Trefwoorden: Computerspelen, Kunstmatige Intelligentie
Promotie Ir. Pieter H.M. Spronck
in de Faculteit der Algemene Wetenschappen.
Titel: 'Adaptive Game AI'.
Promotores: Prof.dr. H.J. van den Herik; Prof.dr. E.O. Postma.
Vrijdag 20 mei 2005, 12.00 uur
Kunstmatige intelligentie in moderne computerspelen bepaalt het gedrag van de computergestuurde tegenstanders waarmee de menselijke speler geconfronteerd wordt. Over het algemeen is deze kunstmatige intelligentie van lage kwaliteit. Tegenstanders zijn voorspelbaar, maken fouten, en kunnen niet omgaan met de creativiteit van de menselijke speler. In het proefschrift wordt innovatieve kunstmatige intelligentie voor computergestuurde tegenstanders ontworpen, die automatisch (1) fouten kan herstellen, (2) nieuwe tactieken kan verzinnen als antwoord op succesvolle tactieken gebruikt door de menselijke speler, en (3) de effectiviteit van de tegenstanders zodanig kan schalen dat het spel een gepaste uitdaging biedt voor zowel beginnende als ervaren menselijke spelers.
Hans Hasker
Communicatie & Relatiebeheer
Universiteit Maastricht
Communicatie & Relatiebeheer
Bezoekadres: Bonnefantenstraat 2, Maastricht
Postadres: Postbus 616, 6200 MD Maastricht
Tel: +31 43 388 5229/5230 Fax: +31 43 388 5225
e-mail: hans.hasker@ssc.unimaas.nl
website: http://www.unimaas.nl
Universiteit Maastricht