Gemeente Hengelo
Burgerjaarverslag 2004 verschenen
In het burgerjaarverslag brengt de burgemeester verslag uit over de
kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening, de burgerparticipatie
en de klachtenafhandeling door de gemeente. Extra aandacht is er deze
keer voor de dienstverlening op het gebied van bouwen, wonen en
milieu. De burgemeester stelt dat er goed wordt gepresteerd, maar dat
er ook onderwerpen zijn die nog verbetering behoeven. Tevens is er
aandacht voor veiligheid in Hengelo en voor de regionale
samenwerkingsverbanden. De burgemeester spreekt de hoop uit dat dit
burgerjaarverslag mag bijdragen aan de betrokkenheid van onze inwoners
bij de gemeente en bij de politiek. Het college van B&W heeft
inmiddels besloten voor de gemeentelijke producten waar de burger het
meest gebruik van maakt meetbare prestatienormen vast te stellen. De
komende jaren zal gemeten worden of de geleverde dienstverlening aan
deze normen voldoet.
Kwaliteit van de dienstverlening
Uit de eind 2004 gehouden omnibusenquête blijkt dat de Hengelose
burgers in het algemeen tevreden zijn over de gemeentelijke
dienstverlening. Aandachtspunt is het onderhoudsniveau van het groen
en de straten en pleinen in de woonbuurten. De waardering van de
burgers voor het onderhoudsniveau is licht afgenomen. Een ander punt
van aandacht is de afhandeling van brieven. De tevredenheid van de
burger hierover is nog steeds laag en ook is gebleken dat niet iedere
klachtenbrief als zodanig wordt herkend.
Verbetering van de kwaliteit
De gemeente Hengelo streeft ernaar om de tevredenheid van haar burgers
met de dienstverlening te vergroten. Daarom wordt regelmatig gemeten
hoe de burger over producten en diensten oordeelt. Met behulp van deze
gegevens worden per product zoveel mogelijk duidelijke prestatie-eisen
geformuleerd. Daarnaast zal in de dienstverlening zoveel mogelijk
volgens de regel zeg wat je doet en doe wat je zegt moeten worden
gewerkt. In het burgerjaarverslag wordt geconstateerd dat klachten van
burgers uiteindelijk ook een bijdrage kunnen leveren aan de
verbetering van de dienstverlening van de gemeente.
Burgerparticipatie
In februari 2004 is de handleiding Interactief werken vastgesteld.
Hierin staan de spelregels beschreven op basis waarvan de
gemeentelijke organisatie met de Hengelose samenleving wil
communiceren. De werking van deze handleiding in de praktijk is
geëvalueerd. Eén van de besluiten na deze evaluatie is dat er scherper
gekeken zal gaan worden hoe de burger bij de beleidsvoorbereiding
betrokken kan worden. Naast bijvoorbeeld het positief gewaardeerde
internetpanel, zijn er in 2004 twee nieuwe participatievormen
ingevoerd: het project Hengelo 2030 en chatten via het internet. Ook
zijn gemeenteraadsleden bij verschillende inwoners op huiskamerbezoek
geweest.
Het volledige burgerjaarverslag is te bekijken op
www.hengelo.nl en is af te halen in de Gemeentewinkel in het stadhuis.