Hartstichting wenst verbod op de televisiereclame voor ongezonde
voedingsmiddelen richting kinderen
20-5-2005
Den Haag, 20 mei 2005 - De Nederlandse Hartstichting presenteert op 25
mei a.s. het rapport ''De marketing van ongezonde voeding bij kinderen
in Europa'' op het congres 'Trends in Kidsmarketing' van Euroforum.
Het rapport is de Nederlandse samenvatting van een uitgebreid
onderzoek van het European Heart Network dat is uitgevoerd in twintig
Europese landen. Doel was zicht te krijgen op de aard en omvang van op
kinderen gerichte marketing van voeding met een hoog gehalte aan
vetten, suikers of zout. De Nederlandse Hartstichting heeft binnen het
project ''Kids, Kilo's en Kijkcijfers'' meegewerkt aan de
totstandkoming van dit rapport.
Belangrijke conclusies uit het rapport zijn:
* Tv-reclame voor ongezonde voeding die is gericht op kinderen zou
verboden moeten worden. Omdat dat alleen op Europees niveau
effectief kan worden gerealiseerd zal de richtlijn ''Television
without Frontiers'' moeten worden aangepast.
* Er moeten aanvullende maatregelen worden ingevoerd om kinderen te
beschermen tegen alle vormen van ongezonde voedingsmarketing,
waaronder marketing op school, op internet en via alle andere
media.
De Hartstichting heeft deze conclusies vertaald naar de Nederlandse
situatie en roept de voedingsbranche op een belangrijke stap te
zetten: in de Nederlandse Reclame Code kan een verbod op de
televisiereclame voor ongezonde voedingsmiddelen richting kinderen
worden opgenomen. Ook aanvullende maatregelen om kinderen te
beschermen tegen alle andere vormen van ongezonde voedingsmarketing
horen in deze code thuis. De Nederlandse Reclame Code is een
zelfreguleringscode en is de enige vorm van regulering die inhoudelijk
beperkingen oplegt aan reclame-uitingen. De Reclame Code wordt door de
overheid geaccepteerd. De regeling van dit onderwerp in de Reclame
Code is dan ook een logische stap. Een verbod op televisiereclame is
vanuit overheidswege ook in Noorwegen en Zweden van kracht.
Een debat over verantwoord omgaan met kinderen in relatie tot
overgewicht maakt onderdeel uit van het congres van Euroforum. Samen
met Carin Cuijpers van VWS neemt Karen van Reenen, programmamanager
Jongeren van de Hartstichting en verantwoordelijk voor het project
''Kids Kilo's en Kijkcijfers'' hieraan deel. Het congres vindt plaats
in het Ouwehands Dierenpark in Rhenen.
NOOT VOOR DE REDACTIE (
Nederlandse Hartstichting