Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

De WMO vraagt om rechtvaardigheid en sociaal beleid
---

Sinds de eerste plannen voor een Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) bekend werden, rommelt het in Nederland. De onrust is vooral ontstaan in gehandicapt en chronisch ziek Nederland. Want nergens anders is men zo goed op de hoogte van de gevolgen, die decentralisatie voor de verstrekking van voorzieningen kan hebben. Concreter gesteld: wie een aanpassing, hulpmiddel of (vervoers)voorziening nodig heeft, is sinds de invoering van de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg, 1994) overgeleverd aan de goedertierenheid van zijn gemeentelijk Wvg-beleid. Dit heeft geleid tot rampzalige gevolgen voor sommige aanvragers (die nee als antwoord op hun aanvraag kregen) en tot onwenselijke verschillen in gemeentelijk beleid. Het maakt uit of je in Roodeschool woont, in Lelystad, Venlo of Terneuzen. Waar de ene gemeente genereus is in de verstrekking van hulpmiddelen en voorzieningen, voert de andere een kaasschaafbeleid. Invoering van de WMO, waarin nog meer (ook AWBZ-zorg) voorzieningen worden ondergebracht, doet daarom het ergste vrezen.

Die vrees kan worden weggenomen. Maar dat vraagt wel om een grote ontvankelijkheid van politiek en beleidsmakend Nederland voor plausibele, op feiten gebaseerde argumenten van een belangenorganisatie als de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland (CG-Raad).

Niet zomaar

De bekende feiten liegen er niet om. De wat kille cijfers uit de laatst gepresenteerde Wvg-rapportage bevestigen die feiten. Gemeenten blijken geld, veel geld over te houden aan de Wvg. Dat kan toch nooit de bedoeling geweest zijn van decentralisatie van de voorzieningenverstrekking. Het lijkt overbodig, maar is misschien belangrijk er nog eens op te wijzen dat niemand zo maar een aanpassing of hulpmiddel aanvraagt, omdat hij of zij dan een leuk nieuw snufje wilt binnenhalen. Nee zon aanvraag doet men omdat een voorziening nodig is om zo normaal mogelijk te kunnen functioneren. Dat is ook de reden waarom de CG-Raad als landelijke belangenbehartiger van mensen met een handicap of chronische ziekte voortdurend hamert op het vastleggen van garanties op verstrekking van die broodnodige voorzieningen of hulpmiddelen.

Voorwaarden

Natuurlijk is niets in te brengen tegen het concept van aanvragen en verstrekken dichtbij huis. Het is juist in principe klantvriendelijk als men in de vertrouwde woonomgeving terecht kan met dergelijke vragen. Maar dan moet er ook de zekerheid zijn dat die vraag adequaat en effectief wordt beantwoord. Voor een goede uitvoering van de WMO op gemeentelijk niveau moet vooraf worden voldaan aan een aantal wettelijke verankerde voorwaarden. Zodat gemeenten de uitvoering van de wet ook daadwerkelijk als een onontkoombare, nuttige en vooral invulbare taak voor de burgers gaan zien en ter hand nemen. En zodat aanvragers niet onnodig lang moeten wachten of, nóg erger, er niet zeker van zijn dat ze bijvoorbeeld een aangevraagd hulpmiddel ook echt krijgen.

In de wet moeten de volgende zaken worden vastgelegd:


1. Vastomlijnde taakomschrijving van gemeenten in het kader van de wet, inclusief een heldere omschrijving van zorg- en voorzieningenniveau dat onder de wet valt. Geen vrijblijvende beleidsvrijheid voor gemeenten!

2. Het recht om in plaats van een voorziening/verstrekking in natura een persoonsgebonden budget te krijgen, waarmee een aanvrager zelf kan voorzien in de aanvraag

3. Financiële garanties aan gemeenten: geoormerkte gelden voor uitvoering van de WMO waarvan de omvang in verhouding staat tot de bevolkingssamenstelling, kerncijfers van de huidige zorgvraag en prognose van de zorgvraag op lokaal niveau.
4. Vast omschreven garanties voor cliëntenparticipatie op lokaal niveau,

5. Inbreng via cliëntenparticipatie door lokale belangenorganisaties als middel om zo nodig- tussentijdse bijsturingen van beleid te bewerkstelligen

Pas wanneer aan al deze voorwaarden is voldaan, kan de WMO een uitvoerbare en voor aanvragers acceptabele wet zijn.

Bijval

Er gloort weer hoop, nadat ook de Tweede Kamer op 20 april 2005 harde noten heeft gekraakt over de WMO. De CG-Raad is er als beweging van gebruikers mensen met een handicap of chronische ziekte in geslaagd ook Tweede Kamerleden te overtuigen van de onhaalbaarheid van plannen om de WMO al januari 2006 in te voeren. Onhaalbaar, qua uitvoering en in tijd. Wie wetten maakt, moet ook zorg dragen voor de uitvoerbaarheid ervan. Dat geldt zeker voor wetten als de WMO, die immers een zo vergaand bereik hebben en verstrekkende consequenties voor velen met zich meebrengen. De invoering van de WMO is daarom op verzoek van een Kamermeerderheid een half jaar uitgesteld. Een half jaar uitstel biedt tijd voor nadere bezinning.

Rechtvaardig en sociaal

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, hebben veel Kamerleden kennelijk gedacht. Helaas stond de CDA-fractie niet vooraan met kritiek aan het adres van de eigen staatssecretaris Ross. Dat geeft te denken. De CG-Raad daagt het CDA uit een interne discussie te voeren over het partijkenmerk christelijk en sociaal in relatie tot een Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Hoe ziet een christelijk-sociaal concept van voorzieningenverstrekking er uit? De CG-Raad hoopt van harte dat deze discussie nu eindelijk eens wat dissidente fractieleden oplevert. Of- beter nog dat het CDA uiteindelijk kiest voor sociaal beleid. Want de partij zal zeker beducht zijn op mogelijke onrust die ontstaat als de plannen van staatssecretaris Ross worden doorgevoerd. Zoals dat al is gebeurd bij het ter discussie stellen van de AOW. Vervreemding van een groot gedeelte van de (potentiële kiezers) achterban zal het gevolg zijn. Het CDA is toch zeker niet bereid een zo hoge prijs te betalen voor de WMO-plannen? Een WMO die de burger garanties biedt op aanpassingen, hulpmiddelen en vervoer, niets minder dan dat is anno 2005 een vraag die past bij rechtvaardig en sociaal beleid. Het is een ware uitdaging om daar gestalte aan te geven.

(Dit artikel werd in gewijzigde vorm geplaatst in het aprilnummer (2005) van het kaderblad van het CDA

(Geplaatst: 24 mei 2005)

---