Leve de krant !?
10-mei-05
Op dinsdagmiddag 24 mei organiseert het Bedrijfsfonds voor de Pers in
Restaurant Club 11 in het Post CS gebouw in Amsterdam de
discussiebijeenkomst Leve de krant !? met bespiegelingen over de
toekomst van media, journalistiek en het gedrukte woord.
De Toekomstraad, een panel van kunstenaars en media- en
communicatiedeskundigen, heeft nagedacht over de toekomst van de media
en het mediagebruik in Nederland. Zij presenteert die middag een essay
met daarin geen kant en klare conclusies, maar visies en ideeën die
tot nadenken moeten prikkelen. Zal de televisie in de toekomst nog een
functie als nieuwsmedium vervullen? Zullen kranten hun voortrekkersrol
als nieuwsleverancier behouden? Of is die rol weggelegd voor het
internet? En welke rol vervullen journalisten hierin? Wordt hun rol
dusdanig dat er een transfermarkt voor journalisten ontstaat?
Verschillende onderzoekers en analisten houden zich die middag bezig
met de vraag wat journalistiek aan het begin van de 21e eeuw inhoudt.
Zij voorzien onder meer dat de rol van journalist verschuift van
beschrijver naar duider. Wat is de rol van het internet daarbij? Hoe
kunnen/moeten opleidingen voor de journalistiek daarop inspelen?
Het Bedrijfsfonds voor de Pers signaleerde in het beleidsessay Tussen
krantebedrijf en mediaconcern (1992) dat de krant alleen, gegeven de
terugloop in oplagen en advertentievolumina, in de toekomst een te
smalle basis is voor een dagbladonderneming. Uitgevers kunnen hierop
inspelen door productinnovatie, maar hoe? Het zou voor de hand liggen
die ondernemingen toe te staan bijvoorbeeld omroep op commerciële
basis te verzorgen en aldus positie te kiezen in het scala van
mogelijkheden tussen krantenbedrijf en mediaconcern. Recentelijk
bepleitte de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid in zijn
rapport Focus op Functies, mede gezien de maatschappelijke functies
van media-aanbieders, eveneens een versoepeling van de beperkingen
voor de omvang en concentratie van aanbieders. Om dit soort
onderwerpen nader en mede in relatie tot elkaar te belichten,
organiseert het Bedrijfsfonds deze discussiebijeenkomst.
Het programma van die middag begint om één uur met de ontvangst van de
gasten en wordt om half twee gevolgd door een welkomstwoord van Wim
Noomen, voorzitter van het Bedrijfsfonds en middagvoorzitter. Daarna
staan drie presentaties op het programma: Melcher de Wind en Ad de
Jong presenteren het essay van de Toekomstraad Visies en ideeën over
media en mediagebruik, Peter Olsthoorn doet verslag van het onderzoek
van Netkwesties naar pers en nieuwe media en Mark Deuze vergelijkt
bevindingen betreffende journalistiek in het elektronische tijdperk in
Nederland en Amerika. Na de theepauze (om drie uur) staan de
ontwikkelingen in het medialandschap, het antwoord hierop vanuit
journalistiek en uitgeverij en de vraag hoe de (elektronische) krant
in 2010 er uit zal zien centraal. In een drietal forumdiscussies laten
Monique van Dusseldorp, Richard van der Wurff (UvA), Erik van Heeswijk
(NVJ), Frank Huysmans (SCP), Wiel Schmetz (Fontys), Loes de Vos (De
Nieuwe Omroep), Roland Pelle (Kidsweek), Angèle Goossens (Publishing
for Results), Harry Bouwman (De Telegraaf Nieuwe Media), Marleen
Stikker (Waag Society), Pieter Broertjes (de Volkskrant), Hans
Verploeg (NVJ) en Kees Spaan (NUV, Groep Dagbladen) hun licht over
deze problematiek schijnen. Het geheel wordt rond zes uur afgesloten
met een borrel, maar niet voordat trendwatcher Adjiedj Bakas zich als
mediaconsument over de toekomst van de krant heeft uitgelaten.
Indien u deze bijeenkomst wilt bijwonen kunt u zich opgeven per
e-mail: info@bedrijfsfondspers.nl. Aan het bijwonen van de bijeenkomst
zijn geen kosten verbonden. Het volledige programma is te vinden op
www.bedrijfsfondspers.nl.
Bedrijfsfonds voor de Pers