Misleiding op producten moet stoppen
23 mei 2005
Consumentenbond overhandigt "gezond"gebakje aan Europarlementariërs
"Goed voor de concentratie!", "verbetert de stoelgang!", "verhoogt de
weerstand!" Dit soort kreten kunnen probleemloos op voedingsmiddelen
worden gezet, bewijs is niet nodig. Tenzij het Europees Parlement
aanstaande donderdag anders bepaalt in de stemming over gezondheids-
en voedingsclaims. 38 Europese consumentenorganisaties slaan de handen
vandaag ineen om het Parlement te overtuigen van het belang van deze
stemming. De Consumentenbond overhandigt daarom vandaag een gebakje
aan de Nederlandse Europarlementariërs dat er gezonder uitziet dan het
is...
Het Europees Parlement dreigt morgen een gevecht van 4 jaar tegen
misleiding van de consument in één klap van tafel te vegen in de
stemming over productclaims. Cruciaal is het punt van de bewijslast:
de Europese Commissie wil dat bedrijven vooraf wetenschappelijk
bewijzen dat een claim klopt. Het Parlement lijkt daar anders over te
denken, getuige de voorafgaande stemming in de milieu- en de
industriecommissie in Brussel. Wanneer de claims niet vooraf hoeven te
worden getoetst is het hek van de dam voor het misleiden van de
consument.
Gezien het snel groeiende aantal mensen met overgewicht, hart- en
vaatziekte en diabetes is het verstrekken van eerlijke informatie op
producten van cruciaal belang. Overheid en bedrijfsleven vinden dat de
verantwoordelijkheid voor het eetgedrag bij de consument zelf ligt.
Dan moet de consument wel eerlijke informatie krijgen om zijn keuze op
te baseren. Een stevige richtlijn voor claims draagt daar aan bij.
De Consumentenbond overhandigt vandaag een gebakje aan de Nederlandse
Europarlementariërs met claims als "maakt je slank!" en "20% meer
intelligentie!" om op ludieke wijze zichtbaar te maken hoe makkelijk
producenten van alles kunnen beweren op producten als leuzen op het
etiket niet vooraf wetenschappelijk bewezen hoeven worden. Ook willen
de consumentenorganisaties dat producten met veel vet, suiker of zout
niet mogen niet worden gepromoot als zijnde "gezond" zoals 0% vet op
lollies. Nu is dat wel mogelijk.
Meer informatie
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
beleid - zorgverzekeringen 2006
Wijngids Voor iedereen die van lekkere en betaalbare wijnen wil
genieten: Wijngids 2005
over de bond | vacatures | veelgestelde vragen | pers | disclaimer
Consumentenbond