Nederlandse Hartstichting

Hartstichting wenst verbod op de televisiereclame voor ongezonde voedingsmiddelen richting kinderen
20-5-2005
Den Haag, 20 mei 2005 - De Nederlandse Hartstichting presenteert op 25 mei a.s. het rapport ''De marketing van ongezonde voeding bij kinderen in Europa'' op het congres 'Trends in Kidsmarketing' van Euroforum. Het rapport is de Nederlandse samenvatting van een uitgebreid onderzoek van het European Heart Network dat is uitgevoerd in twintig Europese landen. Doel was zicht te krijgen op de aard en omvang van op kinderen gerichte marketing van voeding met een hoog gehalte aan vetten, suikers of zout. De Nederlandse Hartstichting heeft binnen het project ''Kids, Kilo's en Kijkcijfers'' meegewerkt aan de totstandkoming van dit rapport.

Belangrijke conclusies uit het rapport zijn:

* Tv-reclame voor ongezonde voeding die is gericht op kinderen zou verboden moeten worden. Omdat dat alleen op Europees niveau effectief kan worden gerealiseerd zal de richtlijn ''Television without Frontiers'' moeten worden aangepast.
* Er moeten aanvullende maatregelen worden ingevoerd om kinderen te beschermen tegen alle vormen van ongezonde voedingsmarketing, waaronder marketing op school, op internet en via alle andere media.

De Hartstichting heeft deze conclusies vertaald naar de Nederlandse situatie en roept de voedingsbranche op een belangrijke stap te zetten: in de Nederlandse Reclame Code kan een verbod op de televisiereclame voor ongezonde voedingsmiddelen richting kinderen worden opgenomen. Ook aanvullende maatregelen om kinderen te beschermen tegen alle andere vormen van ongezonde voedingsmarketing horen in deze code thuis. De Nederlandse Reclame Code is een zelfreguleringscode en is de enige vorm van regulering die inhoudelijk beperkingen oplegt aan reclame-uitingen. De Reclame Code wordt door de overheid geaccepteerd. De regeling van dit onderwerp in de Reclame Code is dan ook een logische stap. Een verbod op televisiereclame is vanuit overheidswege ook in Noorwegen en Zweden van kracht.

Een debat over verantwoord omgaan met kinderen in relatie tot overgewicht maakt onderdeel uit van het congres van Euroforum. Samen met Carin Cuijpers van VWS neemt Karen van Reenen, programmamanager Jongeren van de Hartstichting en verantwoordelijk voor het project ''Kids Kilo's en Kijkcijfers'' hieraan deel. Het congres vindt plaats in het Ouwehands Dierenpark in Rhenen.

NOOT VOOR DE REDACTIE (