CENTR. VOOR MARKETING ANALYSES
Internet kans voor reisbureaus
Reisbureaus verkeren in zwaar weer. Millward Brown heeft een
landelijk representatief onderzoek uitgevoerd onder 500 consumenten
(aangevuld met een aantal diepte-interviews) naar positie en
toekomstperspectief van de reisbureaus in Nederland. Ondanks de sterke
opmars van internet als boekingskanaal, kunnen reisbureaus met een
gerichte strategie hun bestaansrecht veiligstellen, is de conclusie.
Momenteel gebruikt bijna de helft van de consumenten internet om een
geschikte vakantiebestemming te zoeken. Sterker nog, als het alleen om
een vliegticket of een stedentrip gaat, boekt ruim de helft van de on
line bevolking in Nederland (dat is nu al 75%) via het web. Bijna een
derde van de consumenten ziet het reisbureau als ophaaladres voor
brochures. Verder is er veel kritiek op de openingstijden en het lange
wachten op de zaterdagen. En één op de tien consumenten verwacht zelfs
dat er over vijf jaar in ons land geen reisbureaus meer zullen
bestaan. Doen de reisbureaus niets, dan zal hun rol in hoog tempo
marginaliseren.
Is er nog perspectief? Ja, mits reisbureaus hun 'traditionele'
voordelen (persoonlijk contact, advies, expertise, alternatieven
verzinnen) weer inhoud en substantie weten te geven. Want daar schort
het nu hevig aan. Echte kennis, expertise en ervaringsfeiten
gecombineerd met een on line-service kunnen het reisbureau weer
draagvlak geven. Het reisbureau zal meer moeten investeren in kennis
en expertise van de reisadviseurs. Dan zal de huidige on line boeker
de weg weer terug weten te vinden naar het reisbureau. Zeker als hij
bijzondere wensen heeft of naar verre landen wil reizen. Gunstige
tarieven, een breed assortiment en een vertrouwde naam zijn dan naast
echte expertise belangrijke randvoorwaarden, waar het reisbureau aan
moet voldoen.
Voor meer informatie kun u contact opnemen met:
Millward Brown / Centrum
Erwin Sneiders
Plantage Middenlaan 60
1018 DH Amsterdam
020-55 66 546
20 mei 05 08:00