren
lijkt definitief een plaats te hebben verworven in de bankgewoonten
van de klanten. De gebruikers zeggen globaal tevreden te zijn over de
aangeboden toepassingen, hoewel verbeteringen mogelijk blijven, met
name inzake gebruiksvriendelijkheid en snelheid. Dat blijkt uit een
recente enquête van Dexia Bank.
In februari en maart 2005 realiseerde het opiniepeilingsbureau Ipsos
in opdracht van Dexia Bank een grote tevredenheidsenquête over de door
de bank aangeboden toepassingen voor internetbankieren, namelijk Net
Banking (voor de particulieren) en BusinessClick (voor de KMO's, de
zelfstandigen en de vrije beroepen). Deze enquête had onder meer tot
doel de tevredenheid van de gebruikers te meten alsook een beter
inzicht te verwerven in hun gewoonten en in hun verwachtingen
aangaande eventuele verbeteringen aan deze systemen.
Meer dan 24.000 cliënten die geregeld deze toepassingen gebruiken
(23.300 voor Net Banking en 1.013 voor BusinessClick), namen aan de
enquête deel. Als voornaamste voordelen van het internetbankieren
vermelden de deelnemers vooral het feit dat ze hun bankzaken vanop
afstand kunnen regelen zonder zich te moeten verplaatsen (zo meent 30%
van de respondenten), de mogelijkheid om dit te doen zoals het hen het
beste uitkomt (14%), de tijdwinst (14%) en het gemak (11%). Met een
gemiddelde score van respectievelijk 9,3/10 en 9,4/10 worden Net
Banking en BusinessClick door de gebruikers overigens duidelijk
beschouwd als essentiële kanalen om hun bankverrichtingen uit te
voeren.
Over het geheel genomen, zeggen de gebruikers tevreden te zijn over de
toepassingen van Dexia Bank op het vlak van internetbankieren en geven
ze respectievelijk een cijfer van 8,6/10 voor Net Banking en van
8,3/10 voor BusinessClick, d.i. een gevoelige verbetering ten opzichte
van de vorige enquête in 2001 (globale tevredenheidsindex : 7,5/10).
Behalve de algemene tevredenheid leert de enquête ons ook iets over de
zwakke punten van de systemen en de mogelijke of gewenste
verbeteringen. Op het ogenblik dat de enquête werd uitgevoerd,
betreurden sommige gebruikers bij voorbeeld de onmogelijkheid om een
algemeen beeld van de verschillende beleggingen in portefeuille te
hebben. Dankzij de laatste bijsturing van Net Banking en BusinessClick
half maart 2005 kunnen de gebruikers voortaan over een volledig
overzicht van de beleggingen beschikken. De komende maanden mogen
bovendien andere verbeteringen worden verwacht.
Ten slotte onderstrepen wij nog dat, volgens de enquête, het
internetbankieren reeds goed in de bankgewoonten van de gebruikers is
verankerd, aangezien ze zich meestal van dit kanaal bedienen om hun
overschrijvingen en domiciliëringen uit te voeren en hun doorlopende
opdrachten te beheren. Voorts antwoorden de meesten dat ze er
meermaals per week gebruik van maken (8 respondenten op 10 doen
minstens een maal om de 3 dagen aan internetbankieren), zelfs een of
verscheidene malen per dag voor 35% van de Net Banking-abonnees en 69%
van de BusinessClick-abonnees.
Net Banking is de oplossing inzake internetbankieren voor de
particuliere cliënten van Dexia Bank. Ze biedt hun de mogelijkheid om
hun rekeningen, hun beleggingen en hun uitgaven die ze met hun
kredietkaart uitvoeren, te beheren. De functionaliteiten die de
gebruikers het meest op prijs stellen zijn:
* het raadplegen van de rekeningen en rekeningafschriften in
PDF-formaat
* het overzicht van de beleggingen, het invoeren van orders op meer
dan 25 beurzen en met betrekking tot meer dan 200 beveks van
Dexia.
Net Banking is volledig gratis (geen abonnementskosten, geen
activeringskosten).
* Meer informatie
BusinessClick is de oplossing inzake internetbankieren die door Dexia
Bank aan de Business-cliënten (zelfstandigen, vrije beroepen, KMO's)
wordt aangeboden. In vergelijking met Net Banking brengt BusinessClick
extra oplossingen aan voor de specifieke behoeften van de
Business-cliënten:
* dringende overschrijvingen
* link met een boekhoudsoftware
* beheer per entiteit van de verschillende vermogens waarover een
persoon bij Dexia beschikta
De gebruikskosten van BusinessClick bedragen 3 EUR/kwartaal
* Meer informatie
---
Persdienst Dexia Bank
Pachecolaan 44 (GI 9/32), 1000 Brussel
Tel. 02 222 45 33 - Fax. 02 222 90 90 - pressdexia@dexia.be