Gemeente Geldrop-Mierlo


Publicatie 23 mei 2005

RAAD GEEFT OPDRACHT AAN B&W VOOR UITWERKEN SCENARIOS

Op 24 maart jl. heeft de gemeenteraad de stappen vastgesteld waarlangs het besluitvormingstraject van het gemeentehuis gaat verlopen. In de raadsvergadering van mei is stap 1 in het proces gezet.

EERSTE VISIE RAAD OVER TOEKOMSTIGE HUISVESTING
In een informele en openbare bijeenkomst heeft de raad op 27 april jl. een eerste visie geformuleerd over de toekomstige huisvesting van de gemeente. Dit heeft de raad gedaan door gezamenlijk de belangrijkste aandachtspunten, met inachtneming van het bestaande beleid, vast te stellen voor de functie van gemeentehuis in relatie tot:
- profiel/identiteit van de gemeente Geldrop-Mierlo;
- inrichting van het centrum van Geldrop;

- dienstverlening aan burgers.

Deze eerste visie die in de vergadering van de raad van 12 mei jl. is vastgesteld luidt:

Het gemeentehuis is vooral functioneel en ingetogen waarbij de balans tussen enerzijds de sfeer van een dorp en anderzijds voldoende stedelijke uitstraling aandachtspunt is. Het moet in de omgeving passen, zoals bedoeld in de hoofdstructuur, en uitnodigend zijn opdat het de afstand tot de burgers verkleint.

Het gemeentehuis heeft duidelijk een gezicht waardoor het aantrekkelijk is maar niet barok. Het is een huis van de burgers waar men ook trots op is. De burgers kunnen er, eventueel door combinatie van functies, ook voor andere zaken terecht.

De nieuwe huisvesting van de gemeente levert synergetische voordelen op. Het biedt inhoudelijke meerwaarde in de zin dat de huidige mogelijkheden van het centrum verbeterd worden of nieuwe mogelijkheden worden geschapen. Een belangrijk voorbeeld daarvan is de oplossing van het parkeerprobleem. Het gemeentehuis is fysiek goed bereikbaar. Ook in financiële zin is er sprake van synergetische voordelen.

De dienstverlening in het gemeentehuis geschiedt, naast het zorgloket in Mierlo, vanuit een centrale balie die bemensd wordt door allrounders. In deze front office is de privacy van de klant gewaarborgd. De dienstverlening van de gemeente wordt gekenmerkt door primair klantvriendelijkheid en efficiency. De mogelijkheden van digitale dienstverlening zijn ruim, onder meer door tracking en tracing (het opsporen en volgen van het proces) van de dienstverlening, bijvoorbeeld bij een vergunningsaanvraag.

OPDRACHT AAN B&W
Op basis van deze visie heeft de raad de vervolgopdracht aan B&W geformuleerd. De raad heeft in deze opdracht de uitgangspunten en nog enkele extra criteria opgenomen waarmee B&W uitdrukkelijk rekening moeten houden bij het uitwerken van de scenarios over de toekomstige huisvesting.

De vervolgopdracht aan B&W luidt:

Overwegende het bestaand beleid inzake het verwacht/gewenst profiel van Geldrop - Mierlo, de inrichting van het centrum en het concept van dienstverlening aan de burgers benadrukt de raad de volgende uitgangspunten m.b.t. de toekomstige huisvesting van de gemeente:
- de dienstverlening van de gemeente kent een centrale balie in Geldrop en een zorgloket in Mierlo. De centrale balie wordt bemensd door allrounders. De privacy van de burger wordt bij die dienstverlening gewaarborgd;

- het gemeentehuis is goed bereikbaar en sluit aan op de bestaande infrastructuur. De nieuwe huisvesting dient bij te dragen aan de oplossing van het parkeerprobleem;

- de dienstverlening wordt gekenmerkt door primair klantvriendelijkheid en efficiency. Dat dient zich ook naar de huisvesting te vertalen;

- het gemeentehuis dient functioneel, ingetogen maar uitnodigend te zijn en heeft zo een eigen gezicht;

- aan de mogelijkheden van interactieve digitale dienstverlening dient nadrukkelijk aandacht besteed te worden.

Verder stelt de raad de volgende extra criteria:
- de op te stellen scenarios dienen voldoende variëteit te kennen opdat ook echte keuzes gemaakt kunnen worden;

- ook zal in de scenarios flexibiliteit ingebouwd moeten zijn, waarbij een onderscheid gemaakt kan worden in dingen die moeten en dingen die kunnen;

- de scenarios dienen duidelijk communiceerbaar te zijn richting de burgers;

- de huisvesting zelf zal ook naar de toekomst toe flexibiliteit moeten bieden;

- de inhoudelijke randvoorwaarden waartoe reeds besloten is, blijven onverkort van kracht waaronder integrale afweging van kosten en mogelijke opbrengsten. Daartoe dient in de scenarios een integrale berekening van kosten en opbrengsten gemaakt te kunnen worden, zowel ten aanzien van het project als ten aanzien van de gemeentelijke begroting als geheel.

- de financiële afwegingen dienen gemaakt te worden in termen van lasten voor de burger. In dat verband wordt ook verwezen naar het budget zoals het nu in de begroting is opgenomen;
- bij het opstellen van de scenarios is creativiteit nodig om te komen tot synergetische voordelen (1 + 1 = 3) op het terrein van de inhoudelijke meerwaarde voor het centrum maar ook ten aanzien van financiële voordelen;

COMMUNICATIE EN VOORLICHTING
De raad heeft steeds aangegeven een goede communicatie met de burgers van groot belang te vinden. Daarom heeft de raad er ook voor gekozen om de informele bijeenkomsten van de raad waarin over de huisvesting van de gemeente gesproken openbaar te laten zijn. De burgers kunnen zo bij de beeld- en besluitvorming van de raad aanwezig zijn.

Naast instemming met de vervolgopdracht om scenarios voor de toekomstige huisvesting uit te werken, heeft de gemeenteraad het college van burgemeester en wethouders opgedragen om de bevolking van Geldrop-Mierlo via diverse media te informeren over de noodzaak van de verbetering van de huisvesting. Hierbij wordt gedacht aan huis-en-huisbladen, internet, folders en dergelijke.

Verder is besloten om, op basis van een eerste visie over de gemeentelijke huisvesting, de burgers in een zo vroeg mogelijk stadium te betrekken en inspraak te geven in het proces van de nieuwe huisvesting. Dit conform de geldende inspraakverordening.

Hieronder is de voortgang in het besluitvormingstraject weer met een pijl aangegeven:

Publicatie 23 mei 2005

LEERLINGEN VAN HET STRABRECHT COLLEGE GAAN ZWERFAFVAL INZAMELEN

Het Strabrecht College is dit jaar weer gestart met het zwerfafvalproject Zwerf je mee?. Het project is bedoeld om de leerlingen meer bewust te maken van het zwerfafvalprobleem. In samenwerking met de gemeente en de Milieudienst Regio Eindhoven is een lespakket ontwikkeld voor de tweedejaars leerlingen. Als onderdeel van het project gaan de leerlingen ook zelf zwerfafval ophalen in Geldrop, voornamelijk in de omgeving van het Strabrecht College.

Zwerfafval staat in de top drie van ergernissen van de Nederlandse bevolking. Zwerfafval maakt onze woon- en leefomgeving lelijk, maar het vervuilt ook de bodem, het grondwater, sloten en plassen. Het kost de Nederlandse samenleving jaarlijks 250 miljoen euro om de vele tonnen zwerfafval die in de natuur en op de openbare weg terechtkomen op te ruimen. In verschillende wijken hebben burgers ook zelf het initiatief genomen tot schoonmaakacties, om zo te zorgen voor een schone buurt. Maar schoonmaken alleen is niet genoeg om onze woon- en leefomgeving netjes te houden. Er zal iets moeten veranderen in onze mentaliteit, anders keert het zwerfafval steeds weer terug.

ZWERFAFVALPROJECT STRABRECHT COLLEGE
De tweedejaars leerlingen van het Strabrecht college volgen dit jaar weer het project Zwerf je mee?. In het kader van dit project gaan de leerlingen in de periode van 31 mei tot en met 3 juni in de omgeving van het Strabrecht college zelf zwerfafval inzamelen. Als het in deze week slecht weer is, wordt de actie verzet naar de week van 7 tot en met 10 juni. De leerlingen moeten turven wat er wordt gevonden, wat vervolgens in de lessen wordt besproken. Ook maken de leerlingen een werkstuk of een poster over het thema. Voor de beste werkstukken wordt door de gemeente een prijs beschikbaar gesteld. Hierbij levert ook afvalinzamelaar CURE een bijdrage. In het kader van het zwerfafvalproject is in de bibliotheken van Geldrop en Mierlo een tentoonstelling opgezet, waarin de diverse aspecten van zwerfafval worden belicht. Deze tentoonstelling is ontwikkeld door het Milieu Educatie Centrum Eindhoven.

MEER INFORMATIE
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw B. Marcus van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling. Zij is tijdens kantooruren bereikbaar via telefoonnummer 040-2893782.

Hoe lang duurt het voordat afval is vergaan?


- Appelklokhuis: ongeveer 14 dagen.

- Banaan of sinaasappelschil: 1 tot 3 jaar, afhankelijk van het weer.
- Blikje van fris-/of sportdrank: een blikje is gemaakt uit twee materialen: aluminium en staal. Het deksel is gemaakt van aluminium en dat vergaat nooit. De rest van het blikje is gemaakt van staal en doet er 50 jaar over voordat het uiteen valt.

- Kartonnen drankbeker: minstens een half jaar. Als er nog een coating op zit (een soort plastic laagje) duurt het nog langer.
- Kauwgom: 20 tot 25 jaar.

- Krant: van een paar dagen tot een half jaar.
- Petfles van polyester bijvoorbeeld frisdrankflesjes: in de schaduw 10 jaar, in de zon 5 jaar

- Polystyreen zoals koffiebekers, patatbakjes, piepschuim: eeuwig, dit vergaat nooit.

- Sigarettenpeuken: 2 jaar.

Publicatie 23 mei 2005

Als 30 km/uur-gebied
START INRICHTING WIJK GENOENHUIS

Maandag 6 juni start de inrichting van de wijk Genoenhuis als 30 km/uur-gebied (verblijfsgebied). De werkzaamheden bestaan uit de aanleg van kruispuntplateaus, drempels en poortconstructies (deze markeren het begin en het eind van de 30 km/uur-zones). De aanleg vindt plaats in het kader van Duurzaam Veilig. De uitvoering duurt naar verwachting tot 7 oktober 2005, in de bouwvakantie (18 juli tot en met 12 augustus) worden er geen werkzaamheden uitgevoerd.

De voorgestelde maatregelen zijn gebaseerd op de oorspronkelijke gedachte van Duurzaam Veilig. Deze gaat uit van een sobere en dus minder ingrijpende (her)inrichting voor de 30 km/uur-gebieden. Dit betekent, dat niet op elk kruispunt een plateau of een andere snelheidsremmer is opgenomen. Alleen op de belangrijkste knelpunten wordt een vermindering van de snelheid van het gemotoriseerd verkeer afgedwongen ter bevordering van de verkeersveiligheid.

LOCATIES
Hier volgt een overzicht van de snelreidsremmende maatregelen in de wijk Genoenhuis:
De aanleg van kruispuntplateaus vindt plaats op de kruispunten Laan van Tolkien met
Yavanna/Frodo/Farin/Eowijn/Eomer/Theodin/Aragorn/Cirion/Elros/Amroth, Aragorn/Westernisse, Amroth/Zwembadweg, Saruman/Boromir en Faramir. Er worden drempels aangelegd in de hieronder volgende straten. Tussen haakjes staat aangegeven ter hoogte van elke huisnummers de drempels komen te liggen: Genoenhuis (5/7,11, 21/23), Laan van Tolkien (189, 171, 89), Amroth (4), Zwembadweg (6, 11/13), Elros (12), Elendil (1, 24, 48), Boromir (11/13), Faramir (11/13, 29), Palantir (11/13, 23/25) en Frodo (17/19).
Verder doet de gemeente diverse kleine aanpassingen aan bestaande situaties in de hele wijk en komen er zogenaamde poortconstructies, die bestaan uit borden en markering.

BEREIKBAARHEID
Bedrijven en woningen in de wijk Genoenhuis blijven bereikbaar; het kan wel zijn dat u tijdens de uitvoering moet omrijden. De locaties van kruispuntplateaus en drempels worden tijdens de aanleg, die naar verwachting per locatie enkele dagen tot een week gaat duren, afgesloten voor al het verkeer.

MEER INFORMATIE
Voor informatie over verkeerstechnische zaken kunt u contact opnemen met de heer Ph. Wouters. Hij is tijdens kantooruren bereikbaar via telefoonnummer 040-2893736.
Met vragen over de uitvoering kunt u bellen naar de heer F. Tijbosch. Hij is tijdens kantooruren bereikbaar via telefoonnummer 040-2893753.