Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits (17 -20 mei 2005) (23/05/05)
Vlaams parlement
Vrijdag schonk het Vlaams Parlement, met inbegrip van alle
N-VA-volksvertegenwoordigers, opnieuw het vertrouwen aan de Vlaamse
regering. Hiermee kwam een eind aan een bijzonder tumultueuze
veertiendaagse, waarbij alle parlementaire werkzaamheden gestaakt
werden vanwege het geschonden vertrouwen binnen de Vlaamse
meerderheid.
Het begon allemaal met het falen van Verhofstadt die woensdag 11 mei
aan de Kamer kwam vertellen dat er geen akkoord was over de splitsing
Brussel-Halle-Vilvoorde en dat hij het dossier dan maar in de koelkast
zou stoppen. Doordat VLD, SP.A en Spirit in de federale regering
instemden met de niet-splitsing, kwam het dossier terug op de tafel
van de Vlaamse meerderheid terecht. Het Vlaams regeerakkoord, dat
stelt dat de wetsvoorstellen ter splitsing van de kieskring en het
gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde onverwijld zouden
worden goedgekeurd door de kamerfracties, werd op deze wijze immers
flagrant geschonden. Dit leidde tot een ernstige vertrouwensbreuk,
waardoor er volgens ons en onze kartelpartner niet zomaar tot de orde
van de dag kon worden overgegaan. We vroegen dan ook maatregelen om
het vertrouwen te herstellen. Ondertussen werden alle zittingen in het
Vlaams Parlement mede op ons verzoek afgelast.
Dinsdag 17 mei kwam de ministerraad samen. Na een lange en harde
onderhandeling kon minister-president Yves Leterme woensdagochtend het
parlement inlichten over de afspraken die waren gemaakt.
Tijdens de bespreking die volgde op de regeerverklaring, nam Kris Van
Dijck het woord voor onze fractie. Voor alle duidelijkheid: ik zal
hier niet zeggen dat er geen probleem was. Het was een schabouwelijk
kijkspel. Het Vlaams regeerakkoord is een goed regeerakkoord. We
hebben het goedgekeurd en blijven erachter staan. We werden echter met
een nieuw feit geconfronteerd. Precies daarom moeten we nagaan welke
bijsturingen nodig zijn om opnieuw vertrouwen te kunnen geven. We
hadden het blad kunnen omdraaien maar hebben dat niet gedaan.
Brussel-Halle-Vilvoorde is geen symbooldossier.
Brussel-Halle-Vilvoorde splitsen is de correcte naleving van een
samenlevingsmodel. Vlaanderen is een homogeen taalgebied. Wie in
Vlaanderen komt wonen, moet onze taal leren. Ik ben niet van plan met
modder te gooien. We hadden uit de regering kunnen stappen. De
Baskische nationalisten stappen evenmin uit de Baskische regering
omdat hun eisen niet worden ingewilligd door de Spaanse federale
overheid. We willen onze verantwoordelijkheid nemen, maar daar moet
iets tegenover staan. Alles wat in het regeerakkoord staat, blijft
overeind. Brussel-Halle-Vilvoorde is nog niet gesplitst. Het is niet
onze bedoeling subversief te zijn, maar iedereen moet zijn rol spelen.
Het Belgische model werkt niet meer. Vroeger kwam er altijd een
compromis uit de bus. In 2005 komt er niets uit de bus. Het probleem
wordt aan de kant geschoven maar is daarmee niet van de baan. De
essentie van de splitsing Brussel-Halle-Vilvoorde is inderdaad de
territorialiteit, maar het komt erop aan om de rechten van de
Vlamingen te laten gelden. De Franstaligen die na de splitsing nog in
de Rand wonen, zijn welkom maar moeten zich aanpassen aan de regio
waarin ze wonen. We gaan geen Walen pesten, maar wel stellen waarop
het staat. Als een ministerraad 15 uur vergadert en er overleg wordt
gepleegd op alle niveaus, is dat niet om een tekst op te stellen
waarin niets staat. Er staan wel degelijk nieuwe elementen in. Buiten
de Vlaamse Rand dient ook het beeld dat politiek Vlaanderen
ondergeschikt is aan het federale beleidsniveau, te worden rechtgezet.
Dat staat ook in de verklaring. Men moet de verantwoordelijkheid nemen
voor de bevoegdheden die men heeft. Zo is er afgesproken om tot een
ruimere budgettaire marge te komen. Dat betekent 400 miljoen euro
extra om een beleid uit te tekenen. De basis om opnieuw in vertrouwen
te werken, is er. Vertrouwen moet men evenwel verdienen. Het is de
opdracht van iedereen om daarvoor te zorgen.
Ook Bart De Wever kwam tussen om enerzijds een aantal voor ons
belangrijke punten onder de aandacht te brengen en anderzijds de
scherpe, maar inhoudelijk weinigzeggende kritiek van het Vlaams Belang
te counteren.
Het is niet waar dat de verklaring van de regering niets nieuws bevat.
Er staan inderdaad noodzakelijke herbevestigingen in, maar er is ook
een indrukwekkend pakket nieuwe initiatieven: 25 miljoen euro voor
Vlabinvest, de inspectie van Franstalige scholen, een decreet dat het
Nederlands als een verkiesbaarheidsvoorwaarde oplegt voor uitvoerende
mandaten, dwingende maatregelen tegenover Franstalige werklozen die
weigeren een taalcursus te volgen, de MUG in Halle, bepalingen inzake
de taak van de gouverneur en de taskforce. Het is waar dat zij de
niet-splitsing niet kunnen doen vergeten, noch politiek, noch
juridisch. Maar de opbouw van de Vlaamse staat vergt tijd. Deze
beleidsperiode loopt alvast tot 2009. Er komen nog interessante tijden
en misschien nog interessante verkiezingen. Wij zijn niet
achteruitgegaan. Er is hoogstens sprake van een status-quo. We hebben
de Franstaligen hun voorrechten niet kunnen afnemen. Maar hun
overwinning is hooguit mentaal en zal morgen al omgebogen zijn in een
mentale nederlaag. Ik ben ervan overtuigd dat N-VA zijn rol speelde
ten gunste van de Vlaamse ontvoogding. Ik ben gerust in het oordeel
van de geschiedenis. Ik nodig Vlaams Belang uit na te denken over zijn
rol in de politiek en in dit parlement.
Kamer van Volksvertegenwoordigers
Patrick De Groote ondervroeg MR-staatssecretaris Hervé Jamar over de
enorme vertragingen in het verzenden van BTW-uittreksels. Terwijl deze
normaal vóór 31 maart in de bus dienen te vallen, kregen velen de
uittreksels pas op 19 april in de bus. Dit is één dag voor het
verstrijken van de BTW-aangifte. Vennootschappen en andere
handelszaken konden dus totaal niet rekenen op een rekening-courant
van de belastingadministratie. Veel belastingplichtigen baseren zich
op deze uittreksels om hun BTW te betalen. Jamar toonde echter totaal
geen begrip voor de belastingplichtigen: zij moeten beter dan wie ook
hun eigen situatie kennen. Intussen loopt de kwikthermometer voor
administratieve vereenvoudiging koortsig aan: een gebrek aan
doktersbriefjes, het laattijdig verzenden van berichten voor de
voorafbetalingen, van de groene formulieren voor de kwartaalaangiften,
van de BTW-uittreksels, De administratie Financiën is doodziek.
Auteur:
Wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Peter Buysrogge
Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be