Bedrijfsfonds voor de Pers

Leve de krant !?

10-mei-05

Op dinsdagmiddag 24 mei organiseert het Bedrijfsfonds voor de Pers in Restaurant Club 11 in het Post CS gebouw in Amsterdam de discussiebijeenkomst Leve de krant !? met bespiegelingen over de toekomst van media, journalistiek en het gedrukte woord.

De Toekomstraad, een panel van kunstenaars en media- en communicatiedeskundigen, heeft nagedacht over de toekomst van de media en het mediagebruik in Nederland. Zij presenteert die middag een essay met daarin geen kant en klare conclusies, maar visies en ideeën die tot nadenken moeten prikkelen. Zal de televisie in de toekomst nog een functie als nieuwsmedium vervullen? Zullen kranten hun voortrekkersrol als nieuwsleverancier behouden? Of is die rol weggelegd voor het internet? En welke rol vervullen journalisten hierin? Wordt hun rol dusdanig dat er een transfermarkt voor journalisten ontstaat?

Verschillende onderzoekers en analisten houden zich die middag bezig met de vraag wat journalistiek aan het begin van de 21e eeuw inhoudt. Zij voorzien onder meer dat de rol van journalist verschuift van beschrijver naar duider. Wat is de rol van het internet daarbij? Hoe kunnen/moeten opleidingen voor de journalistiek daarop inspelen?

Het Bedrijfsfonds voor de Pers signaleerde in het beleidsessay Tussen krantebedrijf en mediaconcern (1992) dat de krant alleen, gegeven de terugloop in oplagen en advertentievolumina, in de toekomst een te smalle basis is voor een dagbladonderneming. Uitgevers kunnen hierop inspelen door productinnovatie, maar hoe? Het zou voor de hand liggen die ondernemingen toe te staan bijvoorbeeld omroep op commerciële basis te verzorgen en aldus positie te kiezen in het scala van mogelijkheden tussen krantenbedrijf en mediaconcern. Recentelijk bepleitte de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid in zijn rapport Focus op Functies, mede gezien de maatschappelijke functies van media-aanbieders, eveneens een versoepeling van de beperkingen voor de omvang en concentratie van aanbieders. Om dit soort onderwerpen nader en mede in relatie tot elkaar te belichten, organiseert het Bedrijfsfonds deze discussiebijeenkomst.

Het programma van die middag begint om één uur met de ontvangst van de gasten en wordt om half twee gevolgd door een welkomstwoord van Wim Noomen, voorzitter van het Bedrijfsfonds en middagvoorzitter. Daarna staan drie presentaties op het programma: Melcher de Wind en Ad de Jong presenteren het essay van de Toekomstraad Visies en ideeën over media en mediagebruik, Peter Olsthoorn doet verslag van het onderzoek van Netkwesties naar pers en nieuwe media en Mark Deuze vergelijkt bevindingen betreffende journalistiek in het elektronische tijdperk in Nederland en Amerika. Na de theepauze (om drie uur) staan de ontwikkelingen in het medialandschap, het antwoord hierop vanuit journalistiek en uitgeverij en de vraag hoe de (elektronische) krant in 2010 er uit zal zien centraal. In een drietal forumdiscussies laten Monique van Dusseldorp, Richard van der Wurff (UvA), Erik van Heeswijk (NVJ), Frank Huysmans (SCP), Wiel Schmetz (Fontys), Loes de Vos (De Nieuwe Omroep), Roland Pelle (Kidsweek), Angèle Goossens (Publishing for Results), Harry Bouwman (De Telegraaf Nieuwe Media), Marleen Stikker (Waag Society), Pieter Broertjes (de Volkskrant), Hans Verploeg (NVJ) en Kees Spaan (NUV, Groep Dagbladen) hun licht over deze problematiek schijnen. Het geheel wordt rond zes uur afgesloten met een borrel, maar niet voordat trendwatcher Adjiedj Bakas zich als mediaconsument over de toekomst van de krant heeft uitgelaten.

Indien u deze bijeenkomst wilt bijwonen kunt u zich opgeven per e-mail: info@bedrijfsfondspers.nl. Aan het bijwonen van de bijeenkomst zijn geen kosten verbonden. Het volledige programma is te vinden op www.bedrijfsfondspers.nl.