Contactpersoon
Datum
23 mei 2005
Ons kenmerk
DGTL 05.003275
Doorkiesnummer
Bijlage(n)
1
Uw kenmerk
EZ05000215
Onderwerp
Brief van Kloosbeheer te Rotterdam
Geachte voorzitter,
Bij brief van 25 april 2005 met bovengenoemd kenmerk heeft u aangegeven een
brief te hebben ontvangen van de firma Kloosbeheer BV te Rotterdam,
betreffende het gestegen loodsgeldtarief per 1 maart 2005 in de regio
Amsterdam/IJmond. U verzoekt om mijn
reactie.
In bijlage treft u aan een brief van 12 april 2005 aan Kloosbeheer waarin
is aangegeven hoe het loodsgeld thans tot stand komt. Tevens is in deze
brief aangegeven dat naar
verwachting vanaf medio 2006 door de Nederlandse Mededingingsautoriteit
toezicht op het Loodswezen zal worden gehouden en ook de wijze van
tariefsvaststelling zal gaan veranderen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Contactpersoon
mr L.P.M. van der Meij
Datum
12 april 2005
Ons kenmerk
DGTL 05.003251
Doorkiesnummer
070 - 351 1595
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
8301
Onderwerp
Loodsgeldtarieven regio Amsterdam-IJmond
Geachte heer Boekhoud,
Via de Nederlandse Mededingingsautoriteit ontving ik uw brief waarin u
aangeeft het niet eens te zijn met het op 1 maart geldende loodsgeldtarief
in de regio IJmond. Met name doelt u daarbij op de wijziging van het
Loodsgeldbesluit en het westwaarts verschuiven van de grens tussen het Zee-
en Binnenloodsgeldtarief en de daaruit voortvloeiende tariefstijgingen.
De NMa gaat in zijn brief uitgebreid in op het wettelijk kader waarbinnen
de tariefsvorming van het loodsgeld plaatsvindt. Kortheidshalve verwijs ik
u daarnaar. Voorts is het in het kader van het tot stand komen van het
loodsgeldtarief van belang dat reeds in 2003 vanuit de Overleggroep
Loodsgeldtarieven (LOT), werd aangegeven dat het Loodsgeldbesluit gewijzigd
diende te worden. De door de sector gewenste ontwikkeling in de
loodsgeldtarieven, i.c. reeds een aanvang te maken met het afbouwen van de
bestaande kruissubsidies, diende meer toekomstvast te worden door de
introductie van gedifferentieerde en geregionaliseerde tarieven.
De externe consultatie van de wijzigingen van het Loodsgeldbesluit is
uitgevoerd door de partijen van het LOT op 10 mei 2004, in vergadering
bijeen voor overleg over de loodsgeldtarieven voor het jaar 2005. Uit het
verslag van dit overleg blijkt dat de havenregio's Amsterdam IJmond, Noord
en de Scheldemonden een gedifferentieerde stijging van de tarieven gericht
op een regionaal kostendekkende exploitatie als zodanig kunnen accepteren.
Daarmee geven deze regio's aan dat zij, tezamen met de vertegenwoordigers
van de regio Rotterdam, positief ten opzichte van de voorgestelde
wijzigingen van het Loodsgeldbesluit staan. Op grond van deze bevindingen
is het Loodsgeldbesluit in verdere procedure genomen, resulterend in de
publicatie in het Staatsblad 2004/617.
De door de regio Amsterdam IJmond geuite kanttekeningen in bovengenoemd LOT-
overleg kan ik niet anders plaatsen dan gemaakt in het kader van het
verplichte tariefsoverleg dat het Loodswezen, de reders en het
havenbedrijfsleven op grond van artikel 15a van de Scheepvaartverkeerswet
dienen te voeren. Na dit overleg formuleert het Loodswezen een voorstel
waarin al dan niet rekening is gehouden met de door partijen geuite
kritiekpunten, en stuurt een definitief voorstel toe aan de minister van
Verkeer en Waterstaat.
De Minister kan dit tariefsvoorstel slechts op twee formele gronden
marginaal toetsen, namelijk of het in strijd is met het recht, c.q. de
verdragsrechtelijke tariefskoppeling met Vlaanderen en aan het algemeen
belang. In de Permanente Commissie van 15 oktober 2004 heeft de toetsing
aan het recht plaatsgevonden. Daar het tariefsvoorstel voorts binnen de
wettelijke index blijft én niet leidt tot onacceptabele verschuiving van de
concurrentieverhoudingen tussen de verschillende havenregio's, is ook de
toets aan het algemeen belang positief. Bij gebreke aan verdere
toetsingscriteria kan de minister dan niet anders dan het tariefsvoorstel
goedkeuren.
Tegen bovenstaande achtergrond kan ik niet ingaan op uw voorstel om
maatregelen te treffen ten einde de nadelen voor Reefer Agencies ongedaan
te maken, c.q. te voorkomen, omdat de wettelijke mogelijkheden hiertoe
ontbreken.
Wellicht ten overvloede wil ik u er op wijzen dat door alle betrokken
partijen reeds meerdere jaren kritiek wordt geuit op de wijze waarop het
loodsgeldtarief jaarlijks tot stand komt. Dit is onder meer de reden om de
Nederlandse Mededingingsautoriteit zodanige wettelijke bevoegdheden te
geven dat op basis van een transparante boekhouding van het Loodswezen en
een goedgekeurd kostentoedelingsmodel, een loodsgeldtarief kan worden
vastgesteld. Daarnaast zal het tevens mogelijk gaan worden dat het
Loodswezen een efficiencykorting opgelegd krijgt zodat het totale
kostenniveau van het Loodswezen zal afnemen. Deze lagere kosten laten zicht
vertalen in lagere tarieven. Het havenbedrijfsleven zal in dit proces
worden betrokken. Het ligt in de bedoeling het nieuwe systeem van
tariefsvaststelling medio 2006 in te voeren.
Hoogachtend,
DE DIRECTEUR-GENERAAL TRANSPORT EN LUCHTVAART,
J. Tammenoms Bakker
Ministerie van Verkeer en Waterstaat