START FOUNDATION


Baanbrekerprijs 2005 uitgereikt door Wim Kok

Amsterdam, 19 mei 2005 Carina Kessen (26), Oussama Karbiche(17) en Michael Schouten (18) hebben de Baanbrekerprijs 2005 gewonnen. Oud-premier en juryvoorzitter Wim Kok maakte dit donderdagavond bekend tijdens de finale in Amsterdam. Het trio uit Limburg dat de eerste prijs won gaat naar huis met 20.000 euro en een nader te bepalen budget voor de uitvoering van hun winnende idee: 'Prejobcoaching for You(th)' Het plan kreeg liefst 50% van de stemmen en liet daarmee de nummers twee en drie met respectievelijk 27% en 23% van de stemmen ver achter zich.
Meer dan 1.000, merendeels laagopgeleide, jongeren uit heel het land hebben mee gedaan aan de Baanbrekerprijs 2005. De Baanbrekerprijs 2005, daagde 'kansarme' jongeren uit om zelf oplossingen aan te dragen voor de jeugdwerkloosheid. In totaal leverde dat 163 inzendingen op. De jury bestaande uit juryvoorzitter Wim Kok (66), Henk van Hoof (57), staatssecretaris Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Jacques van Ek (60), voorzitter Fortis Foundation, Rania Ghanem (19), Vincent Jansen (21), Petra Paliwoda (24) en Kay Jungschleger (20) selecteerde drie plannen, die daadwerkelijk uitgevoerd gaan worden. Daarvoor is ruim 500.000,- euro beschikbaar. Het Nederlands publiek bepaalde via internet de definitieve eindrangschikking.

1. Pre-jobcoaching 4 you(th), 50% van de stemmen Als jongeren niet direct een baan vinden na school gaan ze 'zwemmen' Pre-jobcoaching 4 you(th), wil MKB-ers als 'buddy' inzetten bij schoolverlaters. Niet in de gebruikelijke één op één situatie. De MKB-er stapt in tijdens het laatste schooljaar en pakt een groepje op met de minste kansen. De buddy neemt dat groepje onder de hoede. De MKB-er begint met lesgeven over solliciteren, werken enzovoorts. Daarna helpt de buddy ze met behulp van diens netwerk net zolang tot dat ze allemaal goed terecht zijn gekomen.


2. 2nd Life (jongeren uit Rotterdam)27% van de stemmen Voortijdig schoolverlaten heeft onder andere te maken met het onderwijsaanbod dat niet aansluit op de belevingswereld van de jongeren. Dit idee: het opzetten van een eigen leer- werkbedrijfje rond mode, handwerk en recycling, sluit aan bij de interessewereld van jongeren. 2nd Life maakt namelijk van kleding die mensen in de kast hebben hangen maar niet (meer) dragen iets nieuws dat ook nog trendy is. Applicaties, nieuwe lengte, cowboylook, baggy of skate? 2nd Life geeft kleding een nieuw hip leven. Alles onder auspiciën van talentrijke en ambitieuze afgestudeerden van de modevakschool. Kortom, de high potentials helpen de low performers.


3. Speed-Meet, (jongeren uit Spijkenisse)23% van de stemmen Werkgevers krijgen vaak meer dan 100 sollicitatiebrieven en pikken daar hooguit vijf (beste) CVs uit. Naar het idee van speed-dating krijgen werkgevers en werkzoekenden circa 5-10 minuten de tijd voor een oriënterend gesprek. Daarna wordt gerouleerd. Binnen dit concept krijgen de werkgevers kans om veel meer sollicitanten te zien en krijgen de jongeren meer kansen om zichzelf persoonlijk te presenteren aan de werkgevers.

De Baanbrekerprijs bestaat sinds 2000 en is een ideeënwedstrijd om creatieve oplossingen voor werkloosheid te vinden. Elke editie heeft een ander thema. De Baanbrekerprijs wordt voor het vijfde achtereenvolgende jaar gehouden. De Baanbrekerprijs 2005 is een initiatief van Start Foundation, Fortis Foundation Nederland en Taskforce Jeugdwerkloosheid.
Eerder deze week publiceerde de Baanbrekerprijs 2005 organisatie een onderzoek waaruit bleek dat (laagopgeleide) jongeren somber zijn over hun kansen op de arbeidsmarkt.


---