Persbericht van de Universiteit Utrecht
24 mei 2005
Strategisch Plan 2005 - 2009
Aangescherpte strategie Universiteit Utrecht
'Focus en massa' in het onderzoek. De juiste student op de juiste plaats. Een verdere uitbreiding van de samenwerkingsverbanden met gerenommeerde universiteiten in het buitenland. Het valoriseren van kennis bevorderen door meer aandacht te besteden aan ondernemerschap. En een motor in de regio zijn op economisch, sociaal en cultureel gebied. Dit zijn enkele hoofdlijnen uit het Strategisch Plan 2005 - 2009 van de Universiteit Utrecht.
'Focus en massa' in onderzoek
De Universiteit Utrecht kiest voor 'focus en massa' in het onderzoek. De faculteiten gaan investeren in die onderzoeksgebieden die profilerend zijn, kwalitatief hoog scoren en die bovendien voldoende kritische massa hebben. Deze onderzoeksgebieden worden de zogenoemde focusgebieden van de Universiteit Utrecht. Getalenteerde onderzoekers krijgen ruimte, tijd en geld om innovatieve onderzoekslijnen te ontwikkelen binnen de focusgebieden. En de opleidingen van jonge onderzoekers die deelnemen aan een onderzoeksmaster of een PhD-traject, worden ondergebracht in de Utrecht Graduate Schools.
De juiste student op de juiste plaats
Bij alle opleidingen wordt de komende jaren gestreefd naar een gemiddeld betere kwaliteit van de instromende studenten. Om de juiste studenten te werven zal de universiteit bij de studiekeuzevoorlichting duidelijk maken aan welk profiel een student moet voldoen om met succes aan de universiteit te kunnen studeren. Daartegenover stelt de Universiteit Utrecht goed en uitdagend onderwijs. Niet alle studenten blijken direct de voor hen meest geschikte opleiding te kiezen. Daarom voert de Universiteit Utrecht voor alle bacheloropleidingen het bindend studieadvies (bsa) in aan het eind van het eerste studiejaar. Studenten die een negatief studieadvies krijgen, kunnen de opleiding niet vervolgen. De universiteit gaat hen begeleiden bij het kiezen van een beter passende opleiding.
Internationalisering
De komende jaren wil de Universiteit Utrecht de instroom van buitenlandse studenten substantieel verhogen. De werving van buitenlandse studenten is gericht op excellente studenten voor de onderzoeksmasters en prestige masters. Om voor deze masters goed gekwalificeerde buitenlandse studenten aan te trekken, breidt de universiteit de samenwerkingsverbanden met gerenommeerde universiteiten in het buitenland verder uit. De universiteit richt de samenwerking vooral op universiteiten in West- en Oost-Europa, de Verenigde Staten, China en India.
Meer aandacht voor ondernemerschap
De Universiteit Utrecht wil het valoriseren van kennis bevorderen door meer aandacht te besteden aan ondernemerschap. Medewerkers en studenten die zich willen inzetten voor innovatie kunnen rekenen op een universiteit die hen daartoe de ruimte biedt. Via de holdings van de universiteit en het Utrechts Medisch Centrum Utrecht (UMC Utrecht) en via de Incubator, een bedrijfsverzamelgebouw voor startende ondernemingen, krijgen jonge ondernemers managementondersteuning en een bedrijfsruimte. Universiteitscentrum De Uithof wordt verder ontwikkeld tot Science Park Utrecht. In dit Science Park kunnen (startende) bedrijven en kennisinstellingen zich vestigen, met elkaar samenwerken en kennis uitwisselen.
Partner in de regio
De Universiteit Utrecht wil een motor in de regio zijn op economisch, sociaal en cultureel gebied. De provincie Utrecht huisvest veel kennisintensieve instellingen en bedrijven, maar is nog onvoldoende in staat deze 'assets' te benutten voor een krachtig regionaal innovatiebeleid. De universiteit speelt daarom samen met het UMC Utrecht een actieve rol in de Task Force Innovatie, een regionaal samenwerkingsverband dat via projecten de kennisintensieve economische ontwikkeling in de regio Utrecht stimuleert.
Meer informatie
De volledige tekst van het Strategisch Plan 2005 -2009 (pdf) staat op www.uu.nl/strategischplan. Daar is ook brochure 'Investeren in Talent' (pdf) te vinden. Deze bevat een samenvatting op hoofdlijnen van het Strategisch Plan 2005 - 2009 en interviews die het beleid van de universiteit illustreren.
Drs. Ludo Koks, woordvoerder Universiteit Utrecht, (030) 253 2501, l.koks@csc.uu.nl
Universiteit van Utrecht