KPMG
Opkomst huismerken leidt tot ingrijpende consolidatie bij producenten
23 mei 2005
De toenemende belangstelling bij supermarkten voor huismerken leidt
tot een ingrijpende consolidatie bij producenten van voedsel en drank.
Vooral grensoverschrijdend zal het aantal transacties op korte termijn
fors toenemen. Producenten van private labels zijn minder gebonden aan
de thuismarkt en zullen hun heil in toenemende mate over de grens
zoeken. Hoewel private equity-huizen op dit moment bij meer dan 60%
van de transacties op deze markt betrokken zijn, zullen strategische
kopers een steeds grotere rol gaan spelen. Zij hebben de afgelopen
tijd meer financiële armslag gekregen en zien kansen in de
consumptiegroei die op dit moment plaatsvindt in Oost-Europa en Azië.
Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar de trends in de
voedingsmiddelen- en drankensector.
Hoewel de markt door de aard van de producten van oudsher redelijk
lokaal georiënteerd was en Nederlandse bedrijven het de afgelopen
jaren bij een fusie of overname vooral zochten op de Nederlandse
markt, zullen ook zij hun heil in toenemende mate over de grens
zoeken, constateert Marc van der Plas, partner bij KPMG Corporate
Finance. Tot nu toe was ruim 30% van de transacties waarbij een
Nederlandse onderneming betrokken was een puur Nederlands onderonsje.
De Nederlandse retailers bepalen met hun veranderende behoeften en met
hun invloed in de keten echter de strategie van de bedrijven op de
voedsel- en drankenmarkt. Producenten worden in toenemende mate
gedwongen om zich op te stellen als een sterke en volwaardige partner
van retailpartijen.
Niet alleen de opkomst van de huismerken zorgt volgens Van der Plas
overigens tot een toename van het aantal grensoverschrijdende
transacties. Van der Plas: De markt kent een groot aantal producenten
van sterke merken, die gebonden zijn aan de lokale afzetmarkt. Het is
niet onwaarschijnlijk dat er kopers komen die verschillende van deze
lokale merken verzamelen om ze samen te voegen in één onderneming.
Buitenlandse ondernemingen zullen ook om een andere reden interesse
hebben voor deze sterke lokale merken. De producenten beschikken in
het algemeen over een sterke positie in het distributiekanaal. Door
overname kan een buitenlandse investeerder toegang verkrijgen tot de
Nederlandse distributiekanalen voor de eigen producten. Ditzelfde
geldt voor Nederlandse bedrijven die toegang zoeken tot buitenlandse
distributiekanalen.
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat ook de private equity-huizen op
de markt voor fusies en overnames een belangrijke rol blijven spelen.
Van der Plas: De food & drink-markt blijft voor PE-investeerders een
bijzonder aantrekkelijk speelveld. Vorig jaar alleen al was bij 60%
van de transacties in de voedsel en dranksector een PE-investeerder
betrokken. Vanwege de stabiele cash-flow die deze markt kenmerkt is
het voor hen altijd een aantrekkelijke markt geweest. Na de slechte
ervaringen met de internetbubble nam de belangstelling van PE-huizen
voor traditionele waarden, zoals voedsel en drank, nog eens toe. Het
feit dat zij toegang hebben tot een omvangrijk kapitaal en gebruik
maken van maximaal vreemd vermogen bij het financieren van de
overnames, stelt hen in staat hogere prijzen te bieden van de
strategische partijen. Met de toegenomen kapitaalkracht van de
reguliere ondernemingen en de wens tot overleven krijgen zij er echter
geduchte concurrenten bij.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2005 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss
cooperative. All rights reserved.