Universiteit van Tilburg

Gedragscode voor betere schaderegeling bij letsel

Concept ter inzage

Het Centrum voor Aansprakelijkheidsrecht heeft een concept gedragscode ontwikkeld om de afhandeling van schadevergoeding zo goed mogelijk te laten verlopen. De code is tot stand gekomen met inbreng van slachtoffers, belangenorganisaties en verzekeraars. In het najaar volgt de definitieve versie.

Slachtoffer worden van een verkeersongeval of een andere gebeurtenis waarbij letsel ontstaat, is vaak zeer ingrijpend. Om schadevergoeding te verkrijgen moeten de slachtoffers bovendien vaak een moeizaam proces door. Het kan jaren duren voor er een regeling is en er ontstaan vaak conflicten. Voor verzekeraars en ook voor slachtoffers is dit een kostbare kwestie, zoals onder andere blijkt uit de roep om no-cure-no-pay beloning voor advocaten. Onderzoek laat zien dat de problemen onder meer ontstaan doordat het proces van informatieverzameling en onderhandeling ongestructureerd verloopt. Het Centrum voor Aansprakelijkheidsrecht van de Universiteit van Tilburg heeft onder leiding van professor Maurits Barendrecht nu een concept gedragscode ontwikkeld waarin slachtoffers, hun belangenbehartigers en verzekeraars spelregels kunnen vinden om de schadebehandeling zo goed mogelijk te laten verlopen.
De gedragscode (beschikbaar via http://rechten.uvt.nl/normering) beschrijft in 25 beginselen met toelichting en uitwerking de best practices op dit gebied. Passende oplossingen voor het slachtoffer in zijn persoonlijke- en werkomgeving staan voorop. De communicatie met het slachtoffer moet respectvol en begrijpelijk zijn. In plaats van (hoog) claimen en (laag) bieden beveelt de code aan om objectieve criteria als richtpunt te gebruiken voor de omvang van schadevergoedingen. Verzekeraars en de belangenbehartigers van de slachtoffers kunnen via een gezamenlijk behandelplan informatie verzamelen en gestructureerd overleg voeren. Het slachtoffer kan de stand van zaken dan van dag tot dag volgen. Ook geeft het hem meer inzicht in de opbouw van de vergoeding die hij krijgt uitgekeerd. Streeftermijnen verbeteren de planning en helpen de schadebehandeling te bekorten. Het conflictmodel maakt, kortom, plaats voor een harmoniemodel. Als het overleg vastloopt, is voorzien dat partijen snel de hulp van anderen inroepen om het proces weer vlot te trekken.

Draagvlak
De code is tot stand gekomen vanuit het algemeen gedeelde besef dat een betere letselschaderegeling mogelijk is en hard nodig. Meer dan honderd personen uit alle geledingen van de branche, waaronder vele letselschadeslachtoffers, hebben tijdens expertmeetings en in deelprojectgroepen suggesties gedaan en verbeteringen uitgedacht. En organisaties als ANWB, Consumentenbond, Stichting de Ombudsman, Verbond van Verzekeraars, Slachtofferhulp Nederland, Whiplash Stichting en de Vereniging van Verkeerslachtoffers nemen actief deel aan dit interactieve project. Financiële steun komt van het Fonds Slachtofferhulp Nederland, Stichting Achmea Slachtoffer en Samenleving en het Ministerie van Justitie. Het schrijven van de conceptteksten en de algehele organisatie van het project zijn in handen van prof.mr. Maurits Barendrecht, mr. Peter Kamminga, mr. Corry van Zeeland, mr. Sabine van Willigenburg van het Centrum voor Aansprakelijkheidsrecht van de Universiteit van Tilburg.
De concept gedragscode is geen onderhandelingsresultaat dat door alle deelnemers is geaccordeerd. Het draagvlak voor deze oplossingsrichting is volgens de onderzoekers echter goed, in aanmerking genomen de grote belangen die op het spel staan. De code sluit nauw aan bij de sociaal-wetenschappelijke inzichten over onderhandeling en conflictbeheersing.
De code is ter commentaar voorgelegd aan de organisaties en de bedrijven die belang hebben bij een goede letselschaderegeling. Deze zijn onder meer verenigd in het Nationaal Platform Personenschade (onder voorzitterschap van de heer W. Deetman). Zij zullen zich met name buigen over een lijst van lastige punten die door de onderzoekers is opgesteld. De verbetering van de schaderegeling die de code voorstelt, vraagt ook om een veranderingsproces met de daarbij voorzienbare weerstanden, dus zonder slag of stoot zal dat niet verlopen. In het najaar zullen de onderzoekers vervolgens een nieuwe versie van de code opstellen.

Noot voor de pers
De concept Gedragscode Behandeling Personenschade is beschikbaar via: http://rechten.uvt.nl/normering. Meer informatie over het project is eveneens te vinden op deze website.
Voor toelichting kunt u zich wenden tot de projectleiding bij het Tilburgse Centrum voor Aansprakelijkheid: prof.mr. Maurits Barendrecht, tel: 013 466 2298, e-mail: J.M.Barendrecht@uvt.nl of mr. Sabrina van Willigenburg, tel: 013 466 2281, e-mail: S.vanWilligenburg@uvt.nl.