Burgerjaarverslag
Datum: 23/05/2005
Burgerjaarverslag 2004: aandacht voor invloed, de wijken en
dienstverlening
Het nieuwe burgerjaarverslag is klaar. In dit verslag wordt veel
aandacht besteed aan de verschillende manieren waarop de inwoners van
de gemeente Soest in 2004 invloed hebben kunnen uitoefenen op het
gemeentelijke beleid; burgerparticipatie. Daarnaast wordt per wijk
gekeken welke beloftes er zijn gedaan en wat er daadwerkelijk is
aangepakt.
Dienstverlening
In een hoofdstuk over de kwaliteit van de dienstverlening is rekening
gehouden met de uitkomsten van een kleine enquête via deze website.
Daaruit kwam naar voren dat inwoners in het burgerjaarverslag graag
informatie aantreffen over de manieren waarop de gemeente probeert de
dienstverlening te verbeteren.
Het motto van het burgerjaarverslag 2004 is: elkaar actief ontmoeten
In het voorwoord zegt burgemeester Janssen daarover: "Inderdaad
hetzelfde als tijdens de viering van het jubileum van Soest. En dat is
niet voor niets, want door ontmoeting kunnen mensen zich met elkaar
verbonden gaan voelen. En dat is belangrijk, vooral in een tijd van
maatschappelijke onrust."
Het motto klinkt door in de fotocollage 'Samen voor Soest' en in de
uitgebreide aandacht voor de manieren waarop het gemeentebestuur en de
burgers elkaar tegenkomen bij het maken en uitvoeren van plannen.
Invloed in de praktijk. Zo heet het hoofdstuk over burgerparticipatie
in het nieuwe burgerjaarverslag. De mening van de inwoners van de
gemeente Soest wordt zeer op prijs gesteld. Daarom zijn er in 2004
veel momenten geweest waarop mensen konden meepraten, meedenken en
meedoen.
Het burgerjaarverslag maakt melding van een flink aantal voorbeelden.
Zoals het burgerinitiatief. Dit is afgelopen jaar in het leven
geroepen door de gemeenteraad zodat inwoners zelf onderwerpen op de
agenda van de raad kunnen zetten.
Het referendum
Het referendum dat het college van B&W heeft georganiseerd over het
vestigen van het voorkeursrecht op grond langs de Amersfoortsestraat
in Soesterberg is een ander voorbeeld van participatie dat in het
burgerjaarverslag aan bod komt.
Wijkbeheer
De gemeente Soest heeft wijkbeheer hoog in het vaandel staan. Daarom
is ook dit jaar in het burgerjaarverslag veel plek ingeruimd voor de
stand van zaken in de verschillende wijken. In kaders staat vermeld
welke beloftes er zijn gedaan en wat daar in 2004 van terecht is
gekomen. Onder het kopje 'werk in uitvoering' wordt vooruit geblikt
naar zaken die op korte termijn gerealiseerd moeten gaan worden.
De kwaliteit van de dienstverlening beslaat het laatste hoofdstuk van
het nieuwe burgerjaarverslag. De manieren waarop de inwoners van Soest
contact zoeken met de gemeente worden belicht. Ook wordt er gekeken
naar het aantal bezwaren en klachten dat is ingediend en de resultaten
van bemiddeling.
Uit een vergelijkend onderzoek door KPMG kwam Soest goed uit de bus
wat betreft dienstverlening. Maar het kan altijd nog beter. Daarom
wordt er hard gewerkt aan servicenormen. Dit zijn afspraken tussen de
gemeente en haar inwoners over het niveau van de dienstverlening.
Een samenvatting van de informatie uit het burgerjaarverslag is terug
te vinden in de nieuwe gemeentegids die in juli huis-aan-huis bezorgd
zal worden.
Iedereen die een exemplaar van het burgerjaarverslag wil ontvangen kan
een e-mail met adresgegevens sturen naar: molea@soest.nl of een
briefje naar: gemeente Soest, Communicatie, Antwoordnummer 120, 3760
VB Soest.
© 2004 Gemeente Soest - Disclaimer
Gemeente Soest