AEGON

23-05-2005

Zorgsector moet rekenschap en transparantie willen omarmen

Presentatie Rapport Sneller Beter aan minister Hoogervorst

De rechten en plichten van de klant moeten in de Nederlandse zorgsector duidelijker worden benoemd. Tegelijkertijd moet de zorgsector meer vrijheid én verantwoordelijkheid krijgen en moet het toezicht op de zorg worden gestroomlijnd. Hierdoor zal de klant centraal komen te staan in de zorg. Dat blijkt uit een rapport dat vandaag wordt gepresenteerd door Johan van der Werf, directievoorzitter van AEGON Nederland aan minister Hoogervorst van VWS, de NVZ vereniging van ziekenhuizen en aan de Orde van Medisch Specialisten.

AEGON heeft in het kader van het programma Sneller Beter van het ministerie van VWS, de NVZ vereniging van ziekenhuizen en de Orde van Medisch Specialisten onderzoek gedaan naar rekenschap en transparantie in de zorg. âDe financiële sector is een aantal jaren geleden begonnen aan een proces dat zal leiden tot verregaande transparantie en bescherming van de klant,â aldus AEGON-topman en Sneller Beter-gezant Johan van der Werf . âAls ik naar de zorgsector kijk zie ik dat deze ontwikkeling daar ook gaande is. Ik denk dat de ervaringen die AEGON heeft opgedaan ook waarde hebben voor de zorgsector.â Van der Werf presenteert zijn ervaringen en aanbevelingen in het rapport âRekenschap en transparantie moet je omarmenâ. De belangrijkste aanbevelingen luiden als volgt:

Benoem de rechten en de plichten van de klant

De overheid moet de âklant in de zorgâ (als verzekerde én als patiënt) het recht op informatie en keuzevrijheid geven. De informatie die voor de klant minimaal van belang is, heeft betrekking op drie aspecten van de zorg, namelijk de kwaliteit van het medisch handelen, de kwaliteit van de processen en de kwaliteit van de dienstverlening

Rekenschap en transparantie moet je omarmen

Ziekenhuizen en hun staf moeten rekenschap en transparantie omarmen. De buitenwereld verwacht dit in toenemende mate, maar het is ook in het belang van de sector zelf. Zij kunnen, door middel van het afleggen van rekenschap aan de klant, een proces van voortdurende verbetering in gang zetten.

Meer vrijheid én verantwoordelijkheid voor de zorgsector

De overheid moet zich herbezinnen op haar rol. De huidige gedetailleerde regelgeving moet plaats maken voor open geformuleerde principes. Zorgverzekeraars en ziekenhuizen krijgen daarmee ruimte om zelf meer verantwoordelijkheid te nemen en verbeteringen door te voeren. Bij de nieuwe rol van de overheid hoort, dat zij het meer dan voorheen opneemt voor de belangen van de klant.

Gestroomlijnd toezicht in het belang van de klant

Het toezicht moet gestroomlijnd worden en de belangen van de klant moeten in het toezicht centraal komen te staan. Het toezicht moet helder en krachtig zijn en in overleg met de sector invulling krijgen.

Door deze vier stappen op te volgen komt de klant in de zorg centraal te staan. AEGON heeft intensief gewerkt aan het eindrapport âRekenschap en transparantie moet je omarmenâ. Daarbij zijn tal van organisaties uit de gezondheidszorg geraadpleegd. Hun bijdragen hebben belangrijke input gevormd voor de totstandkoming van het eindrapport. Het volledige rapport kunt u vanaf maandag 23 mei, 13:30 uur, verkrijgen via www.aegon.nl en www.snellerbeter.nl.