Gemeente Geldrop-Mierlo
Publicatie 23 mei 2005
RAAD GEEFT OPDRACHT AAN B&W VOOR UITWERKEN SCENARIOS
Op 24 maart jl. heeft de gemeenteraad de stappen vastgesteld waarlangs
het besluitvormingstraject van het gemeentehuis gaat verlopen. In de
raadsvergadering van mei is stap 1 in het proces gezet.
EERSTE VISIE RAAD OVER TOEKOMSTIGE HUISVESTING
In een informele en openbare bijeenkomst heeft de raad op 27 april jl.
een eerste visie geformuleerd over de toekomstige huisvesting van de
gemeente. Dit heeft de raad gedaan door gezamenlijk de belangrijkste
aandachtspunten, met inachtneming van het bestaande beleid, vast te
stellen voor de functie van gemeentehuis in relatie tot:
- profiel/identiteit van de gemeente Geldrop-Mierlo;
- inrichting van het centrum van Geldrop;
- dienstverlening aan burgers.
Deze eerste visie die in de vergadering van de raad van 12 mei jl. is
vastgesteld luidt:
Het gemeentehuis is vooral functioneel en ingetogen waarbij de balans
tussen enerzijds de sfeer van een dorp en anderzijds voldoende
stedelijke uitstraling aandachtspunt is. Het moet in de omgeving
passen, zoals bedoeld in de hoofdstructuur, en uitnodigend zijn opdat
het de afstand tot de burgers verkleint.
Het gemeentehuis heeft duidelijk een gezicht waardoor het
aantrekkelijk is maar niet barok. Het is een huis van de burgers waar
men ook trots op is. De burgers kunnen er, eventueel door combinatie
van functies, ook voor andere zaken terecht.
De nieuwe huisvesting van de gemeente levert synergetische voordelen
op. Het biedt inhoudelijke meerwaarde in de zin dat de huidige
mogelijkheden van het centrum verbeterd worden of nieuwe mogelijkheden
worden geschapen. Een belangrijk voorbeeld daarvan is de oplossing van
het parkeerprobleem. Het gemeentehuis is fysiek goed bereikbaar. Ook
in financiële zin is er sprake van synergetische voordelen.
De dienstverlening in het gemeentehuis geschiedt, naast het zorgloket
in Mierlo, vanuit een centrale balie die bemensd wordt door
allrounders. In deze front office is de privacy van de klant
gewaarborgd. De dienstverlening van de gemeente wordt gekenmerkt door
primair klantvriendelijkheid en efficiency. De mogelijkheden van
digitale dienstverlening zijn ruim, onder meer door tracking en
tracing (het opsporen en volgen van het proces) van de
dienstverlening, bijvoorbeeld bij een vergunningsaanvraag.
OPDRACHT AAN B&W
Op basis van deze visie heeft de raad de vervolgopdracht aan B&W
geformuleerd. De raad heeft in deze opdracht de uitgangspunten en nog
enkele extra criteria opgenomen waarmee B&W uitdrukkelijk rekening
moeten houden bij het uitwerken van de scenarios over de toekomstige
huisvesting.
De vervolgopdracht aan B&W luidt:
Overwegende het bestaand beleid inzake het verwacht/gewenst profiel
van Geldrop - Mierlo, de inrichting van het centrum en het concept van
dienstverlening aan de burgers benadrukt de raad de volgende
uitgangspunten m.b.t. de toekomstige huisvesting van de gemeente:
- de dienstverlening van de gemeente kent een centrale balie in
Geldrop en een zorgloket in Mierlo. De centrale balie wordt bemensd
door allrounders. De privacy van de burger wordt bij die
dienstverlening gewaarborgd;
- het gemeentehuis is goed bereikbaar en sluit aan op de bestaande
infrastructuur. De nieuwe huisvesting dient bij te dragen aan de
oplossing van het parkeerprobleem;
- de dienstverlening wordt gekenmerkt door primair
klantvriendelijkheid en efficiency. Dat dient zich ook naar de
huisvesting te vertalen;
- het gemeentehuis dient functioneel, ingetogen maar uitnodigend te
zijn en heeft zo een eigen gezicht;
- aan de mogelijkheden van interactieve digitale dienstverlening dient
nadrukkelijk aandacht besteed te worden.
Verder stelt de raad de volgende extra criteria:
- de op te stellen scenarios dienen voldoende variëteit te kennen
opdat ook echte keuzes gemaakt kunnen worden;
- ook zal in de scenarios flexibiliteit ingebouwd moeten zijn, waarbij
een onderscheid gemaakt kan worden in dingen die moeten en dingen die
kunnen;
- de scenarios dienen duidelijk communiceerbaar te zijn richting de
burgers;
- de huisvesting zelf zal ook naar de toekomst toe flexibiliteit
moeten bieden;
- de inhoudelijke randvoorwaarden waartoe reeds besloten is, blijven
onverkort van kracht waaronder integrale afweging van kosten en
mogelijke opbrengsten. Daartoe dient in de scenarios een integrale
berekening van kosten en opbrengsten gemaakt te kunnen worden, zowel
ten aanzien van het project als ten aanzien van de gemeentelijke
begroting als geheel.
- de financiële afwegingen dienen gemaakt te worden in termen van
lasten voor de burger. In dat verband wordt ook verwezen naar het
budget zoals het nu in de begroting is opgenomen;
- bij het opstellen van de scenarios is creativiteit nodig om te komen
tot synergetische voordelen (1 + 1 = 3) op het terrein van de
inhoudelijke meerwaarde voor het centrum maar ook ten aanzien van
financiële voordelen;
COMMUNICATIE EN VOORLICHTING
De raad heeft steeds aangegeven een goede communicatie met de burgers
van groot belang te vinden. Daarom heeft de raad er ook voor gekozen
om de informele bijeenkomsten van de raad waarin over de huisvesting
van de gemeente gesproken openbaar te laten zijn. De burgers kunnen zo
bij de beeld- en besluitvorming van de raad aanwezig zijn.
Naast instemming met de vervolgopdracht om scenarios voor de
toekomstige huisvesting uit te werken, heeft de gemeenteraad het
college van burgemeester en wethouders opgedragen om de bevolking van
Geldrop-Mierlo via diverse media te informeren over de noodzaak van de
verbetering van de huisvesting. Hierbij wordt gedacht aan
huis-en-huisbladen, internet, folders en dergelijke.
Verder is besloten om, op basis van een eerste visie over de
gemeentelijke huisvesting, de burgers in een zo vroeg mogelijk stadium
te betrekken en inspraak te geven in het proces van de nieuwe
huisvesting. Dit conform de geldende inspraakverordening.
Hieronder is de voortgang in het besluitvormingstraject weer met een
pijl aangegeven:
Publicatie 23 mei 2005
LEERLINGEN VAN HET STRABRECHT COLLEGE GAAN ZWERFAFVAL INZAMELEN
Het Strabrecht College is dit jaar weer gestart met het
zwerfafvalproject Zwerf je mee?. Het project is bedoeld om de
leerlingen meer bewust te maken van het zwerfafvalprobleem. In
samenwerking met de gemeente en de Milieudienst Regio Eindhoven is een
lespakket ontwikkeld voor de tweedejaars leerlingen. Als onderdeel van
het project gaan de leerlingen ook zelf zwerfafval ophalen in Geldrop,
voornamelijk in de omgeving van het Strabrecht College.
Zwerfafval staat in de top drie van ergernissen van de Nederlandse
bevolking. Zwerfafval maakt onze woon- en leefomgeving lelijk, maar
het vervuilt ook de bodem, het grondwater, sloten en plassen. Het kost
de Nederlandse samenleving jaarlijks 250 miljoen euro om de vele
tonnen zwerfafval die in de natuur en op de openbare weg terechtkomen
op te ruimen. In verschillende wijken hebben burgers ook zelf het
initiatief genomen tot schoonmaakacties, om zo te zorgen voor een
schone buurt. Maar schoonmaken alleen is niet genoeg om onze woon- en
leefomgeving netjes te houden. Er zal iets moeten veranderen in onze
mentaliteit, anders keert het zwerfafval steeds weer terug.
ZWERFAFVALPROJECT STRABRECHT COLLEGE
De tweedejaars leerlingen van het Strabrecht college volgen dit jaar
weer het project Zwerf je mee?. In het kader van dit project gaan de
leerlingen in de periode van 31 mei tot en met 3 juni in de omgeving
van het Strabrecht college zelf zwerfafval inzamelen. Als het in deze
week slecht weer is, wordt de actie verzet naar de week van 7 tot en
met 10 juni. De leerlingen moeten turven wat er wordt gevonden, wat
vervolgens in de lessen wordt besproken. Ook maken de leerlingen een
werkstuk of een poster over het thema. Voor de beste werkstukken wordt
door de gemeente een prijs beschikbaar gesteld. Hierbij levert ook
afvalinzamelaar CURE een bijdrage. In het kader van het
zwerfafvalproject is in de bibliotheken van Geldrop en Mierlo een
tentoonstelling opgezet, waarin de diverse aspecten van zwerfafval
worden belicht. Deze tentoonstelling is ontwikkeld door het Milieu
Educatie Centrum Eindhoven.
MEER INFORMATIE
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw B. Marcus van
de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling. Zij is tijdens kantooruren
bereikbaar via telefoonnummer 040-2893782.
Hoe lang duurt het voordat afval is vergaan?
- Appelklokhuis: ongeveer 14 dagen.
- Banaan of sinaasappelschil: 1 tot 3 jaar, afhankelijk van het weer.
- Blikje van fris-/of sportdrank: een blikje is gemaakt uit twee
materialen: aluminium en staal. Het deksel is gemaakt van aluminium en
dat vergaat nooit. De rest van het blikje is gemaakt van staal en doet
er 50 jaar over voordat het uiteen valt.
- Kartonnen drankbeker: minstens een half jaar. Als er nog een coating
op zit (een soort plastic laagje) duurt het nog langer.
- Kauwgom: 20 tot 25 jaar.
- Krant: van een paar dagen tot een half jaar.
- Petfles van polyester bijvoorbeeld frisdrankflesjes: in de schaduw
10 jaar, in de zon 5 jaar
- Polystyreen zoals koffiebekers, patatbakjes, piepschuim: eeuwig, dit
vergaat nooit.
- Sigarettenpeuken: 2 jaar.
Publicatie 23 mei 2005
Als 30 km/uur-gebied
START INRICHTING WIJK GENOENHUIS
Maandag 6 juni start de inrichting van de wijk Genoenhuis als 30
km/uur-gebied (verblijfsgebied). De werkzaamheden bestaan uit de
aanleg van kruispuntplateaus, drempels en poortconstructies (deze
markeren het begin en het eind van de 30 km/uur-zones). De aanleg
vindt plaats in het kader van Duurzaam Veilig. De uitvoering duurt
naar verwachting tot 7 oktober 2005, in de bouwvakantie (18 juli tot
en met 12 augustus) worden er geen werkzaamheden uitgevoerd.
De voorgestelde maatregelen zijn gebaseerd op de oorspronkelijke
gedachte van Duurzaam Veilig. Deze gaat uit van een sobere en dus
minder ingrijpende (her)inrichting voor de 30 km/uur-gebieden. Dit
betekent, dat niet op elk kruispunt een plateau of een andere
snelheidsremmer is opgenomen. Alleen op de belangrijkste knelpunten
wordt een vermindering van de snelheid van het gemotoriseerd verkeer
afgedwongen ter bevordering van de verkeersveiligheid.
LOCATIES
Hier volgt een overzicht van de snelreidsremmende maatregelen in de
wijk Genoenhuis:
De aanleg van kruispuntplateaus vindt plaats op de kruispunten Laan
van Tolkien met
Yavanna/Frodo/Farin/Eowijn/Eomer/Theodin/Aragorn/Cirion/Elros/Amroth,
Aragorn/Westernisse, Amroth/Zwembadweg, Saruman/Boromir en Faramir.
Er worden drempels aangelegd in de hieronder volgende straten. Tussen
haakjes staat aangegeven ter hoogte van elke huisnummers de drempels
komen te liggen: Genoenhuis (5/7,11, 21/23), Laan van Tolkien (189,
171, 89), Amroth (4), Zwembadweg (6, 11/13), Elros (12), Elendil (1,
24, 48), Boromir (11/13), Faramir (11/13, 29), Palantir (11/13, 23/25)
en Frodo (17/19).
Verder doet de gemeente diverse kleine aanpassingen aan bestaande
situaties in de hele wijk en komen er zogenaamde poortconstructies,
die bestaan uit borden en markering.
BEREIKBAARHEID
Bedrijven en woningen in de wijk Genoenhuis blijven bereikbaar; het
kan wel zijn dat u tijdens de uitvoering moet omrijden. De locaties
van kruispuntplateaus en drempels worden tijdens de aanleg, die naar
verwachting per locatie enkele dagen tot een week gaat duren,
afgesloten voor al het verkeer.
MEER INFORMATIE
Voor informatie over verkeerstechnische zaken kunt u contact opnemen
met de heer Ph. Wouters. Hij is tijdens kantooruren bereikbaar via
telefoonnummer 040-2893736.
Met vragen over de uitvoering kunt u bellen naar de heer F. Tijbosch.
Hij is tijdens kantooruren bereikbaar via telefoonnummer 040-2893753.