KPMG


Opkomst huismerken leidt tot ingrijpende consolidatie bij producenten

23 mei 2005

De toenemende belangstelling bij supermarkten voor huismerken leidt tot een ingrijpende consolidatie bij producenten van voedsel en drank.

Vooral grensoverschrijdend zal het aantal transacties op korte termijn fors toenemen. Producenten van private labels zijn minder gebonden aan de thuismarkt en zullen hun heil in toenemende mate over de grens zoeken. Hoewel private equity-huizen op dit moment bij meer dan 60% van de transacties op deze markt betrokken zijn, zullen strategische kopers een steeds grotere rol gaan spelen. Zij hebben de afgelopen tijd meer financiële armslag gekregen en zien kansen in de consumptiegroei die op dit moment plaatsvindt in Oost-Europa en Azië. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar de trends in de voedingsmiddelen- en drankensector.

Hoewel de markt door de aard van de producten van oudsher redelijk lokaal georiënteerd was en Nederlandse bedrijven het de afgelopen jaren bij een fusie of overname vooral zochten op de Nederlandse markt, zullen ook zij hun heil in toenemende mate over de grens zoeken, constateert Marc van der Plas, partner bij KPMG Corporate Finance. Tot nu toe was ruim 30% van de transacties waarbij een Nederlandse onderneming betrokken was een puur Nederlands onderonsje. De Nederlandse retailers bepalen met hun veranderende behoeften en met hun invloed in de keten echter de strategie van de bedrijven op de voedsel- en drankenmarkt. Producenten worden in toenemende mate gedwongen om zich op te stellen als een sterke en volwaardige partner van retailpartijen.

Niet alleen de opkomst van de huismerken zorgt volgens Van der Plas overigens tot een toename van het aantal grensoverschrijdende transacties. Van der Plas: De markt kent een groot aantal producenten van sterke merken, die gebonden zijn aan de lokale afzetmarkt. Het is niet onwaarschijnlijk dat er kopers komen die verschillende van deze lokale merken verzamelen om ze samen te voegen in één onderneming. Buitenlandse ondernemingen zullen ook om een andere reden interesse hebben voor deze sterke lokale merken. De producenten beschikken in het algemeen over een sterke positie in het distributiekanaal. Door overname kan een buitenlandse investeerder toegang verkrijgen tot de Nederlandse distributiekanalen voor de eigen producten. Ditzelfde geldt voor Nederlandse bedrijven die toegang zoeken tot buitenlandse distributiekanalen.

Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat ook de private equity-huizen op de markt voor fusies en overnames een belangrijke rol blijven spelen. Van der Plas: De food & drink-markt blijft voor PE-investeerders een bijzonder aantrekkelijk speelveld. Vorig jaar alleen al was bij 60% van de transacties in de voedsel en dranksector een PE-investeerder betrokken. Vanwege de stabiele cash-flow die deze markt kenmerkt is het voor hen altijd een aantrekkelijke markt geweest. Na de slechte ervaringen met de internetbubble nam de belangstelling van PE-huizen voor traditionele waarden, zoals voedsel en drank, nog eens toe. Het feit dat zij toegang hebben tot een omvangrijk kapitaal en gebruik maken van maximaal vreemd vermogen bij het financieren van de overnames, stelt hen in staat hogere prijzen te bieden van de strategische partijen. Met de toegenomen kapitaalkracht van de reguliere ondernemingen en de wens tot overleven krijgen zij er echter geduchte concurrenten bij.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

© 2005 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.