Print
Sterkste personenauto-dieselmotor ter wereld in de nieuwe Mercedes-Benz E
420 CDI
(23-5-2005)
Komend najaar gaat een nieuwe modelvariant van de Mercedes-Benz
E-Klasse in productie die wordt aangedreven door de sterkste V8
dieselmotor die in dit segment wordt geleverd.
* V8-dieselmotor goed voor 730 Nm en 231 kW/314 pk
* Standaard met onderhoudsvrij diesel partikel filter, zeventraps
automaat 7G-TRONIC en AIRMATIC luchtvering
* Nieuwe technologieën zorgen voor betere prestaties en minder
uitstoot en verbruikE 420 CDI voldoet aan EU4 emissienorm
De 231 kW/314 pk sterke V8-motor is goed voor een maximum koppel van
maar liefst 730 Nm, dat al beschikbaar is vanaf een toerental van
2.200 omw./min. Hiermee accelereert de nieuwe E 420 CDI in slechts 6,1
seconden van 0-100 km/u, terwijl de topsnelheid bij 250 km/u ligt. Het
gemiddeld brandstofverbruik bedraagt 9,3 liter per 100 km. Tot de
standaarduitrusting van dit nieuwe diesel topmodel van Mercedes-Benz
behoren onder andere een onderhoudsvrij diesel partikel filter, de
zeventraps automatische transmissie 7G-TRONIC en AIRMATIC
luchtvering.
Qua dynamiek en rijcomfort bevindt de E 420 CDI zich dankzij de nieuwe
achtcilinder dieselmotor op eenzame hoogte in zijn klasse. Dankzij de
enorme trekkracht van de CDI-motor, die al bij 1.950 omw./min. meer
dan 700 Nm levert, biedt het nieuwe model volop rijplezier. Het maakt
het mogelijk soepel te accelereren en in te halen, maar zorgt er ook
voor dat in hogere versnellingen uitermate ontspannen kan worden
gereden. Voor de sprint van 60-120 km/u in de derde versnelling heeft
de E 420 CDI slechts 5,4 seconden nodig.
De nieuwe Mercedes-Benz achtcilindermotor heeft een aluminium
motorblok, een gekoeld recirculatiesysteem voor de uitlaatgassen en
elektrisch gestuurde dosering van de inlaatlucht. De krachtbron is
voorzien van de derde generatie van de directe âcommon railâ
inspuiting. Deze technologie werkt onder een hoge inspuitdruk van
1.600 bar en zorgt voor een uiterst nauwkeurige dosering van de
brandstof. Dat vermindert het brandstofverbruik én de uitstoot. Zoals
bij alle âcommon railâ-motoren kan de bestuurder te allen tijde
rekenen op hoge inspuitdruk, zelfs bij lage toerentallen.
Snellere en nauwkeuriger aanpassing van de brandstofinspuiting
Een belangrijk kenmerk van de nieuwste CDI-technologie zijn
piëzo-injectoren in plaats van de tot dusver gebruikte
magneetinjectoren. Met een reactietijd van slechts 0,1 milliseconde
zorgt piëzo-keramiek ervoor dat de brandstofinspuiting sneller en
nauwkeuriger wordt aangepast aan de belasting en het toerental van de
motor. Dit vermindert tevens de uitstoot, het brandstofverbruik en het
motorgeluid. Om dit te bereiken hebben de Mercedes-ingenieurs een
injectiesysteem met een dubbele pilot injectie (dubbele
voorinspuiting) ontwikkeld, dat binnen enkele milliseconden werkt en
daarmee het verbrandingsgeluid van de achtcilindermotor in belangrijke
mate vermindert. Bovendien zorgt dubbele na-inspuiting ervoor dat,
indien noodzakelijk, het standaard diesel partikel filter wordt
geregenereerd.
De technici van Mercedes-Benz hebben veel aandacht besteed aan de
luchtstroming voor en na de turbocompressoren. Met behulp van
stromingsberekeningen en simulaties zijn ze erin geslaagd om de
drukverliezen in de aanzuigleidingen te beperken. Daarmee is de
luchttoevoer naar de motor aanzienlijk verbeterd.
In vergelijking met de vorige achtcilinder CDI-motor van Mercedes-Benz
kon het drukverlies met 60 procent worden gereduceerd. Hierdoor
stroomt een tot 15 procent grotere hoeveelheid lucht naar de V8-motor,
die daardoor meer koppel en vermogen levert. Een betere koeling van de
inlaadlucht zorgt ook voor verbeteringen van de prestaties. De
inlaatlucht wordt gekoeld door twee vloeistof gekoelde intercoolers
die in een apart lage temperatuur koelcircuit zijn opgenomen. Hier
wordt de inlaatlucht met maximaal 120 graden Celsius gekoeld, wat bij
vollast voor 25 procent meer luchtdichtheid zorgt.
Ook de turbocompressors met variabel verstelbare schoepenwielen werden
gewijzigd. Een andere nieuwe ontwikkeling van Mercedes-Benz zijn de in
het inlaatkanaal voor de turbo geïntegreerde holle inzetstukken die
het volume van de lucht vergroten voordat deze de turboladers
binnenkomt. Hierdoor wordt bij lage toerentallen zoân 15 procent meer
trekkracht ontwikkeld.
Motor voldoet aan strenge EU4 emissienorm
De nieuwe Mercedes-Benz achtcilinder dieselmotor heeft standaard twee
katalysatoren en een onderhoudsvrij diesel partikel filter, waardoor
de motor voldoet aan strenge EU4 emissienorm. De katalysatoren breken
onverbrande koolwaterstoffen en koolmonoxide af door middel van een
chemische reactie met zuurstof (oxidatie). Het diesel partikel filter
heeft geen additieven nodig en wordt tijdens het rijden wanneer nodig
gereinigd door motorfuncties zoals de dubbele na-inspuiting van
brandstof.
De nieuwe V8-motor heeft een sensor in het oliecarter die het
oliepeil, de temperatuur en de kwaliteit van de olie meet. Op het
dashboard kan de bestuurder zien wanneer olie moet worden ververst.
Afhankelijk van hoe er met de auto wordt gereden is een
onderhoudsinterval van 40.000 kilometer voor de E 420 CDI mogelijk.
De nieuwe achtcilinder CDI-motor beleeft zijn première in de E-Klasse
in het najaar van 2005 en zal in de toekomst ook leverbaar worden in
andere Mercedes-Benz personenautoâs. Prijzen zijn op dit moment nog
niet bekend.
AutoRai