Print
FR-V: Hondaâs compacte MPV nu ook met dieselmotor
(24-5-2005)
De zuinige 2.2 i-CDTi turbodieselmotor zal in de loop van dit jaar
leverbaar zijn in de Honda FR-V. De dieselmotor van Honda voldoet aan
de Euro IV-emissienorm en is al bekend van de Honda Accord.
Ook is hij bekend van de onlangs geïntroduceerde CR-V diesel en komt
naast de 125 pk 1.7 SOHC VTEC en 150 pk 2.0 liter DOHC benzinemotoren
die al vanaf de introductie beschikbaar zijn.
De zuinige en tegelijkertijd uitermate flexibele motor past perfect
bij de praktische en plezierig rijdende FR-V, die met deze motor net
zoveel comfort biedt als de modellen die met een benzinemotor zijn
uitgerust. Met zijn maximum vermogen van 140 pk bij 4.000 omw/min en
zijn vlakke koppelkromme, met het hoogste koppel van 340 Nm bij
slechts 2.000 omw/min, biedt de nieuwe FR-V diesel bij alle
toerentallen ruim voldoende trekkracht en wordt ontspannen en
moeiteloos autorijden mogelijk. De souplesse komt helemaal goed naar
voren bij het accelereren in de 4^e en 5^e versnelling. De sprint van
0 naar 100 km/h kost slechts 10,3 seconden.
Dat gaat niet ten koste van het brandstofverbruik; dat is bij de
gecombineerde cyclus slechts 6,4 l/100 km en de kooldioxide-uitstoot
is niet meer dan 170 g/km. Om optimaal te kunnen profiteren van de
capaciteiten van de motor is deze gekoppeld aan een handgeschakelde
close-ratio versnellingsbak met zes versnellingen, de lange zesde
versnelling zorgt voor een laag geluidsniveau en een dito
brandstofverbruik bij het rijden met constante snelheid.
De Accord en de CR-V hebben ruimschoots bewezen dat de keuze voor een
dieselmotor niet ten koste gaat van het raffinement in de auto. Het
geluidsniveau in de nieuwe FR-V is dan ook nauwelijks hoger dan in de
benzineversie, dankzij aanvullende geluiddempende maatregelen en het
soepele karakter van de i-CDTi-motor.
Ook de onderhoudskosten zijn laag gehouden, olie verversen hoeft pas
na 20.000 km of een keer per jaar en het luchtfilter moet om de 40.000
km worden vervangen.
De geavanceerde 4-cilinder DOHC motor is voorzien van vier kleppen per
cilinder en van een tweede generatie common rail inspuitsysteem, dat
samenwerkt met een turbo met variabele schoepenwielgeometrie en
intercooler voor een optimale regeling van de inlaatdruk.
Belangrijke technologieën die verantwoordelijk zijn voor het
buitengewone raffinement zijn de offset cilinders, de balansas die
trillingen van de tweede orde neutraliseert en een akoestische
motorafdekplaat. Verder is de inwendige wrijving verminderd, o.a. door
de toepassing van roltuimelaars. Katalysatoren dicht bij het motorblok
en onder de wagenvloer leveren een bijdrage aan de reductie van de
uitstoot van schadelijke stoffen.
De combinatie van deze motor en Hondaâs innovatieve aanpak van het
compacte MPV-segment maken van deze auto een niet te onderschatten
speler in dit marktsegment. Het sportieve, dynamische en fraaie
uiterlijk, de kenmerkende 3 + 3 opstelling van de stoelen, de
verschuifbare en neerklapbare middelste stoelen en de eenvoudig neer
te klappen stoelen achter die in de vloer verdwijnen, maken de auto
uiterst aangenaam in het gebruik.
De stoelopstelling maakt de auto uiterst flexibel en zelfs met zes
inzittenden is er een bagageruimte van 439 liter (VDA) beschikbaar â
met neergeklapte stoelen achter en drie passagiers voor kan de
bagageruimte zelfs vergroot worden tot 1.049 liter.
De auto biedt net zoveel ruimte als een sedan in het D-segment en drie
inzittenden kunnen comfortabel naast elkaar zitten en moeiteloos met
elkaar communiceren, waarbij er voldoende ruimte overblijft voor hun
bagage. De verschuifbare middelste stoelen zorgen voor een maximum aan
schouder- en beenruimte. Door de rugleuning van de stoelen achter te
verstellen, kan het comfort nog verder worden verhoogd. En als er meer
ruimte voor de bagage moet worden gecreëerd, kunnen de drie stoelen
achter individueel op eenvoudige wijze in de vloer worden opgeborgen.
De multifunctionele middelste stoel voor is voorzien van een
rugleuning die neergeklapt dienst kan doen als comfortabele armsteun
of tafel, of het vervoer van langere objecten mogelijk maakt. Voor nog
meer veelzijdigheid zorgt de tweedelige zitting, waarvan het voorste
deel 180 graden kan worden omgeklapt en er een opbergplaats
tevoorschijn komt voor kleinere waardevolle spullen. Onder de stoel
bevindt zich nog een lade.
De veiligheid voor de inzittenden speelde bij het ontwerp van de FR-V
een belangrijke rol en de auto is dan ook uitgerust met gefaseerd
geactiveerde airbags en side airbags voor de inzittenden voor, curtain
airbags over de gehele lengte en driepuntsveiligheidsgordels op alle
zes zitplaatsen. De veiligheidsgordels voor zijn verder voorzien van
gordelspanners en spankrachtbegrenzers. Voor een optimale bescherming
van de beide voorpassagiers is de passagiersairbag maar liefst 860 mm
breed.
Honda is van mening dat ouders de mogelijkheid hun kinderen âvoorinâ
te vervoeren, waar ze een oogje op de kinderen kunnen houden, zeer op
prijs stellen. Als kleine kinderen op de middelste stoel voor vervoerd
worden, adviseert Honda de stoel zo ver mogelijk naar achteren te
plaatsen. De middelste stoel voor en de buitenste stoelen achter zijn
uitgerust met ISOFIX-bevestigingen voor de bevestiging van
kinderzitjes. Elk van deze stoelen heeft onder aan de achterzijde van
de rugleuning tevens een bevestigingspunt voor de bevestiging van een
gordel om een kinderzitje vast te zetten.
Het stuurwiel is horizontaal en verticaal verstelbaar en de in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel maakt het mogelijk een optimale
zitpositie in te stellen. De belangrijkste instrumenten zijn zichtbaar
als een donker paneel zolang het contact uit staat dat verandert in
een helder display als de sleutel in het contactslot gestoken wordt.
De versnellingspook is optimaal binnen handbereik in het dashboard
geplaatst.
Naast het aflegvak en de opbergruimte in de middelste stoel zijn er
elders in het interieur nog volop opbergmogelijkheden: een royaal
dashboardkastje, grote vakken in de portieren â in de achterportieren
groot genoeg voor grote flessen â een afsluitbaar vak in de
middenconsole, een uitklapbaar muntenvak naast de stuurkolom en een
uittrekbare bekerhouder met ruimte voor drie bekers in het onderste
deel van het dashboard. Ook voor de passagier op de middelste
zitplaats voor is een zonneklep aanwezig, evenals een voetensteun en
eigen uitstroomopeningen voor de ventilatie en verwarming.
De relatief grote spoorbreedte van de FR-V en de geometrie van de
wielophanging die het rolcentrum dichter naar het zwaartepunt
verplaatst, maken het gebruik van soepelere veren mogelijk, waardoor
het rijgedrag van de FR-V uiterst soepel is, de carrosserie zoveel
mogelijk horizontaal blijft, de stabiliteit in de bocht dik in orde is
en het rijcomfort op een hoog niveau ligt. De draaicirkel met een
diameter van 11,2 m is de kleinste in de klasse van de FR-V en een
gevolg daarvan is dat de auto uiterst gemakkelijk te manoeuvreren is.
De veiligheid wordt nog verder verhoogd door het zelfontwikkelde
Vehicle Stability Assist-systeem (VSA), het vierkanaals ABS met
elektronische remkrachtverdeling EBD (Electronic Brake force
Distribution) en Brake Assist. Het remsysteem is uitgerust met
geventileerde remschijven voor en massieve remschijven achter.
De FR-V 2.2 i-CTDi is leverbaar in twee uitvoeringen, Comfort en
Executive. Tot de standaarduitrusting behoren airbags en side airbags
voor plus curtain airbags over de volle lengte, elektrische
ruitbediening voor en achter, een Keyless Entry-systeem, automatische
airconditioning, radio/CD-speler, startblokkering, alarm, verwarmde
buitenspiegels, stuurwielbediening voor het audiosysteem, cruise
control, VSA en 16 inch velgen. Bij de Executive komen daar nog bij:
mistlampen voor, een sunroof, verwarmde stoelen, lichtmetalen velgen,
ruitenwissers met regensensor, inklapbare buitenspiegels en een
hoogwaardige radio met 6 CD-wisselaar.
De FR-V 2.2 i-CTDi is leverbaar vanaf augustus 2005.
AutoRai