Ingezonden persbericht


Ecoduct, zoab en lagere snelheid moeten snelweg acceptabel maken

Natuur- en Milieuorganisaties voor beperkte uitbreiding A50

Arnhem 23 mei 2005

In hun reactie op de Trajectnota/MER A50 Ewijk-Grijsoord pleiten de Gelderse Milieufederatie, Staatbosbeheer Regio Oost en Vereniging Natuurmonumenten Gelderland voor een beperkte uitbreiding van de A50. Voor de kruising met de Waal is de aanleg van een parallelle brug aan de westkant van de bestaande brug nodig. Voor de rest van het tracé moet het zogenaamde benuttingalternatief met plus- of spitsstroken worden uitgevoerd. Om de slechte inpassing uit het verleden ongedaan te maken is het nodig dat bij de Doorwerthse Heide een ecoduct wordt aangelegd, er dubbellaags zoab over het gehele traject wordt toegepast en de maxiumsnelheid wordt teruggebracht van 100 naar 80 km/uur.

In het najaar van 2004 is door alle betrokken gemeenteraden, de KAN-Raad en Provinciale Staten besloten voor een verbreding van de A50 (Ewijk-Valburg) en geen doortrekking van de A73. Naast de lagere kosten gaven het geringer aantal negatieve effecten op landschap, natuurwaarden, leefbaarheid en de geringere aantasting van de open ruimte de doorslag bij deze keuze.

De Gelderse Milieufederatie e.a. ondersteunen deze regionale keuze, maar vinden de negatieve effecten van de A50 op de omgeving nog te groot. Zij stellen voor om uit te gaan van het Meest Milieuvriendelijk Alternatief met een aantal aanpassingen.

Om de ecologische barrièrewerking van de A50 op de Veluwe voor diverse diersoorten op te heffen is een ecoduct bij de Doorwerthse Heide nodig. Hierdoor worden de natuurgebieden aan weerszijden van de A50 weer met elkaar worden verbonden.

Verder is de geluidbelasting in de natuurgebieden veel te hoog. Dubbellaags zeer open asfalt beton (zoab) reduceert het geluid.

Bij de woonkernen is daarnaast de aanleg van geluidschermen gewenst. De norm voor luchtkwaliteit met betrekking tot fijn stof zal ondanks het schoner worden van het wagenpark langs de A50 in 2020 niet worden gehaald. Extra inspanning is nodig. De Gelderse Milieufederatie e.a. pleiten dan ook voor een verlaging van de maximum snelheid naar 80 km/uur. Niet alleen zal hierdoor de uitstoot van fijn stof verder afnemen, maar deze maximumsnelheid heeft tevens een positief effect op de doorstroming van het verkeer en vermindert de geluidbelasting naar de omgeving.

Ten slotte vinden de Gelderse Milieufederatie e.a. het noodzakelijk dat snel een gedifferentieerde kilometerheffing naar plaats, tijd en milieukenmerken van het voertuig wordt ingevoerd. Deze heffing zorgt ervoor dat ook in 2020 de doorstroming blijft gegarandeerd, waardoor files en daarmee de extra vervuiling van optrekkend vrachtverkeer zoveel mogelijk wordt beperkt.

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht