Sensoa - Vlaams service- en expertisecentrum voor seksuele gezondheid en hiv
* Hoe seksuele gezondheid en culturele diversiteit verzoenen?
Congres geeft aanzet tot seksuele gezondheidspromotie in
multiculturele samenleving
Op 20 mei vindt in Brussel het congres Seksuele Gezondheid en
Culturele Diversiteit plaats. Op dit congres stellen we ons de
vraag hoe we inspanningen ter promotie van seksuele gezondheid
meer kunnen afstemmen op de multiculturele realiteit. Veel
programma's die seksuele gezondheid promoten houden onvoldoende
rekening met het feit dat de bevolking cultureel erg
gediversifieerd is. We focussen tijdens het congres op
communicatie over seks en relaties, meer bepaald tussen
hulpverleners en cliënten van allochtone afkomst, tussen ouders en
kinderen en tussen een organisatie als Sensoa en de allochtone
gemeenschappen in Vlaanderen. Wat uiteraard ook aan bod komt, is
hoe er binnen de allochtone gemeenschappen zelf over seks en
relaties gecommuniceerd wordt.
Lees het volledige persbericht.
* Sensoa lanceert brochures rond werken en hiv
Sensoa Positief, de afdeling van Sensoa die werkt rond leven met
hiv, ontwikkelde met de steun van The Pfizer Foundation, twee
brochures over werken met hiv. Deze publicaties helpen om
voorbereid te zijn op hiv in een werksituatie. Steeds meer mensen
komen beroepsmatig met seropositieven in contact vermits mensen
met hiv opnieuw aan het werk gaan of aan de slag blijven. De
huidige medicijnencocktails hebben namelijk de levensverwachting
van mensen met een hiv-infectie sterk doen toenemen. De ziekte
evolueert veel minder naar een aids-stadium en leven met hiv is
vandaag de dag goed mogelijk. Dit betekent dat seropositieven
liefst een ze normaal mogelijk leven willen leiden en dus ook een
zinvolle job willen uitoefenen. Dat blijkt echter niet zo
vanzelfsprekend. Vaak heerst er nogal wat onrust wanneer effectief
een seropositief persoon als klant, patiënt of werknemer bekend
maakt besmet te zijn met hiv. Taboe, vooroordelen, onjuiste of
onvolledige informatie over besmettingsrisico en
toekomstperspectieven kunnen leiden tot angst, onzekerheid,
onbegrip en afwijzing van mensen met hiv.
Lees het volledige persbericht.
* Ouders slechts op zesde plaats als infobron over seksualiteit
Doctoraatsscriptie brengt relaties tussen jongeren en ouders en
communicatie over seks in kaart
Telidja Klaï, verantwoordelijke voor de doelgroep jongeren,
kinderen en hun ouders bij Sensoa, promoveerde aan de Vrije
Universiteit Brussel met haar doctoraal proefschrift
Intergenerationeel onderzoek naar de communicatie over
seksualiteit: een studie bij ouders en jongeren tussen 15 en 21
jaar.
Belangrijkste conclusie is dat relationele en seksuele vorming
binnen gezinscontext niet evident is, jongeren halen in de eerste
plaats informatie buiten het gezin. Binnen het gezin nemen moeders
voornamelijk deze rol op zich, al blijken de vaders vandaag toch
aan een inhaalbeweging bezig in vergelijking met hun vader. Nog
opmerkelijk is dat dochters meer dan zonen de ouders, en dan
vooral de moeder, als informatiebron gebruiken. In de communicatie
blijken technisch-biologische thema's en relationele onderwerpen
het meest voor de hand te liggen. Communicatie over aids, seksueel
overdraagbare aandoeningen, seksueel geweld en perversiteiten ligt
een pak moeilijker. Daarnaast zijn er rechtstreekse verbanden
tussen de communicatie en de kwaliteit van de ouder-kind relatie,
de seksuele activiteit van de ouders en het seksueel leven van het
kind.
Lees het volledige perbericht
* Sensoa presenteert spraakmakende Praat over seks-campagne!
Praat over seks, zo luidt de baseline van de nieuwe campagne van
Sensoa, het Vlaams service- en expertisecentrum voor seksuele
gezondheid en hiv. Meteen is praat over seks ook de nieuwe
baseline van Sensoa. Zowel de inhoud van de campagne als de
expliciete vormgeving zullen de tongen van de Vlamingen beroeren,
en dat is nu net de bedoeling. Want er wordt te veel geluld over
seks en te weinig echt gecommuniceerd. En net dat gebrek aan
communicatie blijkt één van de pijnpunten, waardoor mensen zonder
condoom of zonder anticonceptie vrijen, geen rekening houden met
elkaars wensen en soms elkaars grenzen overschrijden. Kortom,
praten over seks is aan de orde, want goeie afspraken maken goeie
seks. Daarom is niet alleen vorm en inhoud zinnenprikkelend, de
boodschap is ook baanbrekend. In vroegere campagnes draaide de
sensibilisering rond het opnemen van de eigen verantwoordelijkheid
om zichzelf te beschermen. In de nieuwe campagne staat niet alleen
de eigen integriteit maar ook die van de ander centraal. Ten
slotte is ook de intieme band tussen sensoa en communicatiebureau
LDV , topfotograaf Marc Lagrange, Pix Filmproduction en regisseur
Ivo Mostertman uniek. Allen werkten tegen productiekosten werkten.
Men zou voor minder gaan praten
Lees het volledige bericht over de campagne
* December 2004: Maatregel farmacie zal aantal ongewenste
zwangerschappen doen toenemen
De farmaceutische bedrijven Schering, Organon en Wyeth beslisten
om in totaal elf anticonceptiepillen uit het systeem van de
terugbetaling te halen vanaf 1 januari 2005. Deze pillen worden
hierdoor 20% duurder. Ook de nieuwste middelen zoals de vaginale
ring en de anticonceptiepleister zitten niet in het
terugbetalingsstelsel. Farmaceutische bedrijven kiezen om
commerciële redenen bewust voor een politiek waarbij anticonceptie
niet langer terugbetaald wordt. Sensoa, het Vlaams service- en
expertisecentrum voor seksuele gezondheid en hiv, en de
Wetenschappelijke Vereniging van Vlaamse Huisartsen (WVVH)
betreuren deze maatregel ten zeerste. De hogere kostprijs vormt
immers voor vele vrouwen een te hoge drempel en zal leiden tot het
stopzetten van gebruik van de pil of het overstappen naar minder
betrouwbare methoden. Onderzoek uit Nederland wijst erop dat het
duurder worden van de pil leidde tot een verslechtering van het
anticonceptiegebruik. Meteen verwacht men een stijging van het
aantal ongewenste zwangerschappen en abortussen. Sensoa en de WVVH
roepen minister Demotte dan ook om op maatregelen te nemen die de
terugbetaling van anticonceptiemiddelen waarborgt.