DAIMLERCHRYSLER

Mercedes Benz eerste met standaard diesel partikel filter

Diane Kilian van Dam 31 30 247 1920

24 mei 2005

Als eerste automerk ter wereld levert Mercedes-Benz vanaf 1 juli alle dieselpersonenautos standaard met een onderhoudsvrij diesel partikel filter


- Nieuwe V6-CDI-motoren leveren unieke prestaties, in combinatie met minder uitstoot en verbruik

- Diesels in CLS-Klasse en CLK-Klasse Coupé en Cabrio
- Nieuwe Mercedes-Benz E 420 CDI met V8-motor meest krachtige diesel-personenauto

Al sinds vele jaren heeft Mercedes-Benz een ijzersterke reputatie als het gaat om goede, betrouwbare en innovatieve dieselmotoren. In een tijd waarin dieselmotoren in vele Europese landen steeds populairder worden, bevestigt Mercedes-Benz zijn toonaangevende positie op dit gebied. Gespecialiseerde technici houden zich continu bezig met intensief onderzoek naar nieuwe mogelijkheden en voortdurende verbetering. Aspecten die daarbij centraal staan, zijn het verbeteren van de prestaties en de vermindering van het brandstofverbruik en daarmee de uitstoot van schadelijke emissies.

Zo voorziet Mercedes-Benz vanaf 1 juli van dit jaar als eerste automerk ter wereld, in vier Europese landen - waaronder Nederland
- alle personenautos met een dieselmotor standaard van een diesel partikel filter. Dit filter werkt zonder additieven en is onderhoudsvrij. De regeneratie van het filter vindt automatisch plaats door verschillende functies van het motormanagement.

In totaal heeft deze maatregel, waarmee Mercedes-Benz op dit moment als eerste en enige automerk in Nederland diesel partikel filter standaard aanbiedt op alle dieselmotoren, betrekking op wel dertig modellen uit het personenautoprogramma van Mercedes-Benz. Op het gebied van de ontwikkeling van nieuwe motoren zijn technici van Mercedes-Benz bijzonder actief.

De nieuwe V6-dieselmotor van Mercedes-Benz, leverbaar als 280 CDI en 320 CDI, onderscheidt zich door betere prestaties en minder verbruik en uitstoot. Met een vermogen van 165 kW/224 pk en een koppel 510 Nm behoort deze motor tot de krachtigste in zijn klasse. Deze V6-CDI-motor beschikt ook over directe common-rail-inspuiting van de derde generatie. Bij de ontwikkeling van deze motor is speciale aandacht besteed aan gewichtsbesparing, uiteraard met het oog op een lager brandstofverbruik en daardoor minder uitstoot.

Dankzij de toepassing van lichtere materialen, zoals aluminium voor het oliecarter en de cilinderbussen, is de motor met een gewicht van rond de 208 kg nauwelijks zwaarder dan de vroegere vijfcilinder motor. Door de compacte constructie van de nieuwe motor kan deze ook worden gemonteerd in Mercedes-Benz-modellen die tot dusver niet met een zescilindermotor leverbaar waren.

Ook in de Mercedes-Benz CLK-Klasse, die vanaf deze zomer door een aantal wijzigingen aan het ontwerp en in de uitrusting nog aantrekkelijker wordt, zijn dieselmotoren leverbaar. Zo is er een nieuwe uitvoering met viercilinder dieselmotor onder de type-aanduiding CLK 220 CDI Coupé. Ook nieuw is de CLK 320 CDI Coupé met zescilinder dieselmotor, gekoppeld aan een 7G-TRONIC zeventraps automatische transmissie.
Vanaf het vierde kwartaal van dit jaar wordt de CLK 320 CDI Cabrio leverbaar als de eerste Mercedes-Benz cabriolet met dieselmotor. In de CLS-Klasse zal de V6-dieselmotor vanaf augustus leverbaar zijn. Het gaat hier om de CLS 320 CDI.

Zo is voor het najaar de nieuwe Mercedes-Benz E 420 CDI aangekondigd, die wordt aangedreven door de meest krachtige personenauto-dieselmotor ter wereld. De V8-motor is goed voor een koppel van niet minder dan 730 Nm en een vermogen van 231 kW/314 pk. Het gemiddeld brandstofverbruik bedraagt slechts 9,3 liter per 100 km. De motor is voorzien van directe inspuiting met common-rail-technologie van de derde generatie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van piëzo-injectoren in plaats van de tot dusver toegepaste magneetkleppen, waardoor de inspuiting van de brandstof wordt aangepast aan de omstandigheden. Dit resulteert in minder uitstoot en een lager brandstofverbruik, terwijl ook het geluidsniveau van de motor wordt gereduceerd. De nieuwe achtcilinder CDI-motor beleeft komend najaar zijn première in de E-Klasse en zal in de toekomst ook leverbaar worden in andere Mercedes-Benz personenautos.

Mercedes-Benz werkt tevens aan een diesel partikel filtersysteem dat voor achteraf montage beschikbaar wordt. Deze retrofit voorziening staat gepland voor het 3e kwartaal van dit jaar. Het filtersysteem biedt betrouwbare en duurzame functionaliteit voor een gunstige prijs en kan worden ingebouwd door de Mercedes-Benz dealerbedrijven.

Internet
P 095
Aanvullende informatie, nieuws en beeldmateriaal van DaimlerChrysler is beschikbaar via internet op: http://media.daimlerchrysler.nl

24 mei 05 14:31