Stichting Festival der Limburgse Streekgerechten
Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg heeft de door Media Groep
Limburg opgerichte Stichting Festival der Limburgse Streekgerechten
een subsidie toegekend van 180.000 euro voor de organisatie van het
Festival der Limburgse Gerechten in de periode 2005-2007. De
toekenning van de daaraan gekoppelde subsidie past geheel in het
nieuwe beleid van de Provincie Limburg om extra impulsen te geven aan
nieuwe allianties tussen krachtige partners. De stichting heeft het
bredere doel om, met als kernactiviteit het Festival der Limburgse
Streekgerechten, een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen van de
afzetketen van Limburgse streekproducten naar de eigen inwoners en de
toeristen. Daarmee profileert ze Limburg als een Bourgondische
provincie bij uitstek.
Het Festival der Limburgse Streekgerechten is in 2004 voor het eerst
georganiseerd door Media Groep Limburg (uitgever van Dagblad De
Limburger en het Limburgs Dagblad) om speciaal voor abonnees typisch
Limburgse evenementen te organiseren. Op het Festival konden abonnees
en lezers van beide titels in competitieverband koken en strijden om
het lekkerste Limburgse streekgerecht, terwijl veel kleine Limburgse
ondernemers van o.a. worsten, kazen, fruit, groente, wijn en conserven
aan de man konden brengen. Met ruim 25 duizend bezoekers werd het
Festival zo'n groot succes dat Media Groep Limburg graag in ging op
het verzoek van de Provincie Limburg om hiervoor een Stichting op te
richten en de voortgang van het Festival der Limburgse Streekgerechten
in de komende drie jaar veilig te stellen. Op deze manier wordt
samenwerking gerealiseerd tussen de partijen betrokken bij de
stichting (o.a. Mediagroep Limburg en Gulpener Brouwerij) en het
initiatief van de Van Melik Food Groep voor een permanente marktplaats
voor Limburgse streekproducten in Maastricht. Zij vullen elkaar met
ieders expertise en afzetkanalen volledig aan bij het versterken van
de afzetketen voor streekproducten. Het initiatief van de van Melik
Food Groep is onderdeel van de aanpak van de Provincie nieuwe markten
voor toerisme, getiteld Volle Smaken.
Via het Festival wordt de bekendheid van Limburgse producten en
producenten vergroot waardoor de consument sneller de weg kan vinden
naar die producerende agrariërs. Zij kunnen hiermee hun economische
positie verbeteren en op hun beurt het culturele landschap beter
onderhouden. Hiermee dragen ze wezenlijk bij aan de uitstraling van
Mooi Limburgs. Het project fungeert dus als een vliegwiel voor onder
andere bekendheid, afzet en productie van streekproducten. De
presentatie van de tientallen standhouders zal worden gelardeerd met
optredens van Limburgse muzikanten, voordrachten in het dialect van de
streek en er is kunst te bewonderen van Limburgse Kunstenaars. Tijdens
het Festival wordt Limburg beleefd in al haar pracht en praal en in
volle schoonheid.
Het project heeft tot doel het toeristisch imago te versterken,
economische vernieuwing aan te jagen, streekproducten te promoten en
het landschap te behouden en het bestrijkt héél Limburg. De verkoop,
bezoekerskenmerken en de tevredenheid van de deelnemende producenten
aan het Festival zullen worden gemeten en geëvalueerd.
Op basis van de ervaringen opgedaan in 2004 is een eerste aanzet
gedaan tot het opzetten van een database van alle producenten en
restaurateurs. De Provincie Limburg geeft hier nu samen met de eerder
genoemde partners verder invulling aan. Daarnaast worden ook de
(regionale) culinaire evenementen in kaart gebracht met als doel om op
termijn nog meer samenwerking te realiseren.
De stichting, de betrokken stakeholders en de Provincie gaan verder
samen aan de slag om de producenten uit te dagen zich ook in te zetten
voor landschapsonderhoud, professionalisering en ketensamenwerking.
Dat is het perspectief dat met dit project en de vervlechting met
nieuwe markten voor toerisme (het project Volle Smaken) ontstaat en
waarin ook de Provincie haar verantwoordelijkheid neemt met
menskracht, netwerken en instrumenten.
Locaties en data
Start van het Festival der Limburgse Gerechten staat gepland in de
maand juni op mooie (markt) pleinen van vier gemeenten verspreid over
de provincie met een bijzondere opening in Venlo en de finale op de
markt van de gemeente Sittard-Geleen. Eind augustus is, nog onder
voorbehoud, het optreden van de finalisten gepland tijdens het
Preuvenemint te Maastricht en we sluiten het jaar af met een
wintereditie in november te Gulpen.
* maandag 5 juni 2005 Venlo Oude Markt
* zondag 12 juni 2005 Kerkrade Markt
* zondag 19 juni 2005 Weert Oude Markt
* zondag 26 juni 2005 Sittard-Geleen Markt
* zaterdag en zondag 28 en 28 augustus 2005 Preuvenemint Maastricht
* zaterdag of zondag 5 of 6 november 2005 Wintereditie Gulpen
20-5-2005 10:22
Provincie Limburg