Print
Toyota vergroot actieradius brandstofcelauto
(20-5-2005)
Toyota Motor Corporation (TMC) maakte onlangs bekend dat het nieuwe
hogedrukwaterstoftanks heeft ontwikkeld voor gebruik in
brandstofcelautoâs. Beide tanks werden gecertificeerd door het High
Pressure Gas Safety Institute of Japan*1.
De versie van 35-MPa voldeed aan de norm van dit instituut inzake
samengeperste-waterstoftanks voor toepassingen in autoâs*2, waardoor
de tank vijftien jaar lang kan worden gebruikt in plaats van drie jaar
voor vroegere tanks. De actieradius werd bovendien met 30 km verhoogd
naar 330 kilometer. De 70-MPa versie van de hogedrukwaterstoftank
heeft een al actieradius van meer dan
500 kilometer.
De nieuwe hogedrukwaterstoftanks van Toyota zijn voorzien van een
antilekbekleding in uiterst sterk nylonhars dat een uitstekende
bescherming tegen doorlating van waterstof biedt. De tanks hebben een
volledig uit composiet gemaakte structuur, die aan het gezicht wordt
onttrokken door een buitenlaag uit koolstofvezel. Dankzij deze
materialen zijn ze licht en buitengewoon sterk.
Door het gebruik van nylonhars kon de bekleding van de tank dunner
worden uitgevoerd, waardoor de nieuwe 35-MPa tank 10% meer waterstof
kan bevatten dan de tank van 35-MPa met dezelfde buitenafmetingen die
Toyota vroeger monteerde. Hierdoor verhoogt het actieradius van de
Toyota FCHV (Fuel Cell Hybrid passenger Vehicle), die op waterstof
rijdt, van 300 naar 330 km in de Japanse 10-15 testcyclus. De tank van
70-MPa, die eveneens voor de Toyota FCHV werd ontworpen, kan bovendien
ongeveer 1,7 keer meer waterstof bevatten dan de vroegere tank van
35-MPa, wat een actieradius van meer dan 500 km oplevert in de Japanse
10-15 testcyclus.
Beide tanks zijn uitgerust met een hogedrukventiel dat nieuw
ontwikkeld werd door de Toyota Groep. Dit ventiel heeft een ontwerp
met een elektromagnetische afsluitklep in de tank die de
betrouwbaarheid verhoogt.
Sinds Toyota brandstofcelautoâs ontwikkelt, heeft de onderneming
onafhankelijk alle belangrijkste componenten voor brandstofcelsystemen
ontwikkeld, inclusief de essentiële brandstofcelstack, die
noodzakelijk is voor de productie van elektriciteit.
Toyota brandstofcelautoâs al sinds 2002 op de Amerikaanse en Japanse
markt
In december 2002 commercialiseerde Toyota als eerste een
brandstofcelauto, de TOYOTA FCHV, die in een beperkte oplage op de
markt werd gebracht in Japan en de VS. Sindsdien werden elf Toyotaâs
FCHV in leasing gegeven in Japan, en vijf in de VS. Deze Toyota FCHV
(Fuel Cell Hybrid Vehicle) combineert de voordelen van rijden op
waterstof met die van de geavanceerde hybride technologie, dat bekend
is geworden door toepassing in de Toyota Prius.
Toyota werkt ook aan de toepassing van zijn brandstofceltechnologie op
autobussen â zo liep tussen augustus 2003 en december 2004 een
programma met een prototype van een brandstofcelbus dat werd ingezet
in het stedelijk openbaar vervoer van Tokio en vervoeren momenteel
acht exemplaren van Toyotaâs FCHV-BUS bezoekers tussen verschillende
evenementen op de wereldtentoonstelling EXPO 2005 in Aichi, Japan.
Naast andere problemen, zoals de kostprijs, die moeten worden opgelost
om brandstofcelautoâs algemeen te verspreiden, beschouwt Toyota de
ontwikkeling van technologie voor waterstofopslag als een essentiële
voorwaarde om een voldoende groot actieradius te realiseren. De
onderneming blijft op het vlak van de R&D inspanningen leveren om,
naast het gebruik van hogedruktanks, nog andere methoden voor
waterstofopslag te ontwikkelen.
*1 Een instituut onder de auspiciën van het ministerie van economie,
handel en industrie, belast met het keuren van hogedruktanks.
*2 In maart door het bovengenoemde instituut ingevoerd als
veiligheidsnorm voor hogedrukwaterstof.
AutoRai