AEGON
23-05-2005
Zorgsector moet rekenschap en transparantie willen omarmen
Presentatie Rapport Sneller Beter aan minister Hoogervorst
De rechten en plichten van de klant moeten in de Nederlandse
zorgsector duidelijker worden benoemd. Tegelijkertijd moet de
zorgsector meer vrijheid én verantwoordelijkheid krijgen en moet het
toezicht op de zorg worden gestroomlijnd. Hierdoor zal de klant
centraal komen te staan in de zorg. Dat blijkt uit een rapport dat
vandaag wordt gepresenteerd door Johan van der Werf,
directievoorzitter van AEGON Nederland aan minister Hoogervorst van
VWS, de NVZ vereniging van ziekenhuizen en aan de Orde van Medisch
Specialisten.
AEGON heeft in het kader van het programma Sneller Beter van het
ministerie van VWS, de NVZ vereniging van ziekenhuizen en de Orde van
Medisch Specialisten onderzoek gedaan naar rekenschap en transparantie
in de zorg. âDe financiële sector is een aantal jaren geleden
begonnen aan een proces dat zal leiden tot verregaande transparantie
en bescherming van de klant,â aldus AEGON-topman en Sneller
Beter-gezant Johan van der Werf . âAls ik naar de zorgsector kijk zie
ik dat deze ontwikkeling daar ook gaande is. Ik denk dat de ervaringen
die AEGON heeft opgedaan ook waarde hebben voor de zorgsector.â Van
der Werf presenteert zijn ervaringen en aanbevelingen in het rapport
âRekenschap en transparantie moet je omarmenâ. De belangrijkste
aanbevelingen luiden als volgt:
Benoem de rechten en de plichten van de klant
De overheid moet de âklant in de zorgâ (als verzekerde én als
patiënt) het recht op informatie en keuzevrijheid geven. De
informatie die voor de klant minimaal van belang is, heeft betrekking
op drie aspecten van de zorg, namelijk de kwaliteit van het medisch
handelen, de kwaliteit van de processen en de kwaliteit van de
dienstverlening
Rekenschap en transparantie moet je omarmen
Ziekenhuizen en hun staf moeten rekenschap en transparantie omarmen.
De buitenwereld verwacht dit in toenemende mate, maar het is ook in
het belang van de sector zelf. Zij kunnen, door middel van het
afleggen van rekenschap aan de klant, een proces van voortdurende
verbetering in gang zetten.
Meer vrijheid én verantwoordelijkheid voor de zorgsector
De overheid moet zich herbezinnen op haar rol. De huidige
gedetailleerde regelgeving moet plaats maken voor open geformuleerde
principes. Zorgverzekeraars en ziekenhuizen krijgen daarmee ruimte om
zelf meer verantwoordelijkheid te nemen en verbeteringen door te
voeren. Bij de nieuwe rol van de overheid hoort, dat zij het meer dan
voorheen opneemt voor de belangen van de klant.
Gestroomlijnd toezicht in het belang van de klant
Het toezicht moet gestroomlijnd worden en de belangen van de klant
moeten in het toezicht centraal komen te staan. Het toezicht moet
helder en krachtig zijn en in overleg met de sector invulling krijgen.
Door deze vier stappen op te volgen komt de klant in de zorg centraal
te staan. AEGON heeft intensief gewerkt aan het eindrapport
âRekenschap en transparantie moet je omarmenâ. Daarbij zijn tal van
organisaties uit de gezondheidszorg geraadpleegd. Hun bijdragen hebben
belangrijke input gevormd voor de totstandkoming van het eindrapport.
Het volledige rapport kunt u vanaf maandag 23 mei, 13:30 uur,
verkrijgen via www.aegon.nl en www.snellerbeter.nl.