Federale regering Belgie
Hervorming mededingingsbeleid
(2005-05-20)
Persbericht van de Ministerraad
Op voorstel van de heer Marc Verwilghen, Minister van Economie,
Energie, Buitenlandse Handel en Wetenschapsbeleid, keurde de
Ministerraad een voorontwerp van wet goed tot bescherming van de
economische mededinging.
De bestaande mededingingswetgeving was op het vlak van instellingen en
procedures niet geschikt om de strijd aan te gaan met de geldende
restrictieve mededingingspraktijken. Die kosten de economie, naar
schatting van economen, jaarlijks 250 miljoen euro en 6000 jobs.
De nieuwe maatregelen zullen de slagkracht van de
mededingingsautoriteiten versterken:
- Door de notificatiedrempels voor concentraties te verhogen (soort
aanmeldingsplicht in geval van concentraties). Hierdoor vermindert de
werklast van onderzoeken en beslissingen, in verband met de
concentraties die voor de economie onschadelijk zijn en maakt men
ruimte vrij om restrictieve mededingingspraktijken te bestrijden
(prijsafspraken, kartelovereenkomsten...). Zowel voor de overheid als
voor de bedrijven zal dit leiden tot administratieve vereenvoudiging.
- Door de mededingingsautoriteiten te versterken, kan men de
toegenomen werklast door de decentralisatie van het Europese
mededingingsbeleid (*) opvangen. Die decentralisatie leidt tot meer
onderzoeken en tot een verhoogde werklast in het kader van het
European Competition Network, want dat netwerk vereist coördinatie en
overleg.
De OESO beveelt de versterking van de mededingingsautoriteiten
overigens ook aan in haar 'Economic Survey Belgium, March 2005':
'Staffing levels are very low by international comparison' (p. 160).
De voornaamste punten van de beslissing zijn de volgende:
- Uitbreiding van de Raad voor de Mededinging tot 6 voltijdse en 6
deeltijdse leden (vroeger 4 voltijdse).
- Een uitbreiding van de Dienst voor de Mededinging van ongeveer 20
tot 40 personeelsleden van niveau A (mei 2005).
Het aanpassen van de wetgeving aan de nieuwe Europese verordeningen
1/2003 en 139/2004.
- De verhoging van de notificatiedrempels voor concentraties.
- Een betere integratie van de werking van de sectorregulatoren op het
vlak van mededingingscontrole in de algemene mededingingsautoriteit.
Er werd beslist om een algemene procedure te voorzien in de WBEM voor
de gevallen waarin de wetgever een beroep bij de Raad voor de
Mededinging voorziet tegen beslissingen van sectorregulatoren.) Ook
dit is een eerste stap naar een volwaardig partnership tussen de
sectorregulatoren, (CBFA, BIPT, CREG...) belast met de controle 'ex
ante' van de markt, en de vernieuwde Raad voor de Mededinging, belast
met de controle 'ex post' van de markt.
(*) als gevolg van Verordening 1/2003.