AutoRai

Print

Toyota vergroot actieradius brandstofcelauto

(20-5-2005)
Toyota Motor Corporation (TMC) maakte onlangs bekend dat het nieuwe hogedrukwaterstoftanks heeft ontwikkeld voor gebruik in brandstofcelautoâs. Beide tanks werden gecertificeerd door het High Pressure Gas Safety Institute of Japan*1.
De versie van 35-MPa voldeed aan de norm van dit instituut inzake samengeperste-waterstoftanks voor toepassingen in autoâs*2, waardoor de tank vijftien jaar lang kan worden gebruikt in plaats van drie jaar voor vroegere tanks. De actieradius werd bovendien met 30 km verhoogd naar 330 kilometer. De 70-MPa versie van de hogedrukwaterstoftank heeft een al actieradius van meer dan
500 kilometer.

De nieuwe hogedrukwaterstoftanks van Toyota zijn voorzien van een antilekbekleding in uiterst sterk nylonhars dat een uitstekende bescherming tegen doorlating van waterstof biedt. De tanks hebben een volledig uit composiet gemaakte structuur, die aan het gezicht wordt onttrokken door een buitenlaag uit koolstofvezel. Dankzij deze materialen zijn ze licht en buitengewoon sterk.

Door het gebruik van nylonhars kon de bekleding van de tank dunner worden uitgevoerd, waardoor de nieuwe 35-MPa tank 10% meer waterstof kan bevatten dan de tank van 35-MPa met dezelfde buitenafmetingen die Toyota vroeger monteerde. Hierdoor verhoogt het actieradius van de Toyota FCHV (Fuel Cell Hybrid passenger Vehicle), die op waterstof rijdt, van 300 naar 330 km in de Japanse 10-15 testcyclus. De tank van 70-MPa, die eveneens voor de Toyota FCHV werd ontworpen, kan bovendien ongeveer 1,7 keer meer waterstof bevatten dan de vroegere tank van 35-MPa, wat een actieradius van meer dan 500 km oplevert in de Japanse

10-15 testcyclus.

Beide tanks zijn uitgerust met een hogedrukventiel dat nieuw ontwikkeld werd door de Toyota Groep. Dit ventiel heeft een ontwerp met een elektromagnetische afsluitklep in de tank die de betrouwbaarheid verhoogt.

Sinds Toyota brandstofcelautoâs ontwikkelt, heeft de onderneming onafhankelijk alle belangrijkste componenten voor brandstofcelsystemen ontwikkeld, inclusief de essentiële brandstofcelstack, die noodzakelijk is voor de productie van elektriciteit.

Toyota brandstofcelautoâs al sinds 2002 op de Amerikaanse en Japanse markt
In december 2002 commercialiseerde Toyota als eerste een brandstofcelauto, de TOYOTA FCHV, die in een beperkte oplage op de markt werd gebracht in Japan en de VS. Sindsdien werden elf Toyotaâs FCHV in leasing gegeven in Japan, en vijf in de VS. Deze Toyota FCHV (Fuel Cell Hybrid Vehicle) combineert de voordelen van rijden op waterstof met die van de geavanceerde hybride technologie, dat bekend is geworden door toepassing in de Toyota Prius.

Toyota werkt ook aan de toepassing van zijn brandstofceltechnologie op autobussen â zo liep tussen augustus 2003 en december 2004 een programma met een prototype van een brandstofcelbus dat werd ingezet in het stedelijk openbaar vervoer van Tokio en vervoeren momenteel acht exemplaren van Toyotaâs FCHV-BUS bezoekers tussen verschillende evenementen op de wereldtentoonstelling EXPO 2005 in Aichi, Japan.

Naast andere problemen, zoals de kostprijs, die moeten worden opgelost om brandstofcelautoâs algemeen te verspreiden, beschouwt Toyota de ontwikkeling van technologie voor waterstofopslag als een essentiële voorwaarde om een voldoende groot actieradius te realiseren. De onderneming blijft op het vlak van de R&D inspanningen leveren om, naast het gebruik van hogedruktanks, nog andere methoden voor waterstofopslag te ontwikkelen.


*1 Een instituut onder de auspiciën van het ministerie van economie, handel en industrie, belast met het keuren van hogedruktanks.


*2 In maart door het bovengenoemde instituut ingevoerd als veiligheidsnorm voor hogedrukwaterstof.