DAIMLERCHRYSLER
Mercedes Benz eerste met standaard diesel partikel filter
Diane Kilian van Dam 31 30 247 1920
24 mei 2005
Als eerste automerk ter wereld levert Mercedes-Benz vanaf 1 juli alle
dieselpersonenautos standaard met een onderhoudsvrij diesel partikel
filter
- Nieuwe V6-CDI-motoren leveren unieke prestaties, in combinatie met
minder uitstoot en verbruik
- Diesels in CLS-Klasse en CLK-Klasse Coupé en Cabrio
- Nieuwe Mercedes-Benz E 420 CDI met V8-motor meest krachtige
diesel-personenauto
Al sinds vele jaren heeft Mercedes-Benz een ijzersterke reputatie als
het gaat om goede, betrouwbare en innovatieve dieselmotoren. In een
tijd waarin dieselmotoren in vele Europese landen steeds populairder
worden, bevestigt Mercedes-Benz zijn toonaangevende positie op dit
gebied. Gespecialiseerde technici houden zich continu bezig met
intensief onderzoek naar nieuwe mogelijkheden en voortdurende
verbetering. Aspecten die daarbij centraal staan, zijn het verbeteren
van de prestaties en de vermindering van het brandstofverbruik en
daarmee de uitstoot van schadelijke emissies.
Zo voorziet Mercedes-Benz vanaf 1 juli van dit jaar als eerste
automerk ter wereld, in vier Europese landen - waaronder Nederland
- alle personenautos met een dieselmotor standaard van een diesel
partikel filter. Dit filter werkt zonder additieven en is
onderhoudsvrij. De regeneratie van het filter vindt automatisch plaats
door verschillende functies van het motormanagement.
In totaal heeft deze maatregel, waarmee Mercedes-Benz op dit moment
als eerste en enige automerk in Nederland diesel partikel filter
standaard aanbiedt op alle dieselmotoren, betrekking op wel dertig
modellen uit het personenautoprogramma van Mercedes-Benz. Op het
gebied van de ontwikkeling van nieuwe motoren zijn technici van
Mercedes-Benz bijzonder actief.
De nieuwe V6-dieselmotor van Mercedes-Benz, leverbaar als 280 CDI en
320 CDI, onderscheidt zich door betere prestaties en minder verbruik
en uitstoot. Met een vermogen van 165 kW/224 pk en een koppel 510 Nm
behoort deze motor tot de krachtigste in zijn klasse. Deze
V6-CDI-motor beschikt ook over directe common-rail-inspuiting van de
derde generatie. Bij de ontwikkeling van deze motor is speciale
aandacht besteed aan gewichtsbesparing, uiteraard met het oog op een
lager brandstofverbruik en daardoor minder uitstoot.
Dankzij de toepassing van lichtere materialen, zoals aluminium voor
het oliecarter en de cilinderbussen, is de motor met een gewicht van
rond de 208 kg nauwelijks zwaarder dan de vroegere vijfcilinder motor.
Door de compacte constructie van de nieuwe motor kan deze ook worden
gemonteerd in Mercedes-Benz-modellen die tot dusver niet met een
zescilindermotor leverbaar waren.
Ook in de Mercedes-Benz CLK-Klasse, die vanaf deze zomer door een
aantal wijzigingen aan het ontwerp en in de uitrusting nog
aantrekkelijker wordt, zijn dieselmotoren leverbaar. Zo is er een
nieuwe uitvoering met viercilinder dieselmotor onder de
type-aanduiding CLK 220 CDI Coupé. Ook nieuw is de CLK 320 CDI Coupé
met zescilinder dieselmotor, gekoppeld aan een 7G-TRONIC zeventraps
automatische transmissie.
Vanaf het vierde kwartaal van dit jaar wordt de CLK 320 CDI Cabrio
leverbaar als de eerste Mercedes-Benz cabriolet met dieselmotor. In de
CLS-Klasse zal de V6-dieselmotor vanaf augustus leverbaar zijn. Het
gaat hier om de CLS 320 CDI.
Zo is voor het najaar de nieuwe Mercedes-Benz E 420 CDI aangekondigd,
die wordt aangedreven door de meest krachtige personenauto-dieselmotor
ter wereld. De V8-motor is goed voor een koppel van niet minder dan
730 Nm en een vermogen van 231 kW/314 pk. Het gemiddeld
brandstofverbruik bedraagt slechts 9,3 liter per 100 km. De motor is
voorzien van directe inspuiting met common-rail-technologie van de
derde generatie. Hierbij wordt gebruik gemaakt van piëzo-injectoren in
plaats van de tot dusver toegepaste magneetkleppen, waardoor de
inspuiting van de brandstof wordt aangepast aan de omstandigheden. Dit
resulteert in minder uitstoot en een lager brandstofverbruik, terwijl
ook het geluidsniveau van de motor wordt gereduceerd. De nieuwe
achtcilinder CDI-motor beleeft komend najaar zijn première in de
E-Klasse en zal in de toekomst ook leverbaar worden in andere
Mercedes-Benz personenautos.
Mercedes-Benz werkt tevens aan een diesel partikel filtersysteem dat
voor achteraf montage beschikbaar wordt. Deze retrofit voorziening
staat gepland voor het 3e kwartaal van dit jaar. Het filtersysteem
biedt betrouwbare en duurzame functionaliteit voor een gunstige prijs
en kan worden ingebouwd door de Mercedes-Benz dealerbedrijven.
Internet
P 095
Aanvullende informatie, nieuws en beeldmateriaal van DaimlerChrysler
is beschikbaar via internet op: http://media.daimlerchrysler.nl
24 mei 05 14:31