Print
Toyota Corolla T Sport Compressor: ultieme krachtpatser
(23-5-2005)
De krachtigste Toyota Corolla ooit meldt zich in de ring. Het is de T
Sport Compressor. Met een maximumvermogen van 165 kW/225 pk mengt hij
zich tussen de snelste sporthatches van dit moment.
Op scherp gezet door hetzelfde team dat verantwoordelijk is voor de
Formule 1-activiteiten van het merk: Toyota Motorsport GmbH (TMG). De
prijzen van de Corolla T Sport Compressor zijn even scherp als zijn
prestaties. De 3-deurs komt op 34.990 euro, de 5-deurs op 35.490
euro.
Vanaf de eerste meter is rijden met de nieuwe Toyota Corolla T Sport
Compressor een adembenemende sensatie. De explosieve kracht, de
buitengewoon goede wegligging en het exclusieve, zeer sportieve
uiterlijk zorgen voor maximaal sportief rijplezier. Hij bereikt een
topsnelheid van maar liefst 235 km/h en in slechts 6,9 seconden sprint
hij van 0 naar 100 kilometer per uur.
Verantwoordelijk voor de hoge prestaties is een 1,8 liter VVTL-i
krachtbron met drukvulling van een compressor. De motor met
elektronisch geregelde variabele kleptiming en lifthoogte wordt al
toegepast in de Toyota Corolla T Sport, waarop de nieuwe telg
gebaseerd is. Dankzij de compressor stijgt het vermogen van
141 kW/192 pk bij 7.800 tpm naar 165 kW/225 pk bij maar liefst
8.000 tpm en levert hij al bij 3.600 toeren zijn maximum koppel van
230 Nm.
Drukvulling
Andermaal bewijst Toyota dat de 1,8 liter VVTL-i niet voor niets in
2002 is gelauwerd met de titel Engine of the Year in de categorie 1,4
tot 1,8 liter. In de Corolla T Sport Compressor komen zijn sportieve
talenten op superieure wijze uit de verf dankzij de toepassing van een
mechanisch aangedreven compressor. Deze levert een veel gelijkmatiger
drukvulling in het inlaatkanaal dan een door uitlaatgassen aangedreven
turbo. De viercilindermotor reageert opmerkelijk soepel en alert op
het gas, ook bij lage toeren, waardoor de auto vlot reageert bij
bijvoorbeeld het accelereren uit een bocht. Het schept een racy
karakter.
VVTL-i systeem âspant de spieren extra aanâ
De compressor sluit perfect aan op het karakter van de VVTL-i
technologie (Variable Valve Timing and Lift-intelligent), die per slot
van rekening ook is ontwikkeld voor een soepele krachtsontwikkeling.
Tot 6.200 krukasomwentelingen varieert voortdurend de kleptiming.
Boven dit toerental activeert het systeem de inzet van nokken die
zorgen voor grotere kleplichthoogte, waardoor de motor âde spieren
extra aanspantâ tot aan het toptoerental met een bijbehorend sportief
uitlaatgeluid. De T Sport Compressor versie heeft dan ook twee stoere
uitlaten, die fraai in de dynamisch vormgegeven achterbumper zijn
opgenomen. De VVTL-i technologie zorgt er bovendien voor dat de motor
een hoog rendement haalt uit elke druppel brandstof. Het verbruik van
de Corolla T Sport Compressor pakt dan ook gunstig uit met een
gecombineerd verbruik van circa 9,0 liter per 100 kilometer (volgens
1999/100EC norm).
Racy karakter
Aan alles is het racy karakter van de Corolla T Sport Compressor te
merken. Het Formule 1-ontwikkelingsteam Toyota Motorsport GmbH heeft
ook de hand gehad in het uiterlijk. De achterbumper, de dubbele
uitlaten, de dakspoiler en de als optie leverbare speciale verlaagde
voorbumper zijn ontwikkeld door dezelfde mensen die bij Toyotaâs
Formule 1-bolide de aërodynamica tot in de finesse hebben
uitgepuzzeld. Ook op hoge snelheid rijdt de Corolla door voldoende
neerwaartse druk zeer stabiel, waaraan trouwens ook de afdekplaten bij
de voor- en de achterwielophanging bijdragen.
Honingraatstructuur
Van voren laat deze snelle Corolla zich herkennen aan de grille met
honingraatstructuur. Van opzij vallen de zijskirts en de ultralichte
aluminium 17-inchwielen met Pirelli P-Zero 215/45-banden op. De skirts
zijn evenmin alleen voor de show gemonteerd. Ook die zijn ontworpen om
de stabiliteit van de auto te bevorderen bij hoge snelheden. Ook de
achterbumper is voorzien van de sportieve honingraatstructuur. Toyota
Motorsport GmbH heeft alle aanpassingen integraal ontwikkeld teneinde
een zeer uitgebalanceerde auto op de weg te zetten.
Verlaagd onderstel & scherp sturen
Het onderstel is 20 millimeter lager dan bij een âgewoneâ Corolla. Ook
de T Sport Compressor heeft de performance schokdempers zoals bij de
T Sport en achter zijn zogenoemde âreboundâ-veren toegepast die
eveneens bijdragen aan de stabiliteit. De sportieve hatchback stuurt
daarbij lekker direct dankzij een aangepaste overbrenging in het
bekrachtigde stuurhuis.
Zes versnellingen
De Toyota Corolla T Sport Compressor heeft een zesversnellingsbak.
Deze schakelt kort en direct. Door de goed op elkaar aansluitende
overbrengingsverhoudingen is de motor goed op toeren te houden: ook
bij het toerental waar hij zijn maximale trekkracht levert. De
pookknop is met leer bekleed en dat geldt ook voor het stuurwiel en de
handrem. Diverse metal-look accenten dragen bij aan de sportieve
aanblik van het interieur.
De sportstoelen voorin geven veel steun. Heel fraai zijn de grijze en
rode accenten. Kleuren die ook terugkeren in het
Optitron-instrumentarium. Zo is de dashboardverlichting rood en zijn
er witte stiksels gebruikt voor het leer. Andere sportieve
ingrediënten zijn de aluminium pedalen, de afwerking met
koolstofvezel-look en de speciale T Sport-typeaanduidingen, onder meer
op de dorpellijsten.
Begerenswaardig
In elk opzicht is de Corolla T Sport Compressor een begerenswaardige
auto. Het sportieve uiterlijk, de aankleding en de rijtalenten zijn
daarvan de pijlers. De hoge prestaties en het opwindende karakter gaan
samen met maximale veiligheid, want ook deze Toyota is uitgerust met
een compleet pakket aan veiligheidsvoorzieningen. Daartoe behoren
airbags voorin, zij-airbags, curtain airbags, ABS, elektronische
remkrachtverdeling, stabiliteitscontrole (VSC), tractiecontrole (TRC)
en Brake Assist (BA).
Ook de uitrusting is heel compleet. De Corolla T Sport Compressor
heeft onder meer automatische airconditioning, centrale
portiervergrendeling met afstandsbediening, een automatisch dimmende
binnenspiegel en ruitenwissers met regensensor. Zaken die bij veel
klassegenoten niet standaard zijn, die ervoor zorgen dat de vanafprijs
van 34.990 euro aantrekkelijk uitpakt en die het begeren van deze
ultrasportieve hatchback extra aanmoedigt.
AutoRai