Amsterdam, 20 mei 2005
MKB enthousiast over handelsmogelijkheden China ondanks knelpunten
Het lukte één op de vijf Nederlandse ondernemers om al tijdens de
handelsmissie in januari naar China - onder leiding van het Ministerie
van Economische Zaken in samenwerking met MKB-Nederland en ABN AMRO -
een opdracht of een contract te sluiten. Inmiddels doet het merendeel
van deze mkb-bedrijven dat op de reis is mee geweest zaken met China.
De ondernemers die hebben deelgenomen aan de handelsmissie naar China,
inventariseerden tijdens een 'ronde tafeldiscussie' gisteravond op het
hoofdkantoor van ABN AMRO de knelpunten van het zakendoen met China.
Ze zijn enthousiast over de handelsmogelijkheden, maar lopen in de
praktijk tegen een aantal knelpunten. Zo zijn er ondanks de toetreding
van China tot de Wereldhandelsorganisatie (WTO) op regionaal niveau
veel richtlijnen nog niet doorgevoerd. Dit belemmert de handel. De
wet- en regelgeving is zeer complex en ook vormen de taal- en
cultuurverschillen soms grote obstakels. Daarnaast moet het
bedrijfsleven het intellectueel eigendom goed vastleggen, om het
kopiëren van producten tegen te gaan. Geadviseerd wordt in het
voortraject een Chinese student in Nederland in dienst te nemen en met
een lokale partner te werken die goed bekend is met de Chinese taal en
cultuur. Het vinden van een betrouwbare medewerker of handelspartner
kan soms een moeilijk proces zijn.
China is één van de belangrijkste nieuwe handelsbestemmingen voor het
Nederlandse mkb op dit moment. Met groeicijfers van 8 à 9% ontwikkelt
de Chinese markt zich razendsnel. Het Nederlandse mkb speelt daarop
in. Ruim 15% van het internationaal actieve mkb doet reeds zaken met
China. Opvallend is dat 40%, omgerekend circa 40.000 mkb bedrijven,
zich op dit moment oriënteert op de handelsmogelijkheden, zo blijkt
uit onderzoek van de bank en MKB-Nederland.
Ondanks deze barrières is het mkb zeer positief over de Chinese markt.
'Je moet absoluut ambitie hebben om zaken te willen doen met China,
maar dat is inherent aan het mkb. De weg ligt al een beetje voor ons
open, want Chinezen doen graag zaken met Nederlanders. We zijn ook een
beetje de Chinezen van Europa. Wat zaken doen betreft begrijpen
Chinezen en Nederlanders elkaar vrij snel,' aldus Loek Hermans,
voorzitter van MKB-Nederland.
Han de Ruiter, directeur MKB ABN AMRO, 'Een handelsmissie is een goed
middel om je als ondernemer op China te oriënteren. Het
onderscheidende vermogen zit in het praktische karakter en de
'individuele matchmaking', het bij elkaar brengen van bedrijven zodat
ze zaken kunnen doen. De ondernemer krijgt een snelle ingang tot de
markt, wordt overal geïntroduceerd en zit met goede gesprekspartners
om tafel om zo te kunnen beoordelen of China iets is voor zijn bedrijf
of product.'
Persvragen:
020 - 6288900
ABN AMRO