EIM BV
EIM: Verschillende ICT-belangen tussen koplopers en volgers
Uit een recente peiling van onderzoeksbureau EIM naar het belang van
ICT onder middelgrote bedrijven in de industrie en zakelijke
dienstverlening is gebleken dat 'koplopers' en 'volgers' in deze
sectoren duidelijke verschillen laten zien. De verschillen lopen
uiteen van type ICT-investeringen, de argumenten die daarbij
gehanteerd worden, tot het belang dat aan ICT wordt toegekend voor de
eigen concurrentiepositie. Het onderzoek is tevens relevant voor de
overheid. Een van de doelen in de Rijksbrede ICT-Agenda is namelijk
'het bevorderen dat bedrijven ICT inzetten waardoor productiviteit en
efficiëntie toenemen'.
Het onderzoek is gehouden onder 300 bedrijven met 50 tot 500
medewerkers in de sectoren industrie en zakelijke dienstverlening. Aan
de respondenten is gevraagd zelf aan te geven of zij ten opzichte van
branchegenoten zich 'koploper' of 'volger' voelen als het gaat om het
belang van ICT voor hun bedrijf. Uit de resultaten blijkt dat 57% zich
onder de volgers schaart en dat 43% zich koploper noemt. Verder blijkt
dat over beide sectoren 49% van de koplopers ICT zeer belangrijk
achten voor de concurentiepositie terwijl bij de volgers 28% dezelfde
mening is toegedaan. Ook blijkt dat 46% van de koplopers met ICT een
hogere efficiëncy en productiviteit denkt te halen terwijl 26% van de
volgers dit als eerste nastreeft. Volgers denken ook eerder meer
tijdwinst te boeken door ICT dan koplopers. De belangrijkste
ICT-investeringen voor de komende twee jaar gaan voor 40% van de
volgers naar vervanging van hard- en software tegen 21% bij de
koplopers. De koplopers zien meer in investeringen in ERP (integratie
informatiesystemen) en procesoptimalisering.
Op basis van de resultaten concludeert EIM dat voor een effectieve
marktbenadering en een effectieve stimulering van ICT het noodzakelijk
is om met name bij de groep volgers het belang van ICT aan te tonen
voor de concurrentiepositie. Verder is daarvoor een doelgroepgerichte
benadering noodzakelijk evenals hantering van de juiste
verkoopargumentatie. Kijkend naar het doel van de overheid in de
Rijksbrede ICT-agenda blijkt 'hogere efficiency/productiviteit'
inderdaad een zeer belangrijk argument om te investeren in ICT, maar
het is zeker niet het enige argument, en qua toegekend belang
bovendien sterk verschillend per doelgroep en per bedrijfsfunctie.
Informatie
Het onderzoek is 17 mei gepresenteerd op het Nationaal ICT-Event door
Arnoud Muizer van onderzoeksbureau EIM. Voor meer informatie over dit
onderzoek kunt u bij hem terecht via telefoonnummer 079 343 02 17 of
mail: amu@eim.nl
23 mei 05 09:42