Gemeente Soest

Burgerjaarverslag

Datum: 23/05/2005

Burgerjaarverslag 2004: aandacht voor invloed, de wijken en dienstverlening

Het nieuwe burgerjaarverslag is klaar. In dit verslag wordt veel aandacht besteed aan de verschillende manieren waarop de inwoners van de gemeente Soest in 2004 invloed hebben kunnen uitoefenen op het gemeentelijke beleid; burgerparticipatie. Daarnaast wordt per wijk gekeken welke beloftes er zijn gedaan en wat er daadwerkelijk is aangepakt.

Dienstverlening

In een hoofdstuk over de kwaliteit van de dienstverlening is rekening gehouden met de uitkomsten van een kleine enquête via deze website. Daaruit kwam naar voren dat inwoners in het burgerjaarverslag graag informatie aantreffen over de manieren waarop de gemeente probeert de dienstverlening te verbeteren.

Het motto van het burgerjaarverslag 2004 is: elkaar actief ontmoeten

In het voorwoord zegt burgemeester Janssen daarover: "Inderdaad hetzelfde als tijdens de viering van het jubileum van Soest. En dat is niet voor niets, want door ontmoeting kunnen mensen zich met elkaar verbonden gaan voelen. En dat is belangrijk, vooral in een tijd van maatschappelijke onrust."

Het motto klinkt door in de fotocollage 'Samen voor Soest' en in de uitgebreide aandacht voor de manieren waarop het gemeentebestuur en de burgers elkaar tegenkomen bij het maken en uitvoeren van plannen.

Invloed in de praktijk. Zo heet het hoofdstuk over burgerparticipatie in het nieuwe burgerjaarverslag. De mening van de inwoners van de gemeente Soest wordt zeer op prijs gesteld. Daarom zijn er in 2004 veel momenten geweest waarop mensen konden meepraten, meedenken en meedoen.

Het burgerjaarverslag maakt melding van een flink aantal voorbeelden. Zoals het burgerinitiatief. Dit is afgelopen jaar in het leven geroepen door de gemeenteraad zodat inwoners zelf onderwerpen op de agenda van de raad kunnen zetten.

Het referendum

Het referendum dat het college van B&W heeft georganiseerd over het vestigen van het voorkeursrecht op grond langs de Amersfoortsestraat in Soesterberg is een ander voorbeeld van participatie dat in het burgerjaarverslag aan bod komt.

Wijkbeheer

De gemeente Soest heeft wijkbeheer hoog in het vaandel staan. Daarom is ook dit jaar in het burgerjaarverslag veel plek ingeruimd voor de stand van zaken in de verschillende wijken. In kaders staat vermeld welke beloftes er zijn gedaan en wat daar in 2004 van terecht is gekomen. Onder het kopje 'werk in uitvoering' wordt vooruit geblikt naar zaken die op korte termijn gerealiseerd moeten gaan worden.

De kwaliteit van de dienstverlening beslaat het laatste hoofdstuk van het nieuwe burgerjaarverslag. De manieren waarop de inwoners van Soest contact zoeken met de gemeente worden belicht. Ook wordt er gekeken naar het aantal bezwaren en klachten dat is ingediend en de resultaten van bemiddeling.

Uit een vergelijkend onderzoek door KPMG kwam Soest goed uit de bus wat betreft dienstverlening. Maar het kan altijd nog beter. Daarom wordt er hard gewerkt aan servicenormen. Dit zijn afspraken tussen de gemeente en haar inwoners over het niveau van de dienstverlening.

Een samenvatting van de informatie uit het burgerjaarverslag is terug te vinden in de nieuwe gemeentegids die in juli huis-aan-huis bezorgd zal worden.

Iedereen die een exemplaar van het burgerjaarverslag wil ontvangen kan een e-mail met adresgegevens sturen naar: molea@soest.nl of een briefje naar: gemeente Soest, Communicatie, Antwoordnummer 120, 3760 VB Soest.

© 2004 Gemeente Soest - Disclaimer