NUFFIC
Conferentie over hoger onderwijs en ontwikkelingshulp
Op maandag 23 mei zijn zestig experts uit de hele wereld naar het
Atlantic Hotel in
Kijkduin Den Haag gekomen voor een conferentie over de rol van het
hoger onderwijs in de ontwikkelingshulp.
Organisatrice is de Nuffic, de Nederlandse organisatie voor
internationale samenwerking
in het hoger onderwijs. Steun aan universiteiten en andere
instellingen voor
hoger onderwijs in de Derde Wereld maakt al sinds jaar en dag deel uit
van de
ontwikkelingshulp. Van de experts wordt verwacht, dat zij met
aanbevelingen komen
om de kwaliteit van die hulp te verbeteren. Hun papers en
discussiebijdragen staan nu
al op het internet. Ga naar www.nuffic.nl/expertmeeting.
De zestig deskundigen hebben hun sporen in de ondersteuning van het
hoger onderwijs in het
Zuiden verdiend. Zij zijn niet alleen werkzaam op universiteiten, maar
ook bij ministeries, bij
donororganisaties en bij particuliere organisaties voor
ontwikkelingshulp. Een aantal van hen is
onafhankelijk wetenschappelijk onderzoeker.
Dit alles vindt plaats in het kader van de driedaagse conferentie A
changing landscape - making
support to higher education and research more effective. Op de laatste
dag woensdag 25 mei gaan
de experts in gesprek met een groot aantal betrokkenen uit Nederland
zelf. Zij zijn werkzaam
bij het hoger onderwijs of bij de overheid. Minister Agnes van Ardenne
geeft in de vorm van een
slotwoord haar visie op het thema.
Al sinds het eind van de jaren zestig beheert de Nuffic in opdracht
van de Minister voor
Ontwikkelingssamenwerking programma's waaruit beurzen worden
gefinancierd voor
studenten uit ontwikkelingslanden en voor ontwikkelingsprojecten die
gezamenlijk uitgevoerd
worden door instellingen van hoger onderwijs in Nederland en in een
aantal ontwikkelingslanden.
De conferentie is mede bedoeld om alle opgedane ervaring - goed en
slecht - nog eens stevig op
een rij te zetten, zodat daaruit lering kan getrokken worden voor de
toekomst.
De benadering is echter breder en niet uitsluitend op de relatie
tussen Nederland en ontwikke-
lingslanden gericht. Overal in de wereld is de waardering voor de rol
van het hoger onderwijs in
de ontwikkelingshulp toegenomen sinds in 2002 de Wereldbank twee
rapporten uitbracht: Peril
and Promise (in samenwerking met de Unesco) en Constructing knowledge
societies: new challenges for
tertiary education. Daarin wordt aangetoond, hoe wezenlijk een
intellectuele elite is voor werkelijk
democratische processen, behoorlijk bestuur, management van bedrijven
in de particuliere
sector en voor sociaal/economische ontwikkeling in het algemeen.
In de eenentwintigste eeuw maakt niet langer een industriële basis of
een dominante positie in
handel en vervoer het verschil uit tussen armoede en rijkdom. Die rol
komt steeds duidelijker
terecht bij de factor kennis. Wie ontwikkelingslanden écht wil helpen,
besteedt dan ook veel
aandacht aan kennisoverdracht en vooral aan het opbouwen van een hoger
onderwijssector, die
genoeg bekwame krachten kan afleveren voor een zelfstandig
maatschappelijk ontwikkelingsproces.
Noot voor de redactie,