Callcenter-cao `verkocht' voor tienduizend euro
De gespecialiseerde (facilitaire) callcenters hebben een cao
afgesloten met de categorale bond voor telecompersoneel (BTP) die
volgens FNV Bondgenoten niet representatief is voor de tienduizend
werknemers. De FNV is gepasseerd.
De werkgeversvereniging WGCC betaalt de omstreden, zogenoemde `gele'
bond tienduizend euro voor de cao. "De BTP kiest voor centen in plaats
van argumenten", stelt Wim de Ruyter, de vakbondsbestuurder van FNV
Bondgenoten voor de sector. "We laten het hier niet bij zitten en
overwegen stappen te ondernemen."
In augustus vorig jaar liepen de onderhandelingen met FNV Bondgenoten
over de cao vast. (In 2003 kwam pas de eerste sector-cao tot stand.)
De werkgevers wilden niet verder gaan dan een eenmalige uitkering van
35 euro voor de dertigduizend werknemers, voor het merendeel
werkstudenten met een nulurencontract.
Eind april liet de WGCC weten niet meer te willen onderhandelen met
FNV Bondgenoten waarmee tot dan alle cao-onderhandelingen waren
gevoerd. De werkgevers vonden de voorstellen van de grootste vakbond
van het land over functiewaardering en het daarbij behorende salaris
en pensioen te duur. FNV Bondgenoten wilde geen verslechteringen
accepteren.
Daarop stuurde zusterbond Abvababo FNV, die cao's afsluit met grote
callcenters als SNT van KPN Telecom, een oproep om voor 18 mei met
deze bond te onderhandelen. Omdat ook hier sprake was van een FNV-bond
weigerden de werkgevers deze bond als gesprekspartner.
De WGCC wil nu de BTP binnen de facilitaire callcenters, die voor
externe klanten werken, een positie geven. Ondernemingsraden krijgen
het verzoek om via hun kanalen reclame te maken voor de omstreden cao
en de gele bond. FNV Bondgenoten roept de ondernemingsraadsleden op
hieraan niet mee te werken.
FNV