Time : 9:41:47 AM
Date : Monday, May 23, 2005
Sender Name: Cour des comptes - Rekenhof
Federale aankoopdienst Raamcontracten: omkadering belet innovatie
23 mei 2005 - Uit de audit van het Rekenhof bij de dienst
'FOD-overschrijdende Raamcontracten' (FOR) van de FOD Personeel &
Organisatie, blijkt dat deze dienst weliswaar professioneel en
wettelijk correct werkt, maar dat het kader waarbinnen de de dienst
werkt, hem belet een innovatieve strategie te volgen. Daardoor mist
de overheid kansen om kosten te besparen op haar aankopen.
De overheid kan heel wat besparen door aankopen gegroepeerd te doen,
via raamcontracten. Door de grote volumes kunnen lagere prijzen
worden bedongen en ook de kosten zijn lager omdat slechts één
aankoopprocedure moet worden toegepast. Medio 2002 werd het Federaal
Aankoopbureau (FAB), tot dan verantwoordelijk voor het sluiten van
raamcontracten, vervangen door de dienst 'FOD-overschrijdende
Raamcontracten' (FOR). Deze reorganisatie vormde voor het Rekenhof de
aanleiding om te onderzoeken of FOR rechtmatig en doelmatig werkt en
binnen welk kader de dienst functioneert.
Uit de audit blijkt dat FOR professioneel en wettelijk correct werkt.
De dienst beschikt over een uitgewerkt businessplan, streeft naar een
klantgerichte aanpak, werkt goed samen met andere diensten en heeft
weinig geschillen met leveranciers.
De belangrijkste conclusie van de audit is echter dat de overheid een
strategische keuze moet maken. Tot nu toe biedt FOR uitsluitend
producten aan die ook al door het vroegere FAB werden aangeboden.
Nieuwe interessante markten worden nauwelijks aangeboord. Ofwel kiest
de overheid ervoor bij dit basispakket te blijven, maar hierdoor
worden kansen gemist om kosten te besparen. Ofwel kiest ze voor een
innovatiestrategie waarbij FOR proactief meewerkt aan nieuwe
raamcontracten en de promotie van bestaande raamcontracten. Zonder
voorafgaand overleg kan de FOR echter op eigen initiatief geen
raamcontracten sluiten. De FOD's en openbare instellingen beslissen
bovendien zelf of ze al dan niet via de raamcontracten aankopen.
Het gebrek aan innovatie wordt in de hand gewerkt door twee factoren.
Elk rendabel raamcontract levert de staat veel meer op dan het kost,
maar FOR heeft op dit moment geen indicatoren om deze opbrengst
voldoende zichtbaar te maken. De kostprijs van FOR is dus bekend,
maar de economische voordelen die hij realiseert en kan realiseren
zijn niet zichtbaar. Daardoor bestaat het risico dat bij strategische
beslissingen te weinig rekening wordt gehouden met de
terugverdieneffecten die deze dienst realiseert. Meer informatie over
de economische meerwaarde van FOR is dus van strategisch belang.
Bij de verdeling van budgettaire middelen staat de voorzitter van de
FOD Personeel en Organisatie, waartoe FOR behoort, voor een dilemma:
extra middelen voor FOR betekent onvermijdelijk minder middelen voor
de andere diensten binnen zijn FOD. De kosten van FOR vallen immers
uitsluitend ten laste van de FOD P & O, terwijl de opbrengsten
(kostenbesparingen bij aankopen) de gehele federale overheid ten
goede komen.
Het gevolg is dat er onvoldoende stimulans is om te investeren in
verdere groei van FOR terwijl dit terugverdieneffecten zou creëren en
voordelig zou zijn voor de gehele federale overheid.
In zijn antwoord gaat de Minister van Ambtenarenzaken,
Maatschappelijke Integratie, Grootstedenbeleid en Gelijke Kansen,
niet op deze fundamentele conclusie in.
Uit de audit blijkt verder dat de producttechnische kennis en het
kennisbeheer nog kunnen verbeteren, resp. door een ingenieur in
dienst te nemen en de procedures in handleidingen te beschrijven. Ook
zouden meer marketinggerichte acties kunnen worden gevoerd als FOR
systematisch inzicht verwerft in het aankoopgedrag per klant. Het bij
de reorganisatie opgerichte overlegorgaan, het Netwerkoverleg, zou
transparanter moeten werken. Nu is onduidelijk wanneer een
raamcontract nodig is of niet, worden de openbare instellingen te
weinig betrokken. Bovendien neemt het Ministerie van Landsverdediging
geen deel aan dit overleg en doet het zijn aankopen volledig
autonoom.
--------------------
Informatie voor de pers
Het Rekenhof is een collaterale instelling van het parlement. Het
controleert de openbare financiën van de Staat, de gemeenschappen en
gewesten en de provincies. Het Hof streeft naar een verbetering van
de werking van de overheden. Daartoe bezorgt het de parlementaire
vergaderingen, bewindslui en gecontroleerde diensten op tegenspraak
tot stand gekomen, bruikbare en betrouwbare informatie. Het Rekenhof
werkt op onafhankelijke wijze, met inachtneming van internationale
auditnormen.
Het auditverslag "Raamcontracten. Doelmatigheid en en rechtmatigheid
van de werking van de dienst FOD-overschrijdende raamcontracten" is
aan het federale parlement bezorgd. Het integrale verslag (48
pagina's), de samenvatting (2 pagina's) en dit persbericht zijn ter
beschikking op de homepagina van het Rekenhof: www.rekenhof.be.
Contactpersoon:
Karl Hendrickx
Federale Cel Publicaties
02 551 89 90
URL: http://www.ccrek.be
Picture: (None)
Attachments: (None)
Translations:
Link to Press Release - NL
Link to Press Release - FR