Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Datum Uw brief Ons kenmerk
(Kenmerk)
23 mei 2005 DMN 2005-202
Onderwerp
Baten- lastenstelsel Roerende Zaken
1. Inleiding en Samenvatting
Bij brief d.d. 19 mei 2003 (kamerstuk 28 884 nr.
1) heb ik aan u medegedeeld dat het mijn
voornemen was om per 1 januari 2004 over te gaan
op het instellen van een baten- lastendienst te
weten Domeinen Roerende Zaken.
Deze invoering is uitgesteld tot 1 januari 2005
dit naar aanleiding van opmerkingen van de
Algemene Rekenkamer over het financieel
beheer bij Domeinen Roerende Zaken en de door u
gevraagde nadere inlichtingen in de brief d.d. 2
juni 2003 over de actuele stand van zaken, de
uitkomsten van de tussenbalans en de conclusies
die de minister van Financiën daaraan verbindt.
In antwoord op deze brief heb ik u op 1
september 2003 (28 884, nr. 2) geïnformeerd over
mijn besluit om de start van de dienst Domeinen
Roerende
Zaken die een baten- lastenstelsel voert, uit te
stellen tot 1 januari 2005. Inmiddels is het
financiële beheer op orde, deze administratie
levert structureel de gewenste informatie op
voor de besturing en de doelmatigheid van een
baten- lastenstelsel.
Bij brief van 5 juli 2004 (kamerstuk 28 884 nr.
3) heb ik u medegedeeld dat het mijn voornemen
is om per 1 januari 2006 de invoering te
realiseren, aangezien het doelmatiger is om de
start van het Landelijk Beslaghuis parallel te
laten lopen met de start van de baten-
lastendienst Domeinen Roerende Zaken.
Op grond van de voorhangprocedure van artikel 10
van de Comptabiliteitswet wil ik bevestigen dat
het mijn voornemen is om per 1 januari 2006 over
te gaan op het instellen van een baten-
lastendienst voor Domeinen Roerende Zaken. Deze
voorhangprocedure houdt in dat het besluit tot
instelling niet eerder wordt genomen dan 30
dagen nadat het voornemen daartoe schriftelijk
ter kennis is gebracht van de Tweede Kamer van
de Staten-Generaal. Indien de Kamer binnen 30
dagen na ontvangst van de kennisgeving of binnen
14 dagen na het verstrekken van nadere
inlichtingen zich uitspreekt tegen het besluit,
wordt het besluit niet genomen.
Het kabinet is, gehoord het positieve oordeel
van de Toetsingscommissie Verzelfstandigingen,
met mij van mening dat Domeinen Roerende Zaken
heeft aangetoond te kunnen voldoen aan de
specifieke beheersregels die de doelmatigheid
van de dienst zullen bevorderen.
Alvorens in te gaan op de specifieke aspecten
inzake de invoering van het baten-lastenstelsel
voor Domeinen Roerende Zaken wil ik u eerst
nader informeren over de noodzakelijke
aanpassingen om de werkwijze uit het project
Landelijk Beslaghuis te implementeren.
2. Project Landelijk Beslaghuis
In het project Landelijk Beslaghuis worden
afspraken gemaakt tussen het kernministerie van
Justitie, het Openbaar Ministerie, Domeinen
Roerende Zaken en de Politie over de procedures
ter zake van de strafrechtelijk inbeslaggenomen
goederen. Het doel van deze afspraken is om een
efficiëntere en effectievere werkwijze in te
voeren voor het ketenproces dat bestaat uit het
afnemen, registreren, categoriseren, vervoeren,
bewaren en verwerken van inbeslaggenomen
goederen. Over al deze procesonderdelen bestaat
overeenstemming tussen de verschillende
hierboven genoemde partners. Sommige onderdelen
moeten overigens nog nader worden uitgewerkt.
Om geen vertraging op te lopen, is de huidige
planning dat de werkwijze van het Landelijk
Beslaghuis gefaseerd zal worden ingevoerd, te
beginnen op 1 juli 2005 in de regio Den Haag en
uitmondend in een integrale invoering in 2006.
3. Ministeriële verantwoordelijkheid
Met de introductie van baten-lastendiensten
binnen de Rijksoverheid is de mogelijkheid
gecreëerd om met behoud van de volledige
ministeriële verantwoordelijkheid de beperkingen
in de bedrijfsvoering, die goede
prestatieafspraken in de weg staan, weg te
nemen. Deze diensten kenmerken zich door een
resultaatgericht besturingsmodel in combinatie
met een baten-lastenadministratie. De
ministeriële verantwoordelijkheid bij
baten-lastendiensten houdt in dat de minister
door het parlement ter verantwoording kan worden
geroepen voor het gehele handelen van de dienst.
Als Minister van Financiën zullen mijn
bevoegdheden ten aanzien van Domeinen Roerende
Zaken volledig intact blijven.
4. Waarom de overgang naar baten-lastendienst
Domeinen Roerende Zaken is belast met het
verwerken (zoals bewaren en
verkopen) van overtollige en inbeslaggenomen
roerende zaken van de
Staat en maakt op dit moment deel uit van de
dienst Domeinen van het ministerie van
Financiën. Na het verkrijgen van de status van
een baten- lastendienst valt Domeinen Roerende
Zaken rechtstreeks onder
de plv. secretaris-generaal van dit ministerie.
De plv. secretaris-generaal
heeft de rol van eigenaar van de baten-
lastendienst Domeinen Roerende zaken.
De toeleverende klant - de verschillende
ministeries - is de opdrachtgever van de baten-
lastendienst Domeinen Roerende Zaken.
Domeinen Roerende Zaken wil een resultaatgericht
besturingsmodel. Hiertoe maakt Domeinen Roerende
Zaken afspraken met de opdrachtgevers over de
kwaliteit en kwantiteit van de te leveren
producten en diensten en de daarvoor te
maken kosten. De eisen en wensen van de
opdrachtgevers staan daarbij
voorop.
5. De wijze waarop de dienst voldoet aan de
instellingsvoorwaarden
De praktijk leert dat het toepassen van de
instellingsvoorwaarden een groot veranderproces
is. Niet alleen van de dienst zelf maar ook voor
haar omgeving. Het is meer dan alleen het
formuleren van een papieren werkelijkheid. Het
resultaatgericht werken moet tussen de oren
komen te zitten bij zowel de baten-lastendienst
als haar omgeving.
Domeinen Roerende Zaken moet aan een aantal
instellingscriteria voldoen om het baten-
lastenstelsel te mogen voeren. De invulling van
de instellingsvoorwaarden van Domeinen Roerende
Zaken is aan u verzonden als bijlage bij de
brief d.d. 19 mei 2003 (kamerstuk 28 884 nr. 1).
Het traject tot het instellen van een baten-
lastenstelsel is begeleid door het BiFi-team
(Begeleidingsteam Verzelfstandigingen van de
ministeries van BZK en Financiën). Daarbij is
uitgegaan van de twaalf instellingsvoorwaarden
die in januari 2000 met de Tweede Kamer zijn
overeengekomen (kamerstuk 26 974 nr. 3). In
overleg met de betrokken ketenpartners uit het
project Landelijk Beslaghuis is de uitwerking
van enkele instellingsvoorwaarden enigszins
gewijzigd. Het betreft de veranderende werkwijze
ten aanzien van de strafrechterlijk
inbeslaggenomen goederen. De uitwerking hiervan
treft u aan in bijlage 1.
6. Doelmatigheid en nulmeting
Met de instelling van een baten- lastendienst
wordt beoogd de doelmatigheid van de dienst te
vergroten.
Belangrijke doelstellingen van Domeinen Roerende
Zaken zijn onder andere
kostenbeheersing, doelmatigheid en
flexibiliteit. Om deze doelstellingen te
realiseren is het noodzakelijk te werken met
kostprijzen. Het
baten- lastenstelsel maakt dit mogelijk. In dit
stelsel worden de uitgaven en
ontvangsten toegerekend aan de perioden waarop
ze betrekking hebben.
Het ontwikkelde kostprijsmodel maakt het
mogelijk kostprijzen in de tijd te
vergelijken en daarmee de doelmatigheid te
meten. Bovendien bevordert
het werken met kostprijzen het kostenbewustzijn,
zowel bij de opdrachtgevers
van Domeinen Roerende Zaken als bij de
medewerkers.
De belangrijkste prikkel tot doelmatigheid voor
Domeinen Roerende
Zaken zelf, is de eenduidige en transparante
relatie die bestaat tussen de
output en de daarvoor ingezette mensen en
middelen. Door te werken
met outputramingen en genormeerde productkosten
wordt de planningsfunctie
aanzienlijk versterkt en wordt een
beheersmechanisme ingevoerd dat de
werkelijke kosten vergelijkt met de toegestane
kosten per product
(gegeven de kwaliteitseisen). Zowel in de
tariefonderhandelingen met de klant
en opdrachtgever als binnen Domeinen Roerende
Zaken zullen de
ontwikkelingen van de prijs, het volume en de
kwaliteit veel nadrukkelijker
onderwerp van aandacht zijn. Dit geldt ook voor
de doelmatigheid van
nieuwe investeringen.
Voor een goede analyse van de doelmatigheid van
een baten-lastendienst is het van belang dat
voorafgaand aan de start een nulmeting wordt
uitgevoerd. Met behulp van deze nulmeting kan
vervolgens de jaren erna worden gekeken of
inderdaad de doelmatigheid van de dienst is
toegenomen.
Vanaf 1 oktober 2004 is Domeinen Roerende Zaken
gestart met het proefdraaien met een baten-
lastenstelsel. Zo werkt Domeinen Roerende Zaken
inmiddels met een automatiseringssysteem dat is
gebaseerd op de baten-lastenadministratie. Deze
administratie levert structureel de gewenste
informatie op voor de besturing en de
doelmatigheid van een baten- lastenstelsel, de
nulmeting en daarnaast informatie ten behoeve
van de klant, zoals doorlooptijden en de
kostprijs. Het Openbaar Ministerie zal vanaf 1
september a.s. starten met het beoordelen van de
reguliere "pro forma" factuur, dit is één van de
onderdelen van het proefdraaien.
Voorafgaand aan het proefjaar 2005 heeft met
behulp van o.a. kostprijsindicatoren een
nulmeting plaatsgevonden. Op basis hiervan zijn
diverse doelmatigheidsindicatoren bepaald. In de
begroting en verantwoording zal als baten-
lastendienst structureel over deze indicatoren
worden gerapporteerd.
Wat de werkzaamheden van Domeinen Roerende Zaken
van overtollig gestelde Rijksgoederen betreft,
verloopt dit proces goed.
De gewijzigde werkzaamheden betreffende de
strafrechtelijk inbeslaggenomen goederen
voortkomend uit het project Landelijk Beslaghuis
worden stapsgewijs ingevoerd tijdens het
proefdraaien, beginnend vanaf 1 juli 2005 in de
regio Den Haag. De belangrijkste en grootste
aanleverende klant voor Domeinen Roerende Zaken
waar het inbeslaggenomen goederen betreft, is de
Politie. De rekening voor de afhandeling van de
inbeslaggenomen goederen door de Politie,
inclusief de wijzigingen door de implementatie
van het project het landelijk beslaghuis moet
worden betaald door het Openbaar Ministerie. Een
van de onderdelen van het proefdraaien is de
beoordeling van de prestatiegegevens van
Domeinen Roerende Zaken, door de betaler van de
factuur, in dit geval het Openbaar Ministerie.
Gedurende 2005 zullen Domeinen en het Openbaar
Ministerie op gezamenlijk vastgestelde
tijdstippen de resultaten van het proefdraaien
evalueren met behulp van de kostprijs en
kwaliteitsindicatoren. Uitleg over de prikkels
ten aanzien van de doelmatigheidsindicatoren
treft u aan in de bijlage omgevingsanalyse
Domeinen Roerende Zaken.
7. Stand van zaken financieel beheer
Een belangrijk kenmerk van het baten-
lastendienstmodel is een grotere transparantie
ten aanzien van de prestaties en
bedrijfsvoering. Mede door deze grotere
transparantie krijgt het financieel beheer elk
jaar veel aandacht in de rapportage van de
Algemene Rekenkamer. De baten-lastendiensten
dienen ook het voorbeeld te zijn van goede
bedrijfsvoering binnen de rijksoverheid.
Derhalve wordt er groot belang gehecht aan het
op orde zijn van het financieel beheer van
baten- lastendiensten.
Mede daarom wordt bij Domeinen Roerende Zaken
tijdens het proefdraaien en in de rapportage
over de uitkomsten daarvan intensief aandacht
besteed aan de
aspecten van financieel beheer en de bevindingen
uit onderzoeken van de
Auditdienst Financiën en de Algemene Rekenkamer.
In 2003 is bij Domeinen Roerende Zaken een
nieuwe administratieve
organisatie en een daarbij behorend intern
controlesysteem ingevoerd.
Vanaf begin 2004 wordt gewerkt conform de nieuwe
administratieve organisatie
en wordt toegezien op de naleving hiervan en op
de uitvoering van
interne controlemaatregelen.
De administratieve achterstanden in de
verwerking van ontvangen
partijen goederen zijn vanaf januari 2004
volledig weggewerkt.
8. De wijze waarop de Tweede Kamer in de
ontwerpbegroting en de eerste suppletore
begroting geïnformeerd zal worden
In de ontwerpbegroting van 2006 wordt de baten-
lastendienst toegelicht op het betreffende
beleidsartikel. Relevante en zinvolle
prestatieindicatoren over de baten- lastendienst
worden opgenomen in de toelichting bij
beleidsartikel 7. Deze indicatoren met
bijbehorende prestatiegegevens vormen het
uitgangspunt voor het verder in de tijd volgen
van de doelmatigheidsontwikkeling. De paragraaf
inzake de baten- lastendienst bevat
toelichtende, aanvullende gegevens met
betrekking tot de bijbehorende financiële
overzichten. In de toelichting wordt daarmee een
indicatieve openingsbalans opgenomen.
De eerste suppletore begroting in het eerste
uitvoeringsjaar als baten-lastendienst bevat de
definitieve openingsbalans. Daarnaast wordt in
deze suppletore begroting de formele nulmeting
opgenomen.
De minister van Financiën,
G. Zalm
Ministerie van Financiën