Time : 9:41:47 AM
Date : Monday, May 23, 2005
Sender Name: Cour des comptes - Rekenhof

Federale aankoopdienst Raamcontracten: omkadering belet innovatie

23 mei 2005 - Uit de audit van het Rekenhof bij de dienst 'FOD-overschrijdende Raamcontracten' (FOR) van de FOD Personeel & Organisatie, blijkt dat deze dienst weliswaar professioneel en wettelijk correct werkt, maar dat het kader waarbinnen de de dienst werkt, hem belet een innovatieve strategie te volgen. Daardoor mist de overheid kansen om kosten te besparen op haar aankopen.

De overheid kan heel wat besparen door aankopen gegroepeerd te doen, via raamcontracten. Door de grote volumes kunnen lagere prijzen worden bedongen en ook de kosten zijn lager omdat slechts één aankoopprocedure moet worden toegepast. Medio 2002 werd het Federaal Aankoopbureau (FAB), tot dan verantwoordelijk voor het sluiten van raamcontracten, vervangen door de dienst 'FOD-overschrijdende Raamcontracten' (FOR). Deze reorganisatie vormde voor het Rekenhof de aanleiding om te onderzoeken of FOR rechtmatig en doelmatig werkt en binnen welk kader de dienst functioneert.
Uit de audit blijkt dat FOR professioneel en wettelijk correct werkt.

De dienst beschikt over een uitgewerkt businessplan, streeft naar een klantgerichte aanpak, werkt goed samen met andere diensten en heeft weinig geschillen met leveranciers.
De belangrijkste conclusie van de audit is echter dat de overheid een strategische keuze moet maken. Tot nu toe biedt FOR uitsluitend producten aan die ook al door het vroegere FAB werden aangeboden. Nieuwe interessante markten worden nauwelijks aangeboord. Ofwel kiest de overheid ervoor bij dit basispakket te blijven, maar hierdoor worden kansen gemist om kosten te besparen. Ofwel kiest ze voor een innovatiestrategie waarbij FOR proactief meewerkt aan nieuwe raamcontracten en de promotie van bestaande raamcontracten. Zonder voorafgaand overleg kan de FOR echter op eigen initiatief geen raamcontracten sluiten. De FOD's en openbare instellingen beslissen bovendien zelf of ze al dan niet via de raamcontracten aankopen.

Het gebrek aan innovatie wordt in de hand gewerkt door twee factoren. Elk rendabel raamcontract levert de staat veel meer op dan het kost, maar FOR heeft op dit moment geen indicatoren om deze opbrengst voldoende zichtbaar te maken. De kostprijs van FOR is dus bekend, maar de economische voordelen die hij realiseert en kan realiseren zijn niet zichtbaar. Daardoor bestaat het risico dat bij strategische beslissingen te weinig rekening wordt gehouden met de terugverdieneffecten die deze dienst realiseert. Meer informatie over de economische meerwaarde van FOR is dus van strategisch belang.

Bij de verdeling van budgettaire middelen staat de voorzitter van de FOD Personeel en Organisatie, waartoe FOR behoort, voor een dilemma: extra middelen voor FOR betekent onvermijdelijk minder middelen voor de andere diensten binnen zijn FOD. De kosten van FOR vallen immers uitsluitend ten laste van de FOD P & O, terwijl de opbrengsten (kostenbesparingen bij aankopen) de gehele federale overheid ten goede komen.

Het gevolg is dat er onvoldoende stimulans is om te investeren in verdere groei van FOR terwijl dit terugverdieneffecten zou creëren en voordelig zou zijn voor de gehele federale overheid. In zijn antwoord gaat de Minister van Ambtenarenzaken, Maatschappelijke Integratie, Grootstedenbeleid en Gelijke Kansen, niet op deze fundamentele conclusie in.
Uit de audit blijkt verder dat de producttechnische kennis en het kennisbeheer nog kunnen verbeteren, resp. door een ingenieur in dienst te nemen en de procedures in handleidingen te beschrijven. Ook zouden meer marketinggerichte acties kunnen worden gevoerd als FOR systematisch inzicht verwerft in het aankoopgedrag per klant. Het bij de reorganisatie opgerichte overlegorgaan, het Netwerkoverleg, zou transparanter moeten werken. Nu is onduidelijk wanneer een raamcontract nodig is of niet, worden de openbare instellingen te weinig betrokken. Bovendien neemt het Ministerie van Landsverdediging geen deel aan dit overleg en doet het zijn aankopen volledig autonoom.

--------------------

Informatie voor de pers

Het Rekenhof is een collaterale instelling van het parlement. Het controleert de openbare financiën van de Staat, de gemeenschappen en gewesten en de provincies. Het Hof streeft naar een verbetering van de werking van de overheden. Daartoe bezorgt het de parlementaire vergaderingen, bewindslui en gecontroleerde diensten op tegenspraak tot stand gekomen, bruikbare en betrouwbare informatie. Het Rekenhof werkt op onafhankelijke wijze, met inachtneming van internationale auditnormen.

Het auditverslag "Raamcontracten. Doelmatigheid en en rechtmatigheid van de werking van de dienst FOD-overschrijdende raamcontracten" is aan het federale parlement bezorgd. Het integrale verslag (48 pagina's), de samenvatting (2 pagina's) en dit persbericht zijn ter beschikking op de homepagina van het Rekenhof: www.rekenhof.be.

Contactpersoon:
Karl Hendrickx
Federale Cel Publicaties
02 551 89 90

URL: http://www.ccrek.be
Picture: (None)
Attachments: (None)

Translations:

Link to Press Release - NL
Link to Press Release - FR