Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits (17 -20 mei 2005) (23/05/05)

Vlaams parlement

Vrijdag schonk het Vlaams Parlement, met inbegrip van alle N-VA-volksvertegenwoordigers, opnieuw het vertrouwen aan de Vlaamse regering. Hiermee kwam een eind aan een bijzonder tumultueuze veertiendaagse, waarbij alle parlementaire werkzaamheden gestaakt werden vanwege het geschonden vertrouwen binnen de Vlaamse meerderheid.

Het begon allemaal met het falen van Verhofstadt die woensdag 11 mei aan de Kamer kwam vertellen dat er geen akkoord was over de splitsing Brussel-Halle-Vilvoorde en dat hij het dossier dan maar in de koelkast zou stoppen. Doordat VLD, SP.A en Spirit in de federale regering instemden met de niet-splitsing, kwam het dossier terug op de tafel van de Vlaamse meerderheid terecht. Het Vlaams regeerakkoord, dat stelt dat de wetsvoorstellen ter splitsing van de kieskring en het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde onverwijld zouden worden goedgekeurd door de kamerfracties, werd op deze wijze immers flagrant geschonden. Dit leidde tot een ernstige vertrouwensbreuk, waardoor er volgens ons en onze kartelpartner niet zomaar tot de orde van de dag kon worden overgegaan. We vroegen dan ook maatregelen om het vertrouwen te herstellen. Ondertussen werden alle zittingen in het Vlaams Parlement mede op ons verzoek afgelast.

Dinsdag 17 mei kwam de ministerraad samen. Na een lange en harde onderhandeling kon minister-president Yves Leterme woensdagochtend het parlement inlichten over de afspraken die waren gemaakt.

Tijdens de bespreking die volgde op de regeerverklaring, nam Kris Van Dijck het woord voor onze fractie. Voor alle duidelijkheid: ik zal hier niet zeggen dat er geen probleem was. Het was een schabouwelijk kijkspel. Het Vlaams regeerakkoord is een goed regeerakkoord. We hebben het goedgekeurd en blijven erachter staan. We werden echter met een nieuw feit geconfronteerd. Precies daarom moeten we nagaan welke bijsturingen nodig zijn om opnieuw vertrouwen te kunnen geven. We hadden het blad kunnen omdraaien maar hebben dat niet gedaan. Brussel-Halle-Vilvoorde is geen symbooldossier. Brussel-Halle-Vilvoorde splitsen is de correcte naleving van een samenlevingsmodel. Vlaanderen is een homogeen taalgebied. Wie in Vlaanderen komt wonen, moet onze taal leren. Ik ben niet van plan met modder te gooien. We hadden uit de regering kunnen stappen. De Baskische nationalisten stappen evenmin uit de Baskische regering omdat hun eisen niet worden ingewilligd door de Spaanse federale overheid. We willen onze verantwoordelijkheid nemen, maar daar moet iets tegenover staan. Alles wat in het regeerakkoord staat, blijft overeind. Brussel-Halle-Vilvoorde is nog niet gesplitst. Het is niet onze bedoeling subversief te zijn, maar iedereen moet zijn rol spelen. Het Belgische model werkt niet meer. Vroeger kwam er altijd een compromis uit de bus. In 2005 komt er niets uit de bus. Het probleem wordt aan de kant geschoven maar is daarmee niet van de baan. De essentie van de splitsing Brussel-Halle-Vilvoorde is inderdaad de territorialiteit, maar het komt erop aan om de rechten van de Vlamingen te laten gelden. De Franstaligen die na de splitsing nog in de Rand wonen, zijn welkom maar moeten zich aanpassen aan de regio waarin ze wonen. We gaan geen Walen pesten, maar wel stellen waarop het staat. Als een ministerraad 15 uur vergadert en er overleg wordt gepleegd op alle niveaus, is dat niet om een tekst op te stellen waarin niets staat. Er staan wel degelijk nieuwe elementen in. Buiten de Vlaamse Rand dient ook het beeld dat politiek Vlaanderen ondergeschikt is aan het federale beleidsniveau, te worden rechtgezet. Dat staat ook in de verklaring. Men moet de verantwoordelijkheid nemen voor de bevoegdheden die men heeft. Zo is er afgesproken om tot een ruimere budgettaire marge te komen. Dat betekent 400 miljoen euro extra om een beleid uit te tekenen. De basis om opnieuw in vertrouwen te werken, is er. Vertrouwen moet men evenwel verdienen. Het is de opdracht van iedereen om daarvoor te zorgen.

Ook Bart De Wever kwam tussen om enerzijds een aantal voor ons belangrijke punten onder de aandacht te brengen en anderzijds de scherpe, maar inhoudelijk weinigzeggende kritiek van het Vlaams Belang te counteren.
Het is niet waar dat de verklaring van de regering niets nieuws bevat. Er staan inderdaad noodzakelijke herbevestigingen in, maar er is ook een indrukwekkend pakket nieuwe initiatieven: 25 miljoen euro voor Vlabinvest, de inspectie van Franstalige scholen, een decreet dat het Nederlands als een verkiesbaarheidsvoorwaarde oplegt voor uitvoerende mandaten, dwingende maatregelen tegenover Franstalige werklozen die weigeren een taalcursus te volgen, de MUG in Halle, bepalingen inzake de taak van de gouverneur en de taskforce. Het is waar dat zij de niet-splitsing niet kunnen doen vergeten, noch politiek, noch juridisch. Maar de opbouw van de Vlaamse staat vergt tijd. Deze beleidsperiode loopt alvast tot 2009. Er komen nog interessante tijden en misschien nog interessante verkiezingen. Wij zijn niet achteruitgegaan. Er is hoogstens sprake van een status-quo. We hebben de Franstaligen hun voorrechten niet kunnen afnemen. Maar hun overwinning is hooguit mentaal en zal morgen al omgebogen zijn in een mentale nederlaag. Ik ben ervan overtuigd dat N-VA zijn rol speelde ten gunste van de Vlaamse ontvoogding. Ik ben gerust in het oordeel van de geschiedenis. Ik nodig Vlaams Belang uit na te denken over zijn rol in de politiek en in dit parlement.

Kamer van Volksvertegenwoordigers

Patrick De Groote ondervroeg MR-staatssecretaris Hervé Jamar over de enorme vertragingen in het verzenden van BTW-uittreksels. Terwijl deze normaal vóór 31 maart in de bus dienen te vallen, kregen velen de uittreksels pas op 19 april in de bus. Dit is één dag voor het verstrijken van de BTW-aangifte. Vennootschappen en andere handelszaken konden dus totaal niet rekenen op een rekening-courant van de belastingadministratie. Veel belastingplichtigen baseren zich op deze uittreksels om hun BTW te betalen. Jamar toonde echter totaal geen begrip voor de belastingplichtigen: zij moeten beter dan wie ook hun eigen situatie kennen. Intussen loopt de kwikthermometer voor administratieve vereenvoudiging koortsig aan: een gebrek aan doktersbriefjes, het laattijdig verzenden van berichten voor de voorafbetalingen, van de groene formulieren voor de kwartaalaangiften, van de BTW-uittreksels, De administratie Financiën is doodziek.

Auteur:
Wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Peter Buysrogge

Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be